Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ برابر با  ۰۷ دسامبر ۲۰۱۸
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷  برابر با ۰۷ دسامبر ۲۰۱۸
امروز۱۶آذر، روز_دانشجو نام‌گذاری شده است

اعلامیه هئیت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

به مناسبت روز دانشجو

 

۱۶ آذر روز پیوند دانشجویان با جنش سرنوشت ساز مردم ایران

 

از زمان گلوله باران تظاهرات دانشجویان در اعتراض به دیدار ریچارد نیکسون معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا، چهار ماه پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲،  ۶۵ سال می گذرد. این روز، به یاد سه دانشجوی شهید (مصطفی بزرگ‌نیا ، احمد قندچی و مهدی شریعت‌رضوی) که در تظاهرات ۱۶ آذر، در سالن همکف دانشکده فنی، سالن ۱۶ آذر دانشگاه تهران با گلوله های ارتش شاهنشاهی به شهادت رسیدند ، روز دانشجو نام گرفته است. روزی که دانشجویان علیه کودتای ۲۸ مرداد، علیه دخالت خارجی در امور ایران و برای حمایت از دولت ملی محمد مصدق دست به اعتراض زدند. این روز سمبل پیوند جنبش دانشجوئی ایران با جنبش آزادی خواهی ، دمکراسی طلبی و مبارزه برای حاکمیت مردم ایران است.

 

جنبش دانشجوئی در شرایطی که احزاب سیاسی زیر سرکوب خشنی قرار داشتند، به عنوان وجدان بیدار مردم ایران، و گاه با بر عهده گرفتن نقش احزاب، در تمامی این ۶۵ سال، در مبارزه خود علیه "استبداد و استعمار" ثابت قدم بوده و موج های گسترده سرکوب چه در استبداد شاهنشاهی و چه در استبداد فقاهتی را با افتخار از سرگذرانده و هیچگاه پرچم مبارزات ضد استبدادی و ضد استعماری، آزادی خواهی و دمکراسی طلبی خود را بر زمین نگذاشته است. از یاد نبریم که اگر ۱۶آذر۱۳۳۲، سرآغازی تازه برای این مبارزه بود، جنبش دانشجوئی ۱۸تیر۱۳۷۸ جلوۀ دیگری از مبارزات ضد استبدادی این نیروی جوان و پویای جامعه ما بوده است. اما علیرغم سرکوب های بی وققه این جنبش توسط نیروهای سرکوب رژیم اسلامی، امروز جنبش دانشجوئی با شعار" اصلاح طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا" خود را از سیطره جناح های حکومتی و تشکل های وابسته شان رهانیده و با شعار "فرزند کارگرانیم، کنارشان می مانیم" به میدان آمده است. در حقانیت این شعار همین بس، که این روزها، نیروهای امنیتی رژیم، دانشجویان را به جرم  حمایت از کارگران هفت تپه در تهران دستگیر و به زندان شوش منتقل می کنند.

 

حمایت درخشان دانشجویان دانشگاه های گوناگون کشور  و بویژه شورای سراسری تشکل های صنفی دانشجویان از مبازرات حق طلبانه معلمان،  کارگران هفت تپه ، کارگران فولاد اهواز و کامیون رانان، نشان می دهد که این وجدان بیدار جامعه، تا چه خود را در پیوند نزدیک با توده کار و زحمت می بیند و به خواست ها و نیازهای آنها واکنش نشان می دهد. مبارزات دانشجویان برای "آموزش رایگان"، "مقابله با کالائی سازی آموزش"، "علیه افزایش هزینه های رفاهی"، "علیه کاهش ظرفیت رایگان دانشگاه ها و افزایش سرسام آور و بی منطق هزینه های آموزشی"، "علیه واگذاری فضاهای دانشجویی به بخش خصوصی"، "خواست تشکل های مستقل" مبارزه برای لغو طرح استثماریِ «کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی» و نجات دانشگاه از چنبره دین، برای جلوگیری از هر چه طبقاتی تر شدن آموزش است که عملآ فرزندان کارگران و زحمتکشان کشور را از آموزش محروم می سازد و از این رو خواست های آنها با خواست توده کار و زحمت در هم تنیده شده  است.

 

جنبش دانشجوئی نه تنها در  اساسی ترین خواست های خود در کنار کارگران، معلمان، پرستاران و دیگر اقشار جامعه قرار می گیرد، بلکه در امکانات مبارزاتی خود نیز یک نیروی پرتوان است. حضور گسترده  ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دانشجو که در۲۵۶۹ مرکز دانشگاهی ۳۱ استان کشور پراکنده اند، می تواند در سراسری کردن خواست ها و شعارهای نیروهای کار و زحمت نقش اساسی بازی کند. پیوندهای استوار آنها با خانواده هایشان که عمدتآ از اقشار پائین جامعه هستند و پیوندهایشان با ۱۴ میلیون دانش آموز سراسر کشور که  آنان را سرمشق خود می دانند، به این نیرو قدرت مؤثری برای ایجاد پیوندهای مبارزاتی علیه استبداد، زورگوئی و برای ساختن دنیای بهتر می دهد. روزآمد بودن این نیروی جوان و پرشور و تسلطش بر تکنیک های ارتباطی مدرن، می تواند به عنوان سرمایۀ ارزشمندی در خدمت مبارزات کارگران، معلمان و دیگر اقشار جامعه قرار گیرد.

 

فعالان دانشجوئی برای رسیدن به خواست های این جنبش ، به توده ای تر شدن خود در محیط دانشگاه ها و جلب حمایت هر چه  گسترده تر دانشجویان نیاز دارند و  گرنه تبدیل آنان به یک نیروی منزوی به این جنبش ضربه خواهد زد.  همچنین باید توجه داشت مسائل دانشجویان کشور، بدون ارتباط با مسائل توده های مردم و سیاست های کلان حاکم بر کشور حل نا شدنی  است. از این رو جنبش دانشجوئی به عنوان بخشی از جنبش جوانان کشور، بدون ایجاد پیوندهای استوار با جنبش کارگران و زحمتکشان، زنان، جوانان  و اقلیت های ملی و فرهنگی نمی تواند به نقش پرافتخار خود جامۀ عمل بپوشاند. با امید به آن که این جنبش پرشور بتواند همچنان وجدان بیدار و شجاع جامعه ما بماند،

 این روز پر افتخار بر دانشجویان سراسر کشور و مردم ایران مبارک باد!

 

 

سرنگون باد رژیم جمهوری اسلامی

زنده باد آزادی، دمکراسی و سوسیالیسم

هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ برابر با ۰۷ دسامبر ۲۰۱۸

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©