Rahe Kargar
O.R.W.I
Organization of Revolutionary Workers of Iran (Rahe Kargar)
به سايت سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) خوش آمديد.
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ برابر با  ۰۸ آوريل ۲۰۱۹
 
 برای انتشار مطالب در سايت با آدرس  orwi-info@rahekargar.net  و در موارد ديگر برای تماس با سازمان از;  public@rahekargar.net  استفاده کنید!
 
تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸  برابر با ۰۸ آوريل ۲۰۱۹

مجله روزشمار کارگری هفته

 

 جمعه ۹ فروردین تا جمعه ١۶ فروردین ۱۳۹۸

برابر جمعه ۰۵ آوريل ۲۰۱۹ 

شماره۲

امیرجواهری لنگرودی

haftegi_kargari@yahoo.com

http://karegari.com/

یک هفته با مبارزات کارگران ایران !                                                       

   جمعه به جمعه ، نو به نو !

 

یادداشت کارگری هفته از: امیر جواهری لنگرودی

 

شورا ها ی محلات و کمیته های یاری رسانی مستقل،

تنها راهکار واقعی برای جلوگیری ازصدمات بیشتر سیلاب

در برابر بی تدبیری مسئولان کشور!

  

   

در مملکتی که برای سرکوب همه چیز است ولی برای نجات هیچ چیز، چه می توان کرد؟! در آستانه ورود به سال جدید شمسی ۱۳۹۸، ازفراز و فرود آنچه در سامانه ی بیش از٢٠ استان کشورکه در گیر سیل و بارندگی های غیر معمول شده اند.

  برطبق اخبار منتشره استان‌های شمالی، شمال غربی، غرب و جنوب درگیرسیل و سیلاب‌های غیرقابل کنترل شده اند. بسیاری از سدها سرریز کرده‌اند و سیلاب بسیاری از مزارع گلستان، خوزستان، لرستان، کهکیلویه و بویراحمد  را از بین برده است. در این میان  دشوارهای پُر تعبی متوجه زندگی مردمان ما شده است ؛ اگر در نقاطی سیل فروکش کرده است هنوز شهرهای سوسنگرد ، رفیع و بستان در وضعیت قرمز و فوق العاده و آماده باش قرار دارند . چرا که خطر سیل در کمین این شهر ها قرار دارد از نوروز به اینسو و در دل سیلاب ویرانگر ، خیلی اززوایای پنهان این ناهنجاری های ویران کن، رو شده است . در این رابطه برپایه گزارش سازمان بازرسی کل کشور؛ مشخص شد که  بیش از ۷۰٪ از جنگل‌های استان گلستان در اختیار چند شرکت و نهاد صاحب نفوذ است که بدون توجه به قوانین و مقررات و با اعمال سلیقه انجام گرفته است .

چنانچه به اسامی و هکتارهای تحت پوشش مربوط به این گزارش دقت کنیم ، مشخص می گردد : حوزه علمیه گرگان: ۴۷۰۱۳ هکتار- لشکر ۲۵ کربلا (سپاه): ۱۳۰۰۰ هکتار- موسسه پیشگامان سازندگی: ۸۶۹۰ هکتار و آستان قدس: ۹۹۱ هکتاررا اشغال کرده است. تاکنون تا حدی روشن شد که یکی از دلایل سیل های ویرانگر اخیر در شهرهای شمالی ، نابودی روزانه ۱۲۳ هکتار از جنگل ها است . سال ۹۵ دولت لایحه تنفس جنگل را به مجلس برد و خواستار توقف برداشت از جنگل ها شد.

 

درهمین رابطه سه آیت الله گردن کلفت مناطق شمالی نورمفیدی ، طبرسی و قربانی ، امام جمعه ی های استان های گلستان ، مازندران و گیلان از مخالفان اصلی این طرح بودند و طرح تعویق شد. حالا همین کسانی که حامی جنگل خواران بودند ، شروع به نامه نگاری کردند که دولت می بایستی عجله کند و پاسخگو باشد !

