Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۱ برابر با  ۲۹ اگوست ۲۰۱۲
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۱  برابر با ۲۹ اگوست ۲۰۱۲

اساسنامه سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)

 

 

اساسنامه سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)



سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)، سازمان کمونيستی است که برای برانداختن سرمايه داری و پيروزی سوسياليسم مبارزه می‌کند.


فصل اول : عضويت


تعريف عضو


ماده ۱- کسانی می‌توانند به عضويت سازمان کارگران انقلابی ايران(راه کارگر) پذيرفته شوند که واجد شرايط زير باشند :
            الف- پذيرش  برنامه و اساسنامه؛
            ب- شرکت شخصی در يکی از تشکيلات های سازمان؛
            ج- پرداخت حق عضويت.


وظائف عضو

 

ماده ۲- عضو سازمان کارگران انقلابی ايران(راه کارگر) موظف است که:

 

الف- اساسنامه سازمان را رعايت نمايد؛ در زندگی سياسی سازمان فعالانه شرکت کند؛ در تبليغ و ترويج برنامه و سياست‌های سازمان بکوشد؛
ب- حافظ اسرار، اسناد و اموال سازمان باشد؛
ج- از مبادرت به رفتاری که با تعهدات انسانی مندرج در برنامه سازمان  مغايرت داشته و يا به نفوذ و اعتبار سازمان لطمه بزند، بپرهيزد.


حقوق عضو


ماده ۳- عضو سازمان کارگران انقلابی ايران(راه کارگر) حق دارد که :


الف- در تمام انتخابات ارگانهای سازمانی انتخاب کند و انتخاب شود.
تبصره- از آنجا که حق و وظيفه به هم مشروط اند، اعضای انتخاب شده به ارگانهای رهبری بايد نه فقط وظائف عمومی پيش‌بينی شده برای اعضاء در اساسنامه را بجا آورند، بلکه علاوه بر آن برای پيشبرد تصميمات و مصوبات نهادهای سازمانی آمادگی داشته باشند.
ب-  از طریق گزارشات ارگان های مسئول درجریان فعالیت های سازمان قرار گرفته، در بحث پيرامون مواضع و سياست‌های سازمان شرکت کند؛
ج- در جلسات تشکيلاتی، از هر عضو سازمان صرفنظر از موقعيت سازمانی وی و از هر نهاد و  تشکيلات سازمان انتقاد نمايد؛
د- در جلسه‌ای که از طرف ارگان سازمانی او، يا کميسيون ويژه منتخب از طرف ارگان بالا، برای بررسی خطاهايش تشکيل می‌شود، شرکت کند و در صورت اعتراض به تصميمات ارگان مربوطه، به ارگانهای بالاتر و از جمله کنگره سازمان شکايت نمايد؛
هـ- پرسش‌ها، نظرات، انتقادات و پيشنهادهای خود را به ارگانهای بالاتر و از جمله هیئت اجرائی سازمان در ميان بگذارد و خواهان پاسخ باشد.

 


عضوگيری


ماده۴- کسانی به عضويت سازمان پذيرفته ميشوند که همراه با درخواست شخصی عضویت دو نفر از اعضاء سازمان آنها را معرفی و عضوگيريشان را توصيه کنند. پذيرش عضويت بوسيله مجمع عمومی واحدهای پايه و تأييد آن بوسيله هیئت اجرائی صورت می‌گيرد.

تبصره۱-  سیاست دوره ای عضویت توسط هیئت اجرائی تعیین شده و متناسب با آن آئین نامه ی مربوط به عضویت تدوین و به تصویب مجامع عمومی می رسد .
تبصره۲- پذيرش عضويت داوطلبان غيرمرتبط با تشکيلات‌های محلی بوسيله هیئت اجرائی صورت می‌گيرد.
تبصره
۳ - تشکل‌های کارگری و گروهها و محافل کمونيستی که خواهان عضويت در سازمان هستند، مطابق بند الف ماده ۱، ميتوانند بطور جمعی به عضويت سازمان درآيند. پذيرش آنها بعهده هیئت اجرائی سازمان است.

