Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
سه-شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ برابر با  ۲۵ جولای ۲۰۲۳
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :سه-شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲  برابر با ۲۵ جولای ۲۰۲۳

ایران در آئینه آمار(۳۰۱)

 

سه-شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ برابر با  ۲۵ جولای ۲۰۲۳

 

تهيه و تنظيم از مريم اسکوئی

 

موضوع آمارهای نقل شده در این بخش:

فقط ۱۰ مورد از هزار سقط جنین قانونی است

سازمان بهزیستی: سن اعتیاد در ایران به ۱۰ سال رسید

آمار ضد و نقیض درباره تلفات حوادث حین کار در ایران؛ از «دو تا پنج کشته» در روز

نرخ بیکاری زنان  ۷۰ درصد بیشتر از مردان است

کانون‌های بحرانی گردوغبار اصفهان سالانه «۵۰ هزار هکتار» گسترش می‌یابد

بازار کار ایران در بهار ۱۴۰۲: بهتر از پارسال، بدتر از ۵ سال پیش

بیماری خاموش؛ «نزدیک به نیمی» از زنان بالای ۵۰ سال در ایران دچار کمبود تراکم استخوان هستند

هر چهار روز یک زن‌کشی

تورم بالاتر از ۴۰ درصد در ۲۵ استان

 

۱ مرداد : فقط ۱۰ مورد از هزار سقط جنین قانونی است

دبیر قرارگاه کشوری طرح نفس (نجات فرزندان سقط) گفت: هم اکنون ۹۵ درصد معادل حدود ۳۵۰ هزار سقط جنین در کشور، سقط جنین جنایی و بدون مجوز پزشکی قانونی است.

جنین

به گزارش همشهری آنلاین، محسن ذاکریان روز شنبه در چهارمین جلسه شورای اداری شهرستان مشهد مقدس افزود: همچنین سقط خود به خودی یا غیرارادی ۲ درصد معادل ۸۰۰۰ سقط جنین و سقط جنین درمانی با مجوز پزشک قانونی سه درصد معادل حدود ۱۲ هزار مورد از سقط جنین های کشور را به خود اختصاص داده اند.

وی ادامه داد: سالانه ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار سقط غیرقانونی و روزانه هزار سقط جنین در کشور اتفاق می افتد که حدود ۱۰ مورد از این هزار سقط جنین، قانونی است.

 

۱ مرداد : سازمان بهزیستی: سن اعتیاد در ایران به ۱۰ سال رسید

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهری موسوی، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، با اشاره به «تغییر مدل اعتیاد در دههٔ اخیر» در کشور دربارهٔ کاهش سن اعتیاد به ۱۰ سال و همچنین «زنانه‌شدن اعتیاد» هشدار داد.

این مقام مسئول در بهزیستی دربارهٔ مبنای آمار خود توضیحی نداد، ولی برخی دیگر از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی نیز در سال‌های گذشته دربارهٔ کاهش سن اعتیاد و روی‌ آوردن بیشترِ زنان به مواد مخدر به‌ویژه از نوع صنعتی هشدار داده‌اند.

 

۱ مرداد : آمار ضد و نقیض درباره تلفات حوادث حین کار در ایران؛ از «دو تا پنج کشته» در روز

 

مدیرکل امور بین‌الملل سازمان تأمین اجتماعی روز یکشنبه اول مرداد از مرگ ۷۰۰ کارگر بر اثر حوادث ناشی از کار در سال ۱۴۰۱ خبر داده است. هرچند که این آمار با داده‌های دیگر نهادهای رسمی کشور در تضاد است.

حسین مشیری تبریزی در نشستی که با حضور نمایندگان چندین شرکت بزرگ صنعتی و تولیدی کشور در سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد تصریح کرد این آمار به معنای «فوت دو نفر در هر روز کاری» است.

این آمار در شرایطی اعلام می‌شود که سازمان پزشکی قانونی ایران تلفات ناشی از حوادث کار در سال گذشته را «بیش از دو برابر» عنوان کرده است.

مسعود قادی پاشا، معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور، روز ۱۱ اردیبهشت اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱ در مجموع «۱۹۰۰ نفر» در جریان حوادث ناشی از کار، جان خود را از دست داده‌اند که حدود دو و نیم برابر بیش از آمار سازمان تأمین اجتماعی است.