سیل ویرانگر تا به امروز؛ جدا از گرانی و تورم شدید ، فقر، بیکاری، درکنار تحریم های اقتصادی همه جانبه و اقتصاد فلج و ورشکسته و نابود کننده ، خسارات بزرگی به زندگی مردم، به زیرساخت های ارتباطی، به واحدهای تولیدی کوچک و به تولیدات کشاورزی وارد ساخته است . محیط زیست کشور از دست عوامل حاکمیت در امان نماند . سد سازی های بی درو پیکر، برداشت های بیرویه آب با زدن هزاران چاه عمیق غیر مجاز، باعث خشک شدن رودخانه ها  و تالاب ها شدند. جنگل های زاگرس و البرز بارها برای دزدیدن درختان به آتش کشانده شدند ، خاک کشور را فروختند و همه هستی طبیعی کشور را به  هیچ کشاندند تا کمترین بارندگی بتواند ویرانه سرایی این چنینی از خود به جا گذارد که الان شاهدش هستیم . بدون تردید از بین رُفتن این همه تخریب و کارخرابی،  بدون جبران هر چه سریع تر، این همه نابهنجاری اجتماعی ، نه تنها کم ترین اثری از «رونق تولید» را طی سال۱۳۹۸  شاید نخواهیم بود بلکه اثرات فروپاشی اقتصادی را خاصه بر طبقات و لایه های محروم تر و کم درآمدترجامعه مان را شاهد خواهیم بود. 

برای مردم ما روشن شد که تمامیت نظام اسلامی ازهرآفتی که بر سرشان فرو ریزد ، مخوف تر و دهشتناک تر است . نمی توان و نباید به آنها  و ادعای یاری رسانی حکومتگران اندیشید. چرا که آنان همچون دیگر دفعات تنها به فکر خویشند و همین جماعت با کارکرد چهار دهه ای خود، با بالا کشیدن همین زمین ها ، جنگل ها ، باغات و رودخانه ها و تالاب ها را خشکاندند و ویران سرایی به جا گذاشتند که سیل چند ساعته اینگونه خانه خرابی و یرانگری از خود در تمامیت جغرافیای ایران به جا نهد که در تاریخ کشور کم نظیر بوده است. به این مجموعه باید افزود؛ درکنار سیل و ویرانی ، ما شاهد مرگ دردناک ده ها هموطن در مناطق گوناگون کشور و خسارت مالی بسیار زیاد برای یکایک آنان بودیم . این تراژدی با عدم امداد رسانی به موقع و همچنین ارسال اخباری از مسافرت و تفریح خارج از کشور مسئولین شهری ، استانی و کشوری به جای جای جهان ، در ایام نوروز، اندوه مردم را فزون تر ساخت و مجلس اسلامی حتی یک جلسه اضطراری برای دریافت گزارشات نمایندگان سامانه های سیلاب به یکدیگر و به افکارعمومی ندادند .

مردم ما به تجربه دریافتند، دعوا و مرافعه و با سرب داغ به جان آنان افتادن ورقابت سپاه و بسیج و ارتش را به پیش صحنه راندن، برای چپاول اموال اهدایی مردمی دلسوخته است که دارد از راه می رسد تا سفره ای را رونق بخشد و چراغی را روشن بسازد . در چنین ویرانه سرایی و در چنین هنگامه بس سهمناک ، حق مردم است که به چیزی باور نداشته و قول هیچ بنی بشری را بر نتابند. اینگونه است که خود مردم عاصی دست به کار شده‌اند تا ازهیچ، همه چیز بسازند. از کیسه های شن و ماسه و لای و گل ، دیواره نفوذ ناپذیر ساختند ، بدن خویش را سایه بان ، خانه ندار، همسایه ها کردند تا کودکان منزل سربرشانه مادران خود نهند و شب را به روز رسانند. مردم ما از همه اندوخته های سالیان خویش از زلزله رودبار و منجیل و ویرانی روستاهای رستم آباد تا سرزمین کویری خشک  بم و کرمان ، ورزقان، کرمانشاه و سرپل  بهره گرفتند و امروز پهنه همیاری و همپشتی به یکدیگررا ، به نشانه بهترین جلوه های همیاری هم بدل ساختند . مردم ما نشان دادند در مملکتی که برای سرکوب همه چیز است ولی برای نجات مردم از سیلاب و ویرانی ، هیچ چیز، باید خود دست به کار شوند و سامانه راهکار واقعی را با دستان توانمند خویش ، به یاری طلبند!

پاسخ چه می توان کرد ؟ درهمین به سامان بردن کمیته های همیاری، به بهترین وجه خود را نشان داده است. اکنون نیز تنها راه پاسخگوی مردم و دخالتگری آنان در کوتاه کردن دست نیروهای جهادی- عوامل سپاه و بسیج و همه عمله و اکره حکومتیان ، راه اندازی همین کمیته های همیاری مردمی است .