تبصره۴ -  استعفاء از عضویت در سازمان به شکل کتبی  به اطلاع ارگان های مربوطه رسیده و پس از گزارش به هیئت اجرائی رسمیت می یابد.


ضوابط انضباطی

 
ماده ۵-  اقدامات انضباطی که در صورت نقض ضوابط  اساسنامه توسط اعضا به اجرا گداشته میشوند بقرار زيراند :
            الف- تذکر رسمی؛
            ب- سلب مسئوليت؛
            ج- تعليق عضويت؛
            د- اخراج.
            تبصره- حداکثر مدت تعليق عضويت ۶ ماه است.


ماده ۶- تصميمات انضباطی در مورد هر عضو در تشکيلاتی که او عضو آن است و تصویب ارگان بالاتر اتخاذ می‌شوند و بايد به ارگان بالاتر گزارش شوند. هر عضو حق دارد از ارگان بالاتر تقاضای تجديد نظر درباره تصميم انضباطی مربوط به خود را بنمايد.


ماده ۷- تصميم درباره اخراج هر عضو با رأی دوسوم اعضاء واحدی که او عضو آن است اتخاذ می‌شود و بعد از تأييد ارگان بالا یا بوسیله هیئت اجرائی سازمان به اجرا درمی‌آيد.

تبصره- در شرايط فعاليت مخفی سازمان، هر جا که ِاعمال سريعتر انضباط تشکيلاتی ضرورت می‌يابد، از زمان اتخاذ تصميم در تشکيلات مربوطه، فرد مورد نظر حق شرکت در جلسات سازمانی را نخواهد داشت. تعيين اين مناطق از اختيارات هیئت اجرائی است.

 

ماده ۸ - عضو اخراجی حق دارد در اعتراض به حکم اخراج به"کميسيون مرکزی نظارت و رسيدگی به شکايات" و مجامع عمومی شکایت کرده و خواهان بررسی و تجديد نظرشود.


ماده ۹- توبيخ و سلب مسئوليت از اعضای هیئت اجرائی در اختيار جلسه  هیئت  اجرائی با شرکت همه اعضا می باشد.  اخراج عضو يا عضو علی البدل هیئت اجرائی و کميسيون مرکزی نظارت و رسيدگی به شکايات، از اختيارات کنگره سازمان است. اما در شرايط اضطراری در فاصله ميان کنگره‌ها مجمعی با شرکت کليه اعضا و اعضای علی البدل هیئت اجرائی و کميسيون مرکزی نظارت و رسيدگی به شکايات(که اعضای علی البدل در اينمورد از حق رأی قطعی برخوردار خواهند بود) درباره اخراج عضو يا عضو علی البدل هیئت اجرائی و کميسيون مرکزی نظارت و رسيدگی به شکايات، با حداقل دوسوم آراء تصميم‌گيری بعمل خواهد آمد. فرد اخراج شده حق دارد به کنگره بعدی در مورد اين تصميم شکايت کرده و خواهان رسيدگی شود.


ماده۱۰- هیئت اجرائی در شرايط فوق‌العاده حق دارد در مورد ارگانها و تشکيلاتهای سازمانی تحت مسئوليتشان اقدامات انضباطی اعمال کنند. اين اقدامات ميتواند شامل تعويض جزئی رهبری، تعويض کامل و يا انحلال این ارگان ها باشد که با تصویب مجامع عمومی قطعیت می یابد.