معاون سازمان پزشکی قانونی خبر داده بود استان‌های تهران،‌ اصفهان،‌ خراسان رضوی و مازندران به ترتیب بیشترین تعداد کارگر جان‌باخته در حین کار را به خود اختصاص داده‌اند و کهگیلویه و بویراحمد و زنجان کمترین آمار تلفات حوادث کار را داشته‌اند.

حدود یک ماه بعد، معاون روابط کار وزارت کار آمار مرگ ناشی از حوادث کار را ۷۱۱ تن اعلام کرد که به نظر می‌رسد توسط معاون امور بین‌الملل سازمان تأمین اجتماعی تکرار شده است.

این مقام وزارت کار روز ۱۱ تیرماه همچنین مدعی شد که «آمار حوادث کارگری» در ایران از میانگین جهانی «پایین‌تر» است.

اما یک عضو پیشین شورای عالی حفاظت فنی از تفاوت آمار این دو نهاد انتقاد کرده و با معتبر دانستن آمار پزشکی قانونی گفته است این به معنای «مرگ بیش از پنج کارگر در روز» در ایران است.

احسان سهرابی روز ۱۳ تیر به خبرگزاری ایلنا گفت این آمار از استاندارهای جهانی و داده‌های مشابه در کشورهای صنعتی «بسیار بیشتر» است و وزارت کار را به «اعدادسازی و تهیه خوراک برای رسانه‌ها» متهم کرد.

 

۳۱ تیر : وضعیت عجیب در بازار کار ایران/ نرخ بیکاری زنان  ۷۰ درصد بیشتر از مردان است

 نرخ مشارکت زنان در بازار کار ایران کمتر از یک چهارم نرخ مشارکت زنان در اقتصادهای توسعه یافته و کمتر از نصف نرخ مشارکت زنان ترکیه‌ای است و برآوردها نشان می‌دهد نرخ بیکاری زنان در ایران هفتاد درصد بالاتر از مردان است.

زهرا علی‌اکبری– بازار کار ایران به واسطه بحران‌های اقتصادی با شرایط نامتعارفی روبروست. هر چند دولت سیزدهم در گزارش‌های اخبر خود تک رقمی شدن نرخ بیکاری در ایران را یکی از دستاوردهای مورد استناد می‌داند اما بررسی اجمالی بازار کار نشان از آن دارد که نه تنها سهم زنان از بازار کار و نرخ مشارکت آنها پایین است بلکه در کل مشارکت اقتصادی در ایران پایین‌تر از استانداردهای جهانی و حتی کشوری چون ترکیه ارزیابی می‌شود .

بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در کشور در سال ۱۴۰۱ با کاهشی در محدوده ۰.۲ واحد درصد به ۹ درصد رسیده است.

نکته مهم اینجاست که در همین گزارش تاکید شده است ‌ در سال گذشته ٤٠,٩ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به سال قبل (١٤٠٠) تغییری نداشته است.

جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در سال ١٤٠١، برابر با ٢٣ میلیون و ٧١٦ هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل بیش از ٢٦٨ هزار نفر افزایش یافته است.

وضعیت نرخ مشارکت در ایران

یافته‌های گزارش منتشر شده از سوی آکادمی دانایان با امضای حسین عبده تبریزی نشان می‌دهد مقایسه نرخ مشارکت نیروی کار در اقتصاد ایران با سایر کشورها نظیر آمریکا، آلمان و ترکیه حاکی از پایین بودن نرخ مشارکت در ایران است. نرخ مشارکت در ایران در شرایطی در محدوده ۴۰ درصدی است که نرخ مشارکت نیروی کار در اقتصادی چون اقتصاد ترکیه ۵۱ درصد است. این نرخ در آلمان ۶۱ و در امریکا ۶۲ درصد برآورد شده است .

پایین بودن نرخ مشارکت نیروی کار در ایران به پایین بودن شدید نرخ مشارکت زنان در بازار کار ایران بازمی‌گردد. نرخ مشارکت زنان در بازار کار ایران بسیار پایین و در حدود ۱۳ درصد است. این مقدار کمتر از یک چهارم نرخ مشارکت زنان در اقتصادهای توسعه یافته و کمتر از نصف نرخ مشارکت زنان ترکیه‌ای است. با وجود این نرخ مشارکت مردان در اقتصاد ایران و ترکیه بیشتر از دو کشور امریکا و آلمان است. به این ترتیب کاهش نرخ مشارکت زنان، مشارکت کلی نیروی کار در ایران و ترکیه را بسیار کاهش داده است.