سیل و خانه خرابی دست همبستگی و کنشگری مستقل را به میان مردم کشاند و به آنان نشان داد که با گسترش کمیته ها وشوراها ی محلات شهری و تشکل‌های همیاری مردمی در سطح روستاها است که می توانند خود مدیریت این بحران را برعهده بگیرند و به مردم بی چیز و ندار یاری برسانند. تردیدی نباید کرد، هر جا و هر منطقه ای شورا و کمیته های همیاری شکل گرفت ، بی شک همه امکانات هلال احمر و همه ارگان های دولتی باید در اختیار این شوراها و تشکل‌های مردمی قرار گیرد تا این تشکل های خود ساخته مستقل مردمی ، بتوانند مانع افزایش صدمات و آسیب های جدی‌تر بحران شوند و امر دخالتگری و بالا بردن ضریب اعتماد مردم را در عمل متحقق سازند. شرایط کنونی بهترین فرصت برای شکستن دیوارها و سیل بند های چهل سال اختناق و ارعاب ، سکوت و بگیر و به بند است . نباید از یاد ببریم که سیل ویرانگر ناشی از نکبت وجودی حاکمان جنایت و جنون و نادانی و جهل فزاینده یکایک آنان، بهترین شرایط و زمان برای پیشروی را فراهم آورده که مردم خود، مداخله گر باشند و آستین بالا زنند و لب به اعتراض بگشایند . جوانان گمیشان ( ترکمن صحرا) و زنان و مردان مثال زدنی آن سامان، به جای گریستن و زانوی غم در بغل سُودن، درس زیستن و هستی بخشیدن به ادامه زندگی در دل گل و لای و جنگیدن را به همگان ارزانی داشتند. نشان دادند که قدرت همدلی و اتحاد مردم ، کمتراز این سیل نیست . همین اتفاق نشان داد که در کنار هم بُودن و دیواره ای از هستی زندگی ساختن ، می توان کلیت نظام را به چالش طلبید وحماسه آفرید!

امروز دهها گروه یاری رسان سیل زده گان از معلمان - دانشجویان - پرستاران و دانشجویان پرستاری، دسته های  جوانان وزنان ،  کارگران مناطق مختلف به صف شده و دست یاری رسانی به سوی مردم را به رنجیره ای از همدلی و همگرایی گسترده و به دلجویی آن بدل ساخته اند که در کمتر هنگامه ای این نمایشات در این سطح در رسانه های مجازی بازتاب داشته است .

ایجاد کانال های خبر رسانی و ایجاد رسانه سراسری برای پوشش دادن به این سطح از حضور مادی مردم در صحنه رودررویی ها ، می تواند پشتوانه فراموش نشدنی از تاریخ پیکار مردم را ثبت نماید. درست در چنین شرایطی؛ همپیوندی و همپشتی های هر چه گسترده تر مردم می تواند ، مشارکت مردمی در نزد توده مردم را بالا برد و تصمیم گیری جمعی را جایگزین حرکات فردی و شخصی سازد. مردم ما نیک دریافته اند که تنها با اتکا به قدرت خویش می توانند راه رهایی جامعه را هموار سازند. در این میان ، هیچکس را یارای رودررویی با اراده جمعی مردم نیست . حاصل کلام اینکه امروز، تشکیل کمیته ها یا شورای محلات مستقل ، انجمن های خود یاری و یاری رسانی ، تنها راهکار واقعی برای جلوگیری ازصدمات بیشتر سیلاب در برابر بی تدبیری مسئولان کشوربشمار می رود !

آنچه در پی می آید ، ادامه روند انتشار روزشمارکارگری  است که من آن را از سال ها پیش به شکل مستمر پی گرفته ام . اینک برای تسریع دردریافت خبرهای کارگری خاصه از روند فعل و انفعالات ، روزمره گی اخبار کارگری و مبارزات کارگران ، آنرا به شکل هفتگی انتشار خواهم داد.

توجه : برای ارسال اخبارتان با ایمیل زیر، شماره دستی  ام در کانال تلگرام و به آدرس فیس بوکم  می توانید مربوط گردید.