فصل دوم : اصول تشکيلاتی سازمان

 

سانترالیسم دمکراتیک

ماده۱۱ - اصل تشکيلاتی پايه‌ای سازمان کارگران انقلابی ايران(راه کارگر)سانتراليسم دمکراتيک است که بر موازين زير استوار است:

الف- تبعيت فرد از تصميمات و سياستهای سازمان؛ تبعيت ارگانهای پائين‌تر از ارگانهای بالاتر؛
ب- تبعيت اقليت از اکثريت؛
ج- انتخابی بودن همه ارگانهای رهبری کننده سازمان از پائين تا بالا؛
د- خودمختاری تمام تشکيلات‌های سازمان در مسائل داخلی و محلی خود در چهارچوب سیاست های سازمان؛
هـ- گزارش‌دهی دوره‌ای ارگانها به تشکيلات‌های مربوطه خود و به ارگانهای بالاتر؛
و- آزادی مباحثه و انتقاد از سياست‌ها و تصميمات سازمانی در چهارچوب برنامه و اساسنامه  سازمان.
تبصره- در شرايط فعاليت مخفی يا نظامی، هرجا که اجرای کامل اصل انتخابی بودن ارگانهای رهبری - بجز در مورد هیئت اجرائی و کميسيون مرکزی نظارت و رسيدگی به شکايات که در همه   حال بايد انتخابی باشد- امکان ناپذير گردد، نحوه تشکيل اين ارگانها برمبنای ضوابط تعيين شده  از طرف هیئت اجرائی صورت خواهد گرفت.

 

آزادی بحث و انتقاد


ماده ۱۲- بحث و انتقاد آزاد و مؤثر درباره سياستهای سازمان، يکی از اصول مهم سانتراليسم دموکراتيک است که بدون آن انضباط آگاهانه کمونيستی نمی‌تواند تأمين شود. اجرای اين اصل از طريق موازين زير عملی می‌گردد:

الف- هر عضو سازمان حق دارد جز در موارد اطلاعاتی و امنيتی نظرات و اختلافات خود را  با نظرات سازمان در درون يا بيرون سازمان منعکس سازد. درصورت درخواست برای انعکاس درونی، شکل؛ و در مورد بيرونی، شکل و زمان توسط ارگانهای رهبری تعيين خواهد شد.
ب- تشخيص موارد اطلاعاتی، امنيتی؛ شکل، زمان، درونی يا بيرونی بودن مباحثات از اختيارات هیئت اجرائی است. درصورتی که يک‌سوم اعضای سازمان يا يک‌سوم اعضا هیئت اجرائی خواهان آغاز مباحثات و يا علنی شدن آن باشند، هیئت اجرائی موظف به اجرای آن است.
ج- در سایت سازمان هیچ محدودیتی برای انعکاس مستمر نقطه نظرات اعضای سازمان درنقد سیاستها وتاکتیکهای سازمان  تحت عنوان دیدگاه وجود ندارد. برای انعکاس نقطه نظرات اعضای سازمان در نشریات چاپی و یا اینترنتی  صفحه ويژه‌ای اختصاص می‌يابد. تعيين حجم و ترتيب زمانی درج مطالب بعهده هيئت‌های سردبيری اين نشريات است.

د- قبل از برگزاری کنگره بولتنهای ويژه‌ای برای مباحثه درباره دستور کار کنگره انتشار می‌يابد.
هـ- مباحثات بايد در چهارچوب برنامه و اساسنامه سازمان صورت بگيرد. در مباحثات
تدارکاتی   کنگره اين محدوديت وجود ندارد.

 

آزادی فراکسیون ها


ماده ۱۳- تشکيل فراکسيونها در سازمان آزاد است. اعضای همفکر می‌توانند برطبق مقررات زير به تشکيل فراکسيون مبادرت نمايند:

الف- هر فراکسيون حق دارد برنامه، پلاتفرم و پيشنهادات خود را با نام فراکسيون و يا امضای  جمعی به مجامع سازمانی مانند مجامع عمومی دوره ای ویا کنگره‌ها ارائه کند، و همچنين از   طريق درج آنها در سایت سازمان و یا صفحات "ستون آزاد" نشريات چاپی و اینترنتی، بولتنهای علنی و درونی و خبرنامه‌ها- طبق ضوابط حاکم بر آنها-  نوشته های خود را منعکس سازد.
ب- فراکسيونها می‌توانند مبادرت به انعقاد جلساتی برای تدوين نقطه نظرات خود بنمايند. شرکت  اعضاء سازمان در اين جلسات آزاد است. فراکسيونها سخنگويان و نمايندگان خود را برای فعاليتهای فراکسيون تعيين می‌نمايند.
ج- فراکسيونها می‌توانند در مجامع سازمانی فهرست پيشنهادی خود را برای گزين هيئتهای رهبری تشکيلاتهای سازمانی با نام فراکسيون ارائه کنند.    اقدامات فراکسيونها نبايد با موازين سانتراليسم دمکراتيک مندرج در ماده يازده اساسنامه سازمان   مغايرت داشته باشد، بنابراين:

۱- هرعضو سازمان عليرغم وابستگی يا عدم وابستگی‌اش به هر يک از فراکسيونها، موظف به تبعيت از اکثريت و اجرای کليه تصميمات سازمانی است.
۲- چهارچوب عمومی نظری فراکسيونها نبايد مغاير با برنامه سازمان داشته باشد. فراکسيونها موظف به اجرای برنامه و اساسنامه سازمان هستند.
۳- فراکسيونها مجاز به جمع‌آوری حق عضويت و يا کمک مالی برای فراکسيونها نيستند.
۴ - هيچکدام از فراکسيونها نمی‌توانند فعاليتهای مستقل بیرونی( در نهادهای توده‌ای، روابط عمومی و بين‌المللی ) داشته باشند. هدايت اين فعاليتها در انحصار و تحت انضباط هیئت اجرائی سازمان است.
۵- فراکسيونها موظف به اجرای موازين امنيتی و مقررات مربوط به شرايط فعاليت مخفی سازمان هستند.


فصل سوم : ساختار تشکيلاتی سازمان

 

تشکیلات های محلی و مرکزی

ماده ۱۴-  تشکیلات های محلی و مرکزی ساختار تشکیلاتی سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)  را به وجود می اورند.

 

ماده ۱۵- تشکيلات محلی مجموعه‌ای متشکل از اعضای سازمان است که در محدوده محلی معينی فعاليت سازمان را هدايت می‌کنند

 

ماده ۱۶- تشکيلات مرکزی، تشکيلاتی متشکل از اعضای سازمان است که زيرنظر مستقيم هیئت اجرائی، برای پيشبرد وظائف و امور سراسری سازمان و هماهنگی فعاليت‌های محلی آن ايجاد ميگردد. فعاليت در تشکيلات مرکزی سازمان تابع مقررات ويژه‌ای است که بوسيله هیئت اجرائی تعيين ميشود. اعضای تشکيلات مرکزی از ميان اعضای داوطلب سازمان، توسط هیئت اجرائی برگزيده ميشوند.

 

ماده ۱۷- عاليترين مجامع تصميم‌گيری عبارتند از مجمع عمومی دوره ای،  وکنگره برای کل سازمان.

 

مجامع عمومی


ماده ۱۸-  در فاصله دو کنگره، سالانه سه مجمع عمومی دوره ای تشکیل و با حضور نصف به اضافه یک از اعضای سازمان، رسميت می‌يابد. مجامع عمومی دوره ای عملکرد هیئت اجرائی در فاصله دو مجمع را مورد بررسی و تصویب قرار می دهد. برحسب ضرورت مجامع عمومی می توانند تعيين خط مشی سازمان در حوزه‌های مختلف و نيز بررسی وتصويب مهمترين مسائل مربوط به سازماندهی را در دستور کار خود قرار دهند. مصوبات مجامع سازمانی مانند مصوبات کنگره ها برای هیئت اجرائی سازمان لازم الاجراء می باشد. انتخاب هیئت های رهبری سازمان از اختیارات اخص کنگره های سازمان است.

