Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
پنجشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ برابر با  ۰۴ آوريل ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۸  برابر با ۰۴ آوريل ۲۰۱۹
سیلِ مهرورزی ایرانی‌ها گلستان را در نوردید

کمک کنید تا بتونیم این گِل رو ازخونه‌ها بروبیم

گزارش یک سیل زده از پل دختر

 

«ندا اسدی»

ازسیل زده گان پلدختر

 

این سالم ترین قسمت خونهء ماست. وقتی با جون کندن به اون در که بازه رسیدم، بادیدن خونهء قشنگمون پاهام سست شد و از ته قلبم  زار زدم. خونه خراب شدن رو دیگه به هیچکس روا نمیدونم، حتی توی شوخی‌هام.

 

 باورکنید کمک فقط خریدن آب معدنی، کنسرو نیست. حجم تخریب، لجن، گِل اونقدر زیاده که از توان ما خارجه. کوچه، خیابون رو شهرداری می روبه. ولی داخل خونه ها سه نفری ۴ ساعت سعی کردیم با دست، بیل، کفگیر وهر چیزی که فکرش روبکنید یه جای پا برای رد شدن یک نفر ازدم حیاط تا درهال بازکنیم

 

مار و حشرات عجیب غریبی توی این کثافت ولجن که ما فکرمی‌کنیم اسمش گِله ،دیده میشه. فاجعهء بدتری در راهه، کمک کنید تا بتونیم این گِل رو ازخونه‌ها بروبیم، نگران شیوع انواع بیماری هستیم، با گرم شدن هوا تمام این کثافت داره تبدیل به ریزگردمیشه.

 

تمرکزی برای نوشتن ندارم. فقط چنتاخواهش دارم. وضعیت بهداشت اینجاهرلحظه حادترمیشه، آب کل  پلدختر قطعه. جلوی سازمان آب ده دوازده تا شیرآب گذاشتن که کل شهرمجبورن آب مصرفیشون رو ازاونجا ببرن، جایی که من امروز لباس گلی میشستم زنی ظرف می‌شست ومردی سروپای  گل آلودش رو.

............................

گزارش روز دوم

گروه مستقل دانشجویی

از وضعیت امدادرسانی در مناطق جنوب غرب کشور

 

 

دومین ایستگاه جمع آوری کمک های مردمی امروز در دره شهر دایر شد. با همکاری داروخانه ای در بخش لومار مقدار یک وانت از داروهای مورد نیاز جهت امداد در دره شهر توسط امدادگران تحویل گرفته شد. از موارد مهم مشارکت مردم بومی منطقه در امدادرسانی، همکاری زنان دره شهر در بسته بندی اقلام بهداشتی و غذایی میباشد. همچنین با دهیاری ها جهت همکاری در بحث امدادرسانی هماهنگ شد.

 

با تیم افرود استان ایلام هماهنگی های لازم صورت گرفت و گروهی دارای 6 دستگاه افرود به گروه ملحق شد که در صورت نیاز تعدادشان افزایش خواهد یافت. همچنین هماهنگی های لازم با تیم کوهنوردی آبدانان جهت همکاری در امدادرسانی شهرستان پلدختر صورت گرفت.

 

از اتفاقات مهمی که در روز دوم امداد توسط گروه مستقل امروز به وقوع پیوست تشکیل تیم آشپزی می باشد که فعالیت خود را از دو روز آینده در پلدختر و یا ماژین -با توجه به ارزیابی فردای گروه از وضعیت مناطق- جهت آماده سازی غذای گرم میباشد.

 

اقلام بهداشتی، دارویی و غذایی توسط تیم آفرود به همراه دو نفر از اعضای گروه امداد به ماژین فرستاده شدند و هم اکنون در بخش مرکزی ماژین  حضور دارند. از طرفی جهت همکاری در بخش توزیع با نیروهای بومی ماژین هماهنگی های لازم صورت گرفته است.

همچنین بسته های غذایی و بهداشتی شامل کنسروجات، نان، نوار بهداشتی و پوشک بچه به مقصد روستاهای دمرود و شوره از بخش ماژین که امدادرسانی بسیار ضعیفی در این مناطق صورت گرفته، ارسال گشت. همچنین غروب امروز طبق گزارش واصله از ماژین، هلال احمر در حال دپو کردن کمک های مردمیست و این در حالیست که ساکنین بسیاری از روستاها چیزی برای ادامه حیات ندارند.