علاقه مندان به مباحث کارگری برای دست یابی به آرشیو روزشمار کارگری هفته ، می توانند به آرشیو های زیر مراجعه نمایند:

آرشیو روزشمار کارگری هفته سال۱٣۹۷

https://drive.google.com/drive/my-drive

آرشیو روزشمار کارگری هفته سال ۱٣۹۶

https://drive.google.com/drive/folders/0B6juDF5UZKNMMFRvdEZVMFpOQUk

*******

haftegi_kargari@yahoo.com/ info@karegari.com /

تلفن تماس 0046:736778815

روزشمار کارگری هفته :

*- بخشهایی از گمیشان دوباره زیر آب رفت :

 

 

برپایه خبر رادیو زمانه آمده است : سد دست‌ساز مردم تاب نیاورد. آب به داخل شهر گمیشان نفوذ کرد. بخش‌های وسیعی از شهر زیر آب رفت. مرکز بهداشت شهرستان گمیشان هشدار داد که احتمال آلودگی آب آشامیدنی وجود دارد.

*- سیدکاظم دلخوش در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛ اینکه خصوصی‌سازی به اخراج کارگران، تجمع و بحران تبدیل شده به دلیل عملکرد سازمان خصوصی‌سازی است:

به گزارش  خبرگزاری ایلنا درتاریخ روز جمعه ۹ فروردین ۹۸ آمده است :  سیدکاظم دلخوش با تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی اجرا شده اما کامل نه، گفت: بی‌شک روند فعلی خصوصی‌سازی با مشکلات بسیاری رو به رو شده است. بنگاه‌های دولتی در بخش‌هایی که باید واگذار می‌شدند، واگذار نشدند و در بخش‌هایی که باید اهلیت خریدار را درنظر می‌گرفتند، متاسفانه رعایت نشد درنهایت بسیاری از بنگاه‌های دولتی به افرادی واگذار شد که هیچ شناخت و آگاهی نسبت به این مهم نداشتند. وی گفت: متاسفانه آن دسته از افرادی که شناخت و توانایی نسبت به بنگاه اقتصادی داشتند، توان لازم را نداشتند و آنهایی هم که پول داشتند توان اداره آن بنگاه اقتصادی نداشتند که هر دو این روند موجب شد که خصوصی‌سازی به بیراهه برود.... دلخوش گفت: بررسی و تصویب قانون با دقت صورت گرفت و هرگز هدف قانونگذار اخراج کارگران نبوده است. به همین دلیل در قانون تاکید کردیم که تا 5 سال اول به هیچ عنوان حق تعدیل نیرو وجود ندارد اما با کمال تاسف این اتفاق به کرات افتاده است.... عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه هدف از تصویب قانون خصوصی‌سازی، اخراج کارگران نبوده است، گفت: تقویت تولید و کوتاه کردن دست دولت از بنگاه اقتصادی و سپردن بنگاه به دست بخش خصوصی با رویکرد کاهش تصدی‌گری دولت؛ هدف قانونگذار بود و محدودیت‌های آن را نیز تعریف کرد اما در اجرا بیراهه رفتند و نتیجه این حرکت اشتباه، نارضایتی کارگران بود.

*- اعتراض مردم سیل زده آق قلا:

 

برپایه خبر یاد شده در تاریخ روز جمعه ۹فروردین۹۸ آمده است : تجمع مردم روبروی فرمانداری در اعتراض به وضع آشفته شهرستان و نارضایتی از مسئولینی که هیچ کمکی نمیکنند

https://t.me/edalatxah

*- سپاه طرد امدادگران مستقل از منطقه سیل زده آق قلا را پیگیری می کند:

 

به نوشته کانال تلگرامی اردوی کار ،  به گزارش امدادگران مستقل در منطقه،آمده است : پس از مسدود کردن حساب‌های کمک به #سیل‌زدگان و در برخی موارد مصادرهٔ اقلام جمع‌آوری شدهٔ مردمی، برای زیر سوال نرفتن نهادهای دولتی، امروز #سپاه تراکتورهای شخصی را که همدلانه، کمک‌های مردمی و مردم #آق‌قلا را جابه‌جا می‌کردند در اختیار گرفت تا کمک‌ها انحصاری شود و دیگران حذف شوند

*- معاون وزیر صنعت اعلام کرد؛علت گرانی پیاز در یک هفته اخیر/ احتمال ممنوعیت صادرات:

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، درتاریخ روز جمعه ۹ فروردین ۹۸ آمده است : عباس قبادی،  معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت پیاز، احتمالاً صادرات پیاز ممنوع می‌شود. وی درباره علت گرانی پیاز در یک هفته اخیر اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت پیاز، بارندگی‌های اخیر در استان‌های جنوبی بود که برداشت و حمل آن به وقفه افتاد.معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بازارهای کشورهای اطراف از جمله عراق به دلیل کیفیت مناسب پیاز کشور ما، طالب این محصول هستند و با قیمت مناسب خریداری می‌کنند و این امر باعث شد تا صادرات پیاز افزایش یابد و بازار داخل نیز با کمبود پیاز روبرو شود. قبادی بیان کرد: با توجه به این مشکل، هفته آینده یا ممنوعیت صادرات این محصول را به گمرک اعلام خواهیم کرد و یا اینکه هر کس که پیاز صادر می‌کند باید عوارض پرداخت کند تا از صادرات آن جلوگیری شود

 

*-  تصویری از روستایی در خوزستان در روزهای سیل و ویرانی  :

 

به نوشته کانال تلگرامی بازنشستگان آمده است : این تصویری از روستایی در خوزستان است. روستایی که احتمالا الان زیر آب رفته و اهالی هم دربدری بیشتری را باید تحمل کنند. 70 روستا چون این ، در خطر نابودی سیل قرار دارند.

عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی وزارت نیرو را مقصر اصلی وقوع سیلاب در خوزستان می داند. این نماینده مجلس به خبرگزاری تسنیم می گوید: «مقصر اصلی سیلاب مسئولان وزارت نیرو بودند چرا که باید دریچه‌های سد دز زودتر گشایش می‌یافت."

قطعا این فرافکنیها نوشدارویی بعد از مرگ سهراب است.دعواهای جناحی دیگر مردم را نمی فریبد!

همگان میدانند که چه #مافیاهایی برای #سودآوری و ثروت اندوزی پشت تخریب #محیط زیست بوده است.

#مسؤل_بیکفایت_پاسخگو

@Shbazneshasteganir

 

*- دوربین به مثابه قلمبه مثابه فریاد. . .:

 

این عکس نماد اعتراضات دی ماه ۹۶ شد و بالاخره امروز یلدا معیری در اختتامیه نشان عکس سال ایران؛ جایزه بهترین عکس خبری رو از آن خودش کرد.

 

*- عضو کمیسیون عمران در مجلس مطرح کرد؛ نباید در مجلس قوانینی تصویب شود که تبعات نامناسبی برای کارگران داشته باشد/ تشکل‌های کارگری ارتباط خود را با نمایندگان افزایش دهند:

به گزارش  خبرگزاری ایلنا درتاریخ روز جمعه ۹ فروردین ۹۸ آمده است :  سیداحسن علوی در پاسخ به اینکه کارگران اعتقاد دارند مصوبات مجلس شورای اسلامی در بسیاری موارد به زیان کارگران و سازمان تامین اجتماعی بوده است، به خبرنگار ایلنا گفت: این تفکر کم‌لطفی در حق نمایندگان مجلس است. وی گفت: نمایندگان نسبت به تورم انتقاد داشتند و سعی کردند بخشی از تورم با افزایش مناسب حقوق تامین شود که پس از مصوبه افزایش 400 هزار تومانی به علاوه 10 درصد، با اعتراض دولت رو به رو شدیم اما بازهم بر حمایت از اقشار حقوق بگیر تاکید کردیم.... وی با اشاره به فاصله دستمزد از سبد معیشت و شرایط فعلی کارگران در محاسبات خط فقر، گفت: در هر صورت دستمزد کارگران به اندازه‌ای ناچیز است که با افزایش‌های صورت گرفته همچنان این گروه زیر خط فقر باقی می‌مانند.... علوی در پاسخ به اینکه بسیاری از مصوبات مجلس تنها نفع کارفرمایان را مدنظر دارد و تصویب 26 مصوبه در مجلس بار سنگینی برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد کرد، گفت: این مصوبات برای حفظ اشتغال بود و اکنون نیز شاهد هستیم که اجرا نکردن سهم دولت باعث شده تا دولت حدود 180 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار باشد....

 

*- نگرانی خانواده های زندانیان، با توجه به وقوع سیل در اهواز

وضعیت نامعلوم زندانیان شیبان و سپیدار در صورت وقوع سیل

 

با توجه به خطر وقوع سیل در اهواز، خانواده های زندانیانی که در این دو زندان نگهداری می‌شوند نسبت به تامین سلامت زندانیان در صورت وقوع سیل ابراز نگرانی کرده اند.

همانطور که همگان اطلاع دارند تا کنون بر اثر وقوع سیل در بعضی از مناطق ایران، تعداد زیادی از مردم جان باخته اند.