 

 

 

 

کنگره ها

ماده ۱۹- کنگره عاليترين مجمع تصميم‌گيری سازمان است که سالیانه به دعوت هیئت اجرائی تشکيل می‌شود. برگزاری و دستور جلسه کنگره حداقل یک ماه پيش از کنگره اعلام می‌شود. کنگره‌های فوق‌العاده به ابتکار هیئت اجرائی يا به درخواست يک‌سوم اعضای شرکت کننده در کنگره پيشين سازمان، حداکثر تا شش ماه تشکيل می‌شود.
ماده ۲۰- چگونگی شرکت اعضاء(از جمله شرکت همگانی يا شيوه نمايندگی) در کنگره  توسط هیئت اجرائی پیشنهاد و به تصویب مجامع عمومی می رسد.
ماده ۲۱- اگر هیئت اجرائی در مدت مقرر در ماده ۱۹، کنگره فوق‌العاده را فرانخواند، درخواست‌کنندگان آن از حق ايجاد يک کميته سازمانی که کليه حقوق هئیت اجرائی را در مورد برگزاری کنگره داراست، برخوردار خواهند بود.
ماده ۲۲- کنگره دارای اختيارات زير است

الف- دريافت و بررسی گزارشهای هیئت اجرائی و کميسيون مرکزی نظارت و رسيدگی به  شکايات؛
ب- تجديد نظر، اصلاح و تصويب برنامه و اساسنامه سازمان؛
ج- تعيين خط مشی سازمان در حوزه‌های مختلف و نيز بررسی وتصويب مهمترين مسائل مربوط به سازماندهی و فعالیت های سازمان در فاصله دو کنگره ؛
د- انتخاب اعضاء و اعضای علی البدل هیئت اجرائی و اعضای کميسيون مرکزی نظارت و رسيدگی به شکايات و تعيين تعداد آنها.


هیئت اجرائی سازمان


ماده ۲۳- هیئت اجرائی سازمان در فاصله تشکيل کنگره‌ها رهبری سازمان را بعهده دارد.  وظائف و اختيارات هیئت اجرائی به قرار زير است:

الف- اجرا و پيشبرد تصميمات کنگره و مسئوليت در قبال آن؛
ب- رهبری فعاليت کل سازمان در حوزه‌های گوناگون و هدايت و هماهنگی فعاليت تشکيلاتهای محلی سازمان و فراکسيونهای سازمانی در نهادها و سازمانهای غير حزبی؛
ج- انتخاب سردبیران و مسئولین کلیه رسانه های سازمان ؛
د- ايجادنهادهای مختلف که برای پيشبرد فعاليت سازمان ضرورت دارند؛
هـ- گزينش اعضای تشکيلات مرکزی از ميان اعضاء داوطلب سازمان؛
و- نمايندگی سازمان در رابطه با احزاب و سازمانهای ديگر و نهادهای مختلف.


ماده ۲۴- در صورتيکه هیئت اجرائی اعضائی را ازدست دهد، بجای آنان، اعضای علی‌البدل به ترتيب آرايشان در کنگره صاحب رأی قطعی خواهند شد.
ماده ۲۵-   اعضای علی البدل هیئت اجرائی با رأی مشورتی در نشست‌های هیئت اجرائی شرکت می‌کنند.
ماده ۲۶-  هیئت اجرائی مصوبات جلسات خود را به طور منظم به سازمان گزارش می‌دهد.


کميسيون مرکزی نظارت و رسيدگی به شکايات


ماده ۲۷ - کميسيون مرکزی نظارت و رسيدگی به شکايات نهاد مستقلی است که برحُسن اجرای مصوبات کنگره‌ها توسط هیئت اجرائی نظارت می‌کند، و مرجع نهايی رسيدگی به کليه شکايات در سازمان است. وظايف و اختيارات کميسيون بقرار زير است:

الف- امر نظارت و نيز رسيدگی به شکايات بايد بدون هيچگونه نقش اجرائی و مداخله در کارها يا ممانعت از اقدامات هیئت اجرائی صورت بگيرد. موارد خلاف، در صورت مشاهده  بايد به  سازمان و کنگره‌های سازمانی گزارش شود.
ب- داوری اين کميسيون درباره شکايات و تخلفات تشکیلاتی قطعيت داشته و برای هیئت اجرائی   لازم اجراست. هيچ مرجعی بجز کنگره حق تغيير يا لغو احکام آنرا ندارد. البته حق تقاضای تجديد  نظر از احکام آن و شکايت از آن به مجامع عمومی و کنگره‌ها برای همگان محفوظ است.
ج- هيچ مرجعی حق ممانعت از دسترسی اين کميسيون به اسناد وشهود مربوط به موضوعات مورد رسيدگی را ندارد.
د- کميسيون در رابطه با نحوه پيشبرد وظايف خود فقط دربرابر کنگره‌ها پاسخگوست.

ماده ۲۸- درصورتيکه کميسيون اعضائی را از دست بدهد، ترميم آن از طريق اعضای علی‌البدل، به ترتيب آرايشان در کنگره، صورت می‌گيرد.

ماده ۲۹- هيچيک از اعضای اين کميسيون نمی‌توانند در آنِ واحد عضو هیئت اجرائی نيز باشند و نيز اکثريت اعضای آن نبايد درآنِ واحد عضو يک ارگان رهبری باشند و وظائف اعضای کميسيون در هيچ شرايطی نبايد تحت‌الشعاع وظائف و مسئوليتهای محوله به آنان از طرف تشکيلاتها و ارگانهای مربوطه قرار گيرد.

واحد پايه سازمان


ماده ۳۰- واحد پايه، تشکيلات پايه‌ای سازمان است که با شرکت حداقل سه عضو تشکيل می‌شود. مجمع عمومی عاليترين مجمع تصميم‌گيری واحد پايه است.

ماده۳۱-  واحد پايه سازمان موظف است:


الف-  شرکت در فعالیت های بیرونی محل استقرار واحد پایه ؛
ب- اعضاء جديد را به سازمان جلب و جذب کند؛
ج- برنامه و سياستهای سازمانی را تبليغ نمايد؛
د- حق عضويت اعضاء را دريافت کند و برای سازمان بطور مستمر کمکهای مالی جمع‌آوری کند  و برای تأمين نيازهای تدارکاتی آن بکوشد؛
ه- در ارتقاء آگاهی کمونيستی و توانائيهای عملی اعضاء بطرق گوناگون تلاش کند
و- مسائل و سياستهای جاری سازمان را مورد بحث و بررسی قرار دهد؛
ز- فعاليتهای خود را بطور منظم به ارگانهای بالاتر گزارش دهد.


فصل چهارم : فراکسيونهای سازمانی در نهادها و سازمانهای غير حزبی

ماده ۳۲-  در تمام تشکلها و نهادهای غيرحزبی که حداقل دو عضو سازمان حضور داشته باشند، فراکسيون سازمانی برای تقويت و پيشبرد سياستهای سازمان تشکيل ميشود. ارگانهای مربوطه سازمان ، هنگام بررسی مسائل مربوط به حوزه فعاليت هر فراکسيون بايستی نظر مشورتی آن فراکسيون را دريافت دارند. فراکسيونهای سازمانی ضمن برخورداری از خودمختاری در مسائل جاری و داخلی خود، بطور کامل تابع ارگانهای مربوطه سازمان هستند. ارگانهای مربوطه سازمان ميتوانند درصورت لزوم اعضای جديدی را وارد فراکسيون نموده و يا از آن خارج نمايند.


فصل پنجم : منابع مالی سازمان


ماده ۳۳- سازمان منابع مالی خود را از حق عضويت اعضاء و کمکهای مالی اعضاء، هواداران و دوستداران سازمان تأمين می‌نمايد.
ماده ۳۴میزان عضويت اعضاء توسط مجامع عمومی ومیزان سهم تشکيلات مرکزی از درآمدهای تشکيلاتهای محلی، توسط هیئت اجرائی تعيين می شود.

 

باز تکثیر از : هیئت اجرائی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©