 

پس از چند روز بی خبری از وضعیت روستای چم مهر، امروز با همکاری چندتن از اهالی روستا که ساکن دره شهر هستند و همچنین ساکنین روستاهای مجاور چم مهر گروه امدادرسانی توانست اطلاعات و اخباری را بدست آورد که بدین شرح میباشد: امدادرسانی به این روستا بسیار کند بوده و امروز از طرف نهادهای  رسمی کمک هایی در روستا توزیع شده است اما بدلیل اتمام آنها، نیاز به اقلام غذایی و بهداشتی برای فردا ضروری می باشد. لذا گروه امدادرسانی مستقل، بسته های آماده شده توسط گروه را بوسیله ی هلی کوپتر یا ماشینی که از طرف فرمانداری در اختیار گروه قرار میگیرد، جهت توزیع به دهیار و شورای روستا  ارسال میکند. اگر چنانچه هلی کوپتر در اختیار گروه قرار گیرد مستقیما بسته ها به چم مهر منتقل میشود و در غیر اینصورت به منطقه ای نزدیک به چم مهر ارسال می گردد.

 

 از طریق تماسهای صورت گرفته با پلدختر گروه امداد به نیازسنجی آن منطقه پرداخت.

طبق اخبار دریافتی توزیع کمک ها در پلدختر وضعیت بدی دارد و این امدادها توسط نهادهای رسمی که توانایی پوشش منطقه به جهت برخورداری از امکانات دولتی میتواند آسانتر صورت گیرد؛ چرا که بدلیل قطعی راه و از بین رفتن پل گاومیشان امدادرسانی به پلدختر و فرستادن اقلام برای گروه امدادرسانی مستقل دشوار میباشد. با این وجود فردا یک تیم ارزیابی 6 نفره از طرف گروه امداد جهت ارزیابی دقیق تر وارد پلدختر میشود.

همچنین گروه های مردمی از رومشکان و دره شهر صبح امروز وارد پلدختر شدند.

خبر ناگواری که از پلدختر به جهت وضعیت فاجعه بار آن به گوش میرسد حاکی از آن است که وسایل خانه های سیل زدگان در حال سرقت است و که نشاندهنده ی نبود نهاد پاسدار امنیت شهر میباشد.

 

 

نیازهای ضروری مناطق با توجه به گزارش های نیروهای بومی مناطق خسارت دیده که تا بدین لحظه در دست است به شرح زیر است:

 

پلدختر :

نیروی انسانی و ابزار کار برای لایروبی و خارج کردن گل و لای از منازل

تیم درمانی پوشک

نوار بهداشتی

شیر خشک

اب معدنی

 

ماژین:

بسته غذایی و بهداشتی

مواد شوینده

اب معدنی

 شیر خشک

 

موردی که لازم به ذکر است بایکوت خبری امدادرسانی های گروه مستقل توسط کانال های تلگرامی محلی به جز یکی از آنها می باشد. این بایکوت در شرایطی صورت میگیرد که شورای شهر، فرماندار و هلال احمر از فعالیت این گروه بسیار استقبال کرده و همکاری های لازم را داشته اند.

..............................................................................

سیلِ مهرورزی ایرانی‌ها، گلستان را در نوردید

 

سهیلا نوری

گزارش نویس

این خبری است که با گذشت ۱۳ روز از وقوع سیل در استان‌ گلستان برای اعلام آن تردیدی وجود ندارد؛ به غیر از گروه‌هایی که به طور مستقل وارد مناطق سیل‌زده شده‌اند و با مشارکت‌های مردمی، خدمات انسان‌دوستانه‌شان را نثار مردمان میهمان‌نواز استان‌های شمالی کرده‌اند، به گزارش رئیس سازمان هلال‌احمر علاوه بر ارسال هزاران بسته حاوی اقلام مصرفی، خوراکی و بهداشتی، ایرانیان برای کمک به سیل‌زدگان شمال کشور، تا ساعت 13 و 30 دقیقه امروز، بیش از 12 میلیارد و 35 میلیون و 585 هزار تومان به شماره حساب اعلام شده از سوی این ارگان واریز کرده‌اند تا بهار گلستان خزان نشود.