بی تدبیری و عدم احساس مسئولیت کسانی که امروز در مسند قدرت هستند برای همه آشکار شده است و همه می دانند که حاکمان بر جامعه، هیچ ارزشی برای جان و مال افراد قائل نبوده و همیشه کارگران و زحمتکشان اولین قربانیان این گونه فجایع بوده اند.

همزمان با نداشتن معیشت مناسب و فقر روز افزون، که زندگی ما کارگران و زحمتکشان را تهدید می کند، فاجعه سیل و بلایای طبیعی - که بی شک قابل کنترل می باشد_ زندگی ما را مورد تهدید قرار داده است و در این میان هزاران زندانی که به دلائل گوناگون در زندان های محبوس شده اند بیش از دیگران در معرض این خطر مرگ قرار دارند.

لازم به ذکر است که اسماعیل بخشی و سپیده قلیان در این دو زندان نگهداری می‌شوند و ادامه بازداشت این عزیزان جای نگرانی دارد .بنابر این ما خواهان آزادی فوری سپیده قلیان و اسماعیل بخشی و دیگر عزیزان در بند هستیم .

بدون شک امنیت جانی تمام زندانیان بعهده کسانی است که آزادی ، آسایش و امنیت افراد جامعه را سلب کرده و برای ادامه حیات خود، این عزیزان را زندانی کرده اند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه مقامات امنیتی و قضایی را مسئول حفظ سلامت تمامی زندانیان می داند

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

فروردین ۹۸.

 

*- مرگ مشکوک یک زندانی در زندان رجایی شهر ایران ؛ مسئولان زندان میگویند او خودکشی کرده است:

 

سازمان حقوق بشر ایران روز جمعه ۹ فروردین (۲۹ مارس) گزارش داد که یک زندانی به نام بهمن میرزایی، که از بیماری اعصاب و روان رنج می‌برد و تحت نظر متخصص بود، پس از ضرب و شتم نگهبانان زندان رجایی شهر ایران جان خود را از دست داد.

سازمان حقوق بشر ایران به نقل از یک منبع مطلع گزارش داده است که بهمن میرزایی شامگاه دوشنبه ۵ فروردین "با چوب و باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفت و صبح روز بعد جسد وی را از سلولش خارج کردند".

مسئولان زندان می‌گویند که او خودکشی کرده است. سازمان حقوق بشر ایران با استناد به اظهارات دست کم سه زندانی و یکی از بستگان درجه یک بهمن میرزایی که این سازمان با آن‌ها صحبت کرده است، مرگ این زندانی را قتل می‌داند

 

*- بیکاری 3هزار کارگر دراستان گلستان بدنبال سیل:

 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به خسارت سیلاب به واحدهای تولیدی و صنعتی استان گفت: برای سیلاب و آب‌گرفتگی واحدهای تولیدی و صنعتی حدود سه هزار نفر در استان بیکار شده‌اند.

 

*- سیل گنبد و ماجرای سه آیت الله جنگل خوار:

 

یاشار سطانی در باره سیل شمال نوشته: یکی از دلایل سیل‌های ویرانگر اخیر در شهرهای شمالی، نابودی روزانه ۱۲۳ هکتار از جنگل‌هاست.

سال ۹۵ دولت لایحه تنفس جنگل را به مجلس برد و خواستار توقف برداشت از جنگل ها شد.

نورمفیدی، طبرسی و قربانی امام جمعه‌های گلستان، مازندران و گیلان از مخالفان اصلی این طرح بودند و طرح تعویق شد.

حالا همین کسانی که حامی جنگل خواران بودند، شروع به نامه نگاری کردند که دولت عجله کند.

 

*- مافیای سدسازی درایران:  

 

طبق گزارشات رسانه های وابسته درکشور ۵۶سد وضعیت بحرانی دارند.سالیان مدیدیست که بصورت قارچی سدها توسط مافیا که سدسازی به صنعت پول آوری برای آنان مبدل شده،در جای جای ایران سربرآورده اند...

دسته گل بزرگ این مافیا، سدِ گتوند است که منبع عظیمی ازآب شیرین درآنجا در تماس با تپه های نمکزار به آب شور تبدیل میشود...

علاوه براین همه ساله با بالا رفتن فشار آب سدها ، رژیم دریچه‌های سد را بر روی مناطقی ازمزارع کشاورزان که عمدتا هموطنان روستایی در آن ساکن هستند باز میکند و زندگی آنها را نابود میکند!