در این گزارش تاکید شده است روند تغییرات نرخ مشارکت را می‌توان در سه دورۀ متفاوت بررسی کرد: دورۀ اول، سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ که نرخ مشارکت نزولی است؛ دورۀ دوم، سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ که نرخ مشارکت صعودی است؛ و دورۀ سوم، از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ که نرخ مشارکت روند نزولی دارد.

ذکر این نکته ضروری است که طی این سه دوره، ِ جمعیت در سن کار (۱۵ ساله و بیشتر) همواره در حال افزایش بوده است، لذا نزولی بودن نرخ مشارکت به معنی رشد نامتناسب جمعیت فعال و عدم ورود جمعیت مولد به بازار کار است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که جمعیت فعال در حد فاصل سال های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ به صورت مطلق ثابت مانده است. عدم افزایش جمعیت فعال در نیمۀ دوم دهۀ هشتاد به معنی تصمیم بخشی از جمعیت جوان بر عدم ورود به بازار کار بوده است. این اتفاق همزمان با افزایش تقاضا برای تحصیلات عالی و توسعۀ گستردۀ آموزش در مقاطع عالی تحصیلی است. به عبارت دیگر این رخداد باعث شده تا ارتباط کیفیت تحصیلات با نیازهای بازار کار تا حدود زیادی قطع گردد.

منظور از نرخ بیکاری در ایران نرخ بیکاری مردان است

بر این اساس کاهش نرخ مشارکت مفهوم بیکاری در ایران و استناد به نرخ بیکاری را نیز دستخوش تغییر کرده است. در این گزارش تاکید شده است: نرخ بیکاری ایران در دو دهۀ گذشته به صورت میانگین حدود ۱۰ درصد بوده است. با توجه به نرخ مشارکت پایین زنان، روند نرخ بیکاری در ایران متأثر از نرخ بیکاری مردان است. نرخ بیکاری زنان و مردان به طور معمول روند مشابهی دارد، لیکن نرخ بیکاری زنان حدود ۹ درصد بالاتر از نرخ بیکاری مردان است. در دوره‌هایی که شرایط اقتصادی نامساعد بوده است یعنی در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲،و سال های ۱۳۹۹ تا ۴۰۱ ،از همبستگی این دو نرخ کاسته شده و گاهی دو نرخ رابطۀ منفی با یکدیگر داشته‌اند. این بدان معناست که وقتی اقتصاد ایران با بحران مواجه می‌شود، و این بحران به بنگاه و خانوارها تسری می‌یابد، زنان اولین قربانیان آن هستند.

زنگ خطر نرخ بیکاری در جوانان

توجه به بیکاری جوانان بسیار مهم و شاخصی مجزا برای پیش‌بینی آینده است. نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال در ایران بسیار بالاست. نرخ بیکاری جوانان بیش از ۱۶ درصد، نرخ بیکاری ِ مردان جوان ۱۳ درصد و نرخ بیکاری ِ زنان جوان ۲۸ درصد است. نرخ بیکاری جوانان به صورت میانگین ۷ درصد از نرخ بیکاری معمول بالاتر است. در سایر کشورهای مورد بررسی نیز این تفاوت در نرخ بیکاری کل با نرخ بیکاری جوانان دیده می‌شود، با این تفاوت که فاصلۀ این دو نرخ بیکاری در اقتصادهای توسعه یافته کمتر از ۴ درصد است.

در نمودار پیش رو نرخ بیکاری جوانان برای چند کشور نمونه ارائه شده است. نرخ بیکاری در ایران حدودا دو برابر اقتصادهای توسعه یافته است. در این حوزه نیز نرخ بیکاری را می‌توان برای زنان و مردان به تفکیک مقایسه کرد. نرخ بیکاری زنان و مردان کشورهای آلمان و امریکا در یک سطح است و حتی در اکثر سال‌ها نرخ بیکاری زنان کمتر از مردان است، اما نرخ بیکاری زنان ایرانی بسیار بیشتر از نرخ بیکاری مردان است. به طور میانگین نرخ بیکاری زنان ۷۰ درصد بیشتر از نرخ بیکاری مردان است. این بدان معناست که علاوه بر آن که نرخ مشارکت زنان در اقتصاد ایران نسبت به اقتصادهای توسعه یافته بسیار پایین‌تر است، تعداد بیشتری از زنان ایرانی که خواهان ورود به بازار کار هستند در یافتن شغل مناسب ناموفقند.