حجت الاسلام کمیل نظافتی،‌ چهره آشنای این روزهای فضای مجازی که به محض اعلام مبلغ مورد نیاز برای گشودن گره از مشکل یک بیمار یا فرد نیازمند در صفحه اینستاگرام، هزاران‌هزار دنبال‌کننده‌اش با اعتماد کامل در کوتاه‌ترین زمان ممکن مبلغ را واریز و نتیجه مهرورزی‌شان را به صورت شفاف در همان فضای مجازی به چشم می‌بینند، یک روز پس از وقوع سیل راهی گلستان شد و همچنان با همکاری همراهانش و اعضای هلال احمر، علاوه بر خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان این استان، به حیوانات بی‌پناه و آسیب‌دیده از حادثه سیل نیز رسیدگی می‌کند.

این روحانی جوان در گفت‌و‌گو با ایران از گزارش‌های شفافی می‌گوید که از روز نخست حضورش در استان گلستان تا کنون با دنبال‌کننده‌هایش به اشتراک گذاشته است: « سه روز نخست به نیازسنجی‌گذشت. لازم بود با برخورد عقلانی به جای برخورد احساسی و عاطفی سریع‌تر مردم را از بحران موجود دور کنیم. به دلیل استرس ناشی از وقوع سیل، بسیاری از مادران شیرده، قدرت شیردهی‌شان را از دست داده‌اند که تامین شیرخشک نوزادان هم برای ما از اهمیت بالایی برخوردار بود به همین دلیل تمام اقلام ضروری را از طریق کمک‌های مردمی تهیه و در دو سالن ورزشی واقع در شهر گرگان انبار کردیم. »

هر یک از این سالن‌ها بیش از 2 هزار متر مربع مساحت دارند که در یکی از آنها اقلام مصرفی و خوراکی و در دیگری اقلام بهداشتی شامل مسواک و خمیردندان، شامپو، صابون، شانه، دستمال مرطوب، پد بهداشتی، پوشک بچه و ... جمع‌آوری شده است. بسته‌های غذایی به کمک 30 آفرود سوار که به سرپرستی مهتاب فرزانی با خودروهایشان وارد منطقه شده‌اند در میان سیل‌زدگان توزیع می‌شود و بسته‌های بهداشتی و وسایل مصرفی نیز به سرپرستی کمیل نظافتی.

به گفته وی از آنجا که در پی انفجار بخشی از خط آهن آق‌قلا، آب به سمت شهر گمیشان جریان پیدا کرده‌است، در حال حاضر بیشتر بخش‌های آق‌قلا از آب خالی شده،‌ اما گمیشان در محاصره آب است و امدادرسان‌ها گاه با قایق، بولدزر، تانک‌های نفربر و یا خودروهای آفرود و گاه از راه هوایی، بسته‌های غذایی، مصرفی و بهداشتی را توزیع می کنند.

تاکنون به منظور استقرار سیل‌زدگان 32 کمپ برپا شده و گروه‌هایی از داوطلبان در این کمپ‌ها به اجرای برنامه‌های فرهنگی و نشاط‌آور می‌پردازند، اما همچنان خیلی از اهالی شهر و روستاهایی که در طبقه‌های دوم به بعد ساختمان‌هایشان سکونت دارند خانه‌ها را ترک نکرده‌اند و با وجود اینکه شهر را آب برداشته و فاضلاب‌ها وضعیت مناسبی ندارند،‌ حاضر نشده‌اند در کمپ‌ها مستقر شوند به همین دلیل اقلام مورد نیاز این افراد از راه هوایی و به کمک یک طناب و یک سبد تامین می‌شود.