حال سیلهای فراوانی که پشت سرهم در استانها زندگی مردم رامختل و قربانی هم گرفته است بی ارتباط با شیوه سدسازی که به یک صنعت مافیایی تبدیل شده است و هیچ گونه انطباقی با اکولوژی ندارد ، نیست.

سود گرایی و آزمندیِ سرمایه داران و محتکرانِ سازمان یافته در بهره کشی از نیروی کار انسانی و محیط زیست تحت‌لوای سیستم مافیایی ومخوف جمهوری اسلامی بطور همزمان صدماتِ جبران ناپذیر به مردم و طبیعتِ کشور وارد کرده است .

 

*- از حضور تیم پزشکی متخصص و مجهز در محل های سیل زده جلوگیری شد!!

 

تیمی از پزشکان متخصص که برای حضور در محل های آسیب دیده آماده بودند اجازه ی ورود به محل های سیل زده را پیدا نکردند. این ادعا که نیروهای پزشکی ارتش، حضور کافی و فعال در محل دارند مانع استقرار آنان شد. این درحالیست که به گفته ی شاهدان عینی، مردم آسیب دیده از نبود امکانات لازم پزشکی رنج می کشند. روستای خواجه نفس با چنین کمبودهایی دست و پنجه نرم میکند.

*- شمعی به یاد بهترین ها؛ تجمع می نماییم!!

 

بسان همیشه

لیک این بار برای انسانیت،

برای آنانی که از دروازه ای قرآنی آسمانی شدند،

 

به یادبود سفرکرده های دروازه قرآن و در سومین روز سفرشان بر آن شدیم تا در مکان آسمانی شدن شان به اتفاق همکاران فرهنگی مان به یاد این عزیزان و دو همکار فرهنگی مان رضا ناصری و محمود حقیقت با شمع های افروخته از داغ و فراق این عزیزان حاضر شویم

مکان : دروازه قرآن

زمان پنج شنبه هشتم فروردین ساعت ۱۸ عصر تا پاسی ازشب هجران

کنشگران صنفی آموزش فارس

*-  مصدوم شدن یک کارگرساختمانی در کرمان براثرسقوط  در چاله آسانسور:

صبح روزپنج شنبه هشتم فروردین ماه، سقوط یک کارگرساختمانی از طبقه دوم ساختمان در حال ساخت

واقع در خیابان خواجوی کرمانی کرمان به چاله آسانسورموجب مصدومیت شد وبرای درمان به بیمارستان منتقل شد.

 

*- مهره ها تغییر میکنند اما فقر ادامه دارد:

 

برپایه خبر منتشره آمده است : محمد شریعتمداری ، جمشید تقی زاده را از مدیر عاملی صندوق بازنشستگی، برکنار وسید میعاد صالحی فر را به عنوان مدیرعامل جدید انتصاب کرد .

تغییر افراد در مناصب در چهار چوب ساختارهای معیوب نه تنها گرهی را برای بازنشستگان باز نمیکند بلکه به گونه ای هم فرار از پاسخگویی از جانب مسئولین است.

صندوق بازنشستگی چندین مدیر عامل را تجربه میکند! هر کدام با وعده و وعیدهای دهان پر کن از راه میرسند و اینکه" من درد را میشناسم و حتما پیگیر خواهم بود." اما نه درد را میدانند و نه درمان در توانشان است.

بعید نیست که سیل تبریکات را به صاحب منصب جدید از سوی مهره ها و جریانهای وابسته به قدرت شاهد باشیم ولی بازنشستگان تا رسیدن به مطالباتشان تغییر موضع نخواهند داد و آنچه که کماکان برایشان باور پذیر است غارت معیشت و امکانات اولیه زندگیشان است و نه ریاکاریهای این مسئول و یا آن مسئول!

*-  مصدومیت 5کارگر کوره آجرپزی در محمدآباد اصفهان در حادثه انفجار گاز شهری:

صبح روز جمعه نهم فروردین ماه،براثر حادثه انفجار گاز شهری و ریزش دیوار در کوره آجرپزی در محمدآباد اصفهان پنج کارگر مصدوم شدند.براساس گزارشات رسانه ای شده،کارگران مصدوم این حادثه که تبعه افغانستان هستند جهت مداوا

به بیمارستان الزهرااصفهان منتقل شدند.

 

*- حق بیمه کارگران ساختمانی به ۱۵۳ هزار تومان رسید:

 

انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان وسرواباد بیش از یکسال است که با تمام وجود پیگیر این ظلم آشکار است. مطمئنا پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی ناعادلانه و غیر کارشناسی شده و غیرقانونی می باشد.