 

۲۲ تیر : کانون‌های بحرانی گردوغبار اصفهان سالانه «۵۰ هزار هکتار» گسترش می‌یابد

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان اعلام کرد که هر سال ۵۰ هزار هکتار به «کانون‌های بحرانی گردوغبار» در این استان افزوده می‌شود.

ابوطالب امینی روز پنجشنبه ۲۲ تیر همچنین از وجود ۱۰ هزار هکتار «کانون فوق بحرانی» گردوغبار در شرق اصفهان خبر داد.

این مقام مسئول به کم شدن «اعتبارات بیابان‌زدایی» در شرق اصفهان اشاره کرد و گفت در حالی که این اعتبار در سال ۱۳۸۸ حدود ۲۰ میلیارد تومان بوده، در سال ۱۴۰۰ به حدود ۷.۵ میلیارد تومان سقوط کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، او افزود در حالی که کانون‌های بحرانی گردوغبار این استان سالانه ۵۰ هزار هکتار افزایش می‌یابد، از این مبلغ فقط «سه میلیارد تومان» به این اداره داده شده است.

آقای امینی همچنین خبر داد وسعت کانون‌های گردوغبار این استان در سال ۱۳۸۱ برابر با ۷۰۰ هزار هکتار بود که حالا به بیش از دو برابر افزایش یافته است.

بحران خشکسالی و به‌دنبال آن ایجاد کانون‌های گردوغبار در اصفهان در سال‌های اخیر موجب شده که تالاب گاوخونی «صد در صد» خشک شود و شاید دو یا سه درصدِ قسمت شمالی آن «کمی مرطوب» باشد.

اصفهان با بحران فرونشست زمین نیز مواجه است و روزنامه «هم‌میهن» ۱۷ خرداد خبر داده بود که به‌دلیل خشکسالی و کم‌شدن سطح آب‌های زیرزمینی، پدیده فرونشست با سرعت بیشتری پیشروی می‌کند و به مرکز شهر اصفهان رسیده است.

این روزنامه نوشته بود «تمام مناطق» این شهر درگیر مشکل شده و به نزدیکی آثار تاریخی اصفهان رسیده و بناهایی تاریخی مانند مسجد حکیم و عتیق، بقعه شهشهان، درب امام، حمام وزیر، مسجد و حمام علی قلی‌آقا و مسجد سید درگیر فرونشست شده‌اند.

۱۸ تیر : بازار کار ایران در بهار ۱۴۰۲: بهتر از پارسال، بدتر از ۵ سال پیش

شمار زنان شاغل در ایران همچنان به سطح پیش از همه‌گیری کرونا بازنگشته است

گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اشتغال و بیکاری در سه‌ماهه اول امسال نشان می‌دهد بسیاری از شاخص‌ها نسبت به سال قبل بهبود داشته، ولی در مجموع وضع بازار کار ایران، مخصوصاً برای زنان، نسبت به اواسط دهه ۱۳۹۰ بدتر است.

این گزارش نشان می‌دهد شمار کل شاغلان با ۷۲۸ هزار نفر افزایش نسبت به بهار پارسال، به ۲۴ میلیون و ۳۰۵ هزار نفر رسیده است.

در کنار این، میزان مشارکت اقتصادی بالا رفته و نرخ کلی بیکاری، و نرخ بیکاری در اکثر زیرگروه‌ها از جمله مردان، زنان، جوانان زیر ۳۵ سال، و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نسبت به یک سال قبل کاهش پیدا کرده است.

ولی اگر این آمارها را به جای پارسال، با پنج یا ۱۰ سال قبل مقایسه کنیم، مشخص می‌شود که شرایط بازار کار، مخصوصاً برای زنان بسیار بدتر از سال‌های قبل است.

بازار کار نابرابر

در حالی که طبق برآورد مرکز آمار، شمار مردان شاغل در ایران بهار امسال به بیش از ۲۰ میلیون و ۴۳۹ هزار نفر رسید که بالاترین رقم فصلی ثبت‌شده است، شمار زنان شاغل همچنان ۱۵ درصد کمتر از پنج سال پیش است.

 

۱۸ تیر : بیماری خاموش؛ «نزدیک به نیمی» از زنان بالای ۵۰ سال در ایران دچار کمبود تراکم استخوان هستند

وزارت بهداشت ایران می‌گوید «حدود ۴۷ درصد» زنان بالای ۵۰ سال در ایران دچار کمبود تراکم و پوکی استخوان هستند.