یکسری از بسته‌های غذایی ‌تا 72 ساعت و یکسری هم تا یک ماه تاریخ مصرف دارند، از این‌رو گروه‌های امدادرسان هر 3 روز یکبار بسته‌های آذوقه 72 ساعته تمام مناطق سیل‌زده را تامین می‌کنند اما از آنجا که به غیر از رفع گرسنگی سیل‌زده‌ها، حفظ بهداشت منطقه نیز ‌اهمیت بالایی دارد، کمیل نظافتی فعالیت‌هایی را که همراهانش در این خصوص انجام داده‌اند توضیح می‌دهد: « در اثر سیل حیوانات زیادی از بین رفته‌اند و لاشه آنها همچنان در آب‌ باقی مانده است که این خود ناقل بسیاری از بیماری‌های عفونی و پوستی خواهد بود از این‌رو در همان روزهای ابتدایی با شبکه‌های بهداشت مرتبط شدیم و فهرستی از زنان باردار، کودکان،‌ نوجوانان و گروه‌های حساس تهیه کردیم تا متناسب با نیاز هر کدام از این گروه ها موارد بهداشتی را برایشان ارسال کنیم. در حال حاضر نیز به بیل،‌گونی‌های مناسب،‌ چکمه و وسایلی از این دست نیاز بیشتری احساس می شود،‌ چراکه با جمع شدن آب‌های جاری در منطقه باید به سرعت و تا قبل از خشک و سفت شدن گل و لای راه‌یافته به داخل خانه‌ها، آنها را پاکسازی کنیم.»

     سهم حیوان‌های بی پناه از سیل مهربانی

انسان‌های آسیب‌دیده از سیل، ‌قدرت تکلم و بیان نیازشان را دارند اما حیوان‌های سیل‌زده نیازمند دست‌های  مهربانی هستند که در این شرایط از مرگ نجات‌شان دهد. حجت الاسلام و المسلمین کمیل نظافتی که همواره و در طول سال علاوه بر یاری رساندن به انسان‌های نیازمند، تامین آذوقه، پناهگاه مناسب و رفع بیماری حیوانات هم از دغدغه‌هایش بوده است،‌ بخشی از فعالیت‌هایش در مناطق سیل‌زده گلستان به حیوانات اختصاص دارد؛ « این وظیفه شرعی‌، انسانی و اخلاقی من است که در حد توانم به حیوان‌های بی‌پناه کمک کنم. در سیل اخیر بسیاری از مرغ وخروس‌های خانگی و حیوان‌های اهلی تلف شدند و همانطور که گفتم لاشه‌هایشان هنوز از داخل آب‌ها جمع‌آوری نشده اما از آنجا که در زیر گل و لای مدفون شده‌اند، بوی تعفن‌شان در مناطق احساس نمی‌شود، ولی بودند گربه‌هایی که با وقوع سیل خودشان را به بلندی‌ها رساندند یا سگ‌هایی که به سمت قسمت‌های کم‌آب‌تر شنا کردند و توسط امدادرسان‌ها به نقاط خشک منتقل شدند و باید برای غذارسانی به آنها دست به کار می‌شدیم که خوشبختانه این کار خیلی زود انجام شد و تا به این لحظه آذوقه این حیوانات شهری تامین شده است. برای پرنده‌ها هم که در این وضعیت نمی‌توانند غذا پیدا کنند سفارش گندم داده ایم، همچنین در اطراف آق‌قلا یک قبرستان است که اطراف آن را آب محاصره کرده اما چون قبرستان در بلندی قرار دارد تعداد انگشت شماری شتر به آنجا پناه برده اند که در این مدت آذوقه آنها نیز تامین شده است.»

روزهای نخست کمیل نظافتی بارها در صفحه‌ شخصي‌اش اعلام کرد حضور مردم در منطقه چاره‌ساز نیست و همین که کمک‌هایشان را ارسال کنند کفایت می‌کند. اما هرچه گذشت نوع نیازها متفاوت شد به همین خاطر تا به امروز چندین مرتبه از طریق صفحه شخصی‌اش تقاضای حضور نیرو داشته که به گفته خودش در فاصله کوتاهی نیروهای داوطلب به منطقه آمدند و به نیمه‌های روز نرسیده درخواستش را از صفحه اینستاگرام پاک کرد. مانند آخرین درخواستش؛ بچه گربه‌ای که صبح امروز پیدا و بایستی به یک فرد دغدغه‌مند سپرده می‌شد بعد از طرح موضوع که از طریق فیلم 1 دقیقه‌ای به اشتراک گذاشته شد در عرض چند ساعت به یکی از اعضای مرکز نگهداری از حیوانات استان گلستان تحویل داده شد.

همین اعتماد و شفافیتی که از طریق فضای مجازی میان این روحانی جوان و دنبال کننده‌هایش شکل گرفته موجب شده تا در این شرایط پر فراز و نشیب اقتصادی، سیل سخاوتمندی و مهرورزی ایرانی‌ها گلستان را درنورد.

http://www.iran-newspaper.com/

......................

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©