خبرگزاری ایرنا امروز (یکشنبه ۱۸ تیرماه) با اعلام این آمار به نقش کمبود کلسیم در پوکی استخوان اشاره کرد و نوشت: «مطالعات در ایران نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد مردم کمبود دریافت کلسیم مورد نیاز دارند و مصرف ناکافی کلسیم و لبنیات به عنوان مهمترین منبع دریافت این ماده ضروری است.»

پیشتر دکتر افشین استوار،‌ رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره آمار موجود در زمینه پوکی استخوان در ایران گفته بود که «دو سوم» زنان بالای ۶۰ سال پوکی استخوان دارند و زمانی که به سنین بالای ۷۵ سال می‌رسند شیوع پوکی استخوان به «بالای ۸۰ درصد» می‌رسد.

به گفته او سالانه بیش از «۱۷۰ هزار» شکستگی ناشی از پوکی استخوان در ایران رخ می‌دهد که در حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد موارد شکستگی لگن در سالمندی، در سال اول بعد از شکستگی حتی به فوت بیمار منجر می‌شود.

از آنجا که کمبود تراکم یا پوکی استخوان به‌تدریج روی می‌دهد و اغلب تا زمانی که فرد دچار شکستگی نشود از آن مطلع نمی‌شود، به آن «بیماری خاموش» می‌گویند.

۱۴ تیر : هر چهار روز یک زن‌کشی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دو سال گذشته و از میان ۱۶۵ زن به قتل رسیده، ۴۱ زن در استان تهران کشته شده‌اند؛ بیخ گوش پایتخت. لازم به تأکید است که این آمار صرفا مبتنی بر «زن‌کشی» به تعبیر صریح آن رسانه‌های رسمی است و موارد متعدد خودکشی زنان که برخی از آن‌ها به اجبار خانواده انجام شده و برخی برای فرار و خلاصی از خشونت خانگی، کودک‌همسری و… به هیچ عنوان لحاظ نشده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق نوشت: سرشین، مهین‌تاج، مریم، دنیا، شبنم، معصومه، روژین، شکیلا، پرستو، فرشته و ستایش هم‌داستان شدند؛ از بهار ۱۴۰۲ پیش‌تر نرفتند و گور سرد، پذیرای تن جوان و زخم‌آلود آن‌ها شد. تن جوان سرشین در خاک مریوان پنهان شد و سر تراشیده مریم در خاک خوی فرو رفت. قلب جوان فرشته و ستایش در یکی از روستاهای لرستان آرام گرفت و تن پراکنده روژین در کرمانشاه. زنان جوانی که هر کدام به دست شوهر، پدر یا برادرشان به قتل رسیدند، زندگی‌شان ناگهان ته کشید، اما آب از آب دنیا تکان نخورد و جهان از مظلومیتشان از هم نپاشید.

فقط در سه ماه نخست امسال حداقل ۲۷ زن بنا بر دلایل مبتنی بر ناموس توسط شوهر یا پدرشان به قتل رسیدند. البته این آماری است که رسانه‌ای شده و به زعم بسیاری از فعالان حقوق زنان در نقاط مختلف کشور، زن‌کشی‌های زیادی هم رخ می‌دهد که عامدانه خبری از آن به بیرون از منطقه مورد نظر مخابره نمی‌شود.

این گزارش به دنبال تحلیل علل زن‌کشی نیست، یک گزارش صرفا تحقیقی، روایی و مبتنی بر آمار است؛ آمار رسمی و تأییدشده در رسانه‌های رسمی کشور که می‌گوید در دو سال گذشته یعنی از خرداد ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ۱۴۰۲ حداقل ۱۶۵ زن‌کشی در کشور انجام شده است؛ یعنی به‌طور میانگین هر چهار روز، یک زن در نقاط مختلف کشور به دست یکی از مردان خانواده‌اش به قتل رسیده است؛ شوهر، پدر، برادر و در مواردی شوهر سابق، عمو، دایی، پدرشوهر و در موارد معدودی مردان دورتر خانواده. برای دستیابی به این آمار، صفحه حوادث هر روز روزنامه ایران، اعتماد و چند خبرگزاری ازجمله رکنا و ایمنا در دو سال گذشته بررسی شده است.

علت ۸۷ مورد از ۱۶۵ قتل انجام‌شده، «اختلافات خانوادگی» عنوان شده است، برای ۳۸ مورد علت ناموسی ذکر شده، ۱۰ مورد مسائل مالی و برای ۳۰ زن‌کشی نیز دلیل روشنی ذکر نشده است. اغلب زن‌کشی‌ها توسط شوهر انجام گرفته است. از ۱۶۵ زنی که در دو سال گذشته به قتل رسیدند، ۱۰۸ نفر به دست شوهرشان کشته شدند، ۱۷ زن توسط برادر، ۹ زن توسط پسر، ۱۳ زن توسط پدر و ۱۹ زن نیز توسط سایر اعضای خانواده خود مانند پدرشوهر، برادرشوهر، شوهر سابق یا پسرخاله کشته شدند.

زن‌کشی‌ها به شیوه‌های مختلفی انجام شده است. از ۱۶۵ زنی که در دو سال گذشته به قتل رسیدند، ۴۳ زن به ضرب گلوله کشته شدند؛ اغلب با اسلحه شکاری، کلت کمری و حتی کلاشنیکف. ۴۰ زن با ضربات چاقو به قتل رسیدند. ۳۵ زن خفه شدند؛ با دست، روسری و ملافه. شش زن آتش زده شدند؛ با ریختن مستقیم بنزین روی آن‌ها، آتش‌زدن ماشین یا خانه‌ای که مقتول در آن بوده و در پی این آتش‌سوزی کشته شده است.

چهار زن با ضربات متعدد چکش به قتل رسیدند. دو زن از طریق هل‌دادن کشته شدند. دلایل قتل پنج زن ذکر نشده و ۳۰ زن نیز به دلایل نامعمول دیگری مانند مثله‌شدن، ضربات سنگ، پرتاب‌شدن از ارتفاع و با سنگ فرز کشته شدند. در ۱۱ مورد نیز قاتل پس از جنایت دست به خودکشی زده است.

همچنین برخلاف تصور اینکه اغلب زن‌کشی‌ها در شهرها و روستاهای دورافتاده انجام می‌شود، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دو سال گذشته و از میان ۱۶۵ زن به قتل رسیده، ۴۱ زن در استان تهران کشته شده‌اند؛ بیخ گوش پایتخت. لازم به تأکید است که این آمار صرفا مبتنی بر «زن‌کشی» به تعبیر صریح آن رسانه‌های رسمی است و موارد متعدد خودکشی زنان که برخی از آن‌ها به اجبار خانواده انجام شده و برخی برای فرار و خلاصی از خشونت خانگی، کودک‌همسری و… به هیچ عنوان لحاظ نشده است.

 

۱۲ تیر : تورم بالاتر از ۴۰ درصد در ۲۵ استان

افزایش خط فقر از ۱۹ به ۳۰ درصد،

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تورم خرداد اعلام شد. هر چند بر اساس داده‌های مرکز آمار، روند صعودی تورم متوقف شده‌است،اما در ۲۵ استان تورم بالاتر از ۴۰ درصد است  یزد بیشترین تورم را دارد

بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در سومین ماه سال جاری متعلق به استان‌های یزد، کردستان و همدان به ترتیب با ۵۴.۲، ۴۸.۶ و ۴۸.۳ درصد بوده است.بر اساس اعلام مرکز آمار، تورم ماهانه خرداد با کاهش ۰.۸ واحد درصدی نسبت به ماه قبل به ۲ درصد رسیده است.

در میان استان‌های کشور، کرمان با تورم ۳.۲ درصدی دارای بالاترین نرخ تورم ماهانه است. در مقابل، ایلام و قم با تورم ۰.۸درصدی و بوشهر با تورم ۰.۷درصدی دارای کمترین تورم ماهانه بوده‌اند.

اما نکته قابل توجه این است که این کاهش نرخ تورم فقط در ایلام منجر به کاهش قیمت‌ها شده زیرا فقط در این استان تورم ماهانه گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» منفی شده است.

تورم ماهانه این گروه در ایلام به منفی ۰.۹ درصد کاهش یافته است. این درحالی است که در دو استان دیگر یعنی قم و بوشهر تورم ماهانه گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» مثبت و به ترتیب ۰.۶ و ۱.۱ درصد بوده است.

زیر و روی «خط فقر»

فرارو- در جدیدترین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است که نرخ خط فقر طی یک دهه، از ۱۹ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. محمد باقری بنابی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته است که خط فقر در تهران ۳۰ میلیون تومان است.

منبع:‌فارس

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©