از این رو اعلام میداریم که همانند پارسال در مقابل این افزایش غیرقانونی، که کمر کارگر بی بضاعت ساختمانی را خواهد شکست، سکوت نخواهد کرد و از کارگران عزیز درخواست داریم در این راه صنف را حمایت کنند و تا اطلاع ثانوی هیچگونه فیش حق بیمه را پرداخت نکنند.

*- اعتراض به افزایش حق بیمه کارگران ساختمانی:

انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان وسرواباد طی اطلاعیه ای تحت عنوان«حق بیمه کارگران ساختمانی به ۱۵۳ هزار تومان رسید»ضمن ضمن اعتراض شدید به این افزایش ازکارگران ساختمانی درخواست کرد تا اطلاع ثانوی هیچگونه فیش حق بیمه را پرداخت نکنند.

متن کامل اطلاعیه مندرج در کانال تلگرام انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان وسرواباد:

 انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان وسرواباد بیش از یکسال است که با تمام وجود پیگیر این ظلم آشکار است. مطمئنا پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی ناعادلانه و غیر کارشناسی شده و غیرقانونی می باشد.

از این رو اعلام میداریم که همانند پارسال در مقابل این افزایش غیرقانونی، که کمر کارگر بی بضاعت ساختمانی را خواهد شکست، سکوت نخواهد کرد و از کارگران عزیز درخواست داریم در این راه صنف را حمایت کنند و تا اطلاع ثانوی هیچگونه فیش حق بیمه را پرداخت نکنند.

با سلام

جهت روشن شدن بهترِ موضوع، توضیحات ذیل مطالعه شود:

مبنای کسر و اخذ حق بیمه از کارگران:

طبق قانون مبنای اخذ حق بیمه از بیمه شدگان تامین اجتماعی ۳۰٪ از حداقل حقوقی است که هرساله توسط شورای عالی کارِ وزارت کار مشخص میشود.

اما این ۳۰٪ به تفکیک از سه شخص به نحو روبرو اخذ میشود:

سهم کارفرما ۲۰٪ ، سهم دولت ۳٪ ، و سهم کارگر، ۷٪ میباشد.

و اما در مورد کارگران ساختمانی، با توجه به اینکه کارفرمای ثابت و معینی ندارند، قانونگذار سهم کارفرما را از محل عوارض ساخت و سازها از شهرداریها دریافت مینماید.

و سهم کارگر را که همان ۷٪ است بطور ماهانه از خودِ کارگر ساختمانی دریافت مینماید.

 در سال ۱۳۹۳ سازمان تامین اجتماعی برای آنکه بتواند مبلغ بیشتری از کارگرساختمانی اخذ نماید، فرمولی را تهیه کرد که طبق آن کارگران ساختمانی را طبق درجه کارت مهارت به سه گروه تقسیم و مبنای اخذ حق بیمه آنها را طبق آن فرمولِ افزایشِ ۲ دهم و ۳ دهم و ۴ دهم، بالا برد.

و اما در مورد واحد ۱ . واحد ۱ همان ۷٪ است.

 یعنی اگر میزان ۷٪ از حداقل دستمزد را بعنوان ۱ واحد کامل در نظر بگیریم، و تعداد دهُم های فوق الذکر را به آن اضافه کنیم، میزان حق بیمه ماهانه کارگران ساختمانی بدست می آید.

البته سازمان تامین اجتماعی پا را از این هم فراتر گذاشت و دهم های قبلی را مجدداً تغییر داد. یعنی فرمولی را تهیه کرد که در طول سه سال متوالی، هرسال، یک دهم دیگر به آن اضافه شود.! !!؟؟؟

بطور مثال کارگر درجه ۳ که طبق روال معمولی باید ۷٪ یعنی واحد ۱ را پرداخت میکرد، در سال ۹۷میزان ۱ و ۳ دهم و درسال ۹۸ میزان ۱ و ۴ دهم و درسال ۹۹ میزان ۱ و ۵ دهم (یعنی یک و نیم برابر حداقل دستمزد) سالانه را بپردازند.

و اما برای آنکه شفاف شود چگونه این‌ دو مقوله با هم تجمیع میشود، محاسبه زیر را به نمایش میگذاریم:

۱/۵۱۷/۰۰۰ میزان حداقل حقوق سال ۹۸

ضربدر ۷٪

میشود:  ۱۰۶/۱۹۰  تومان. ( میران حقیقی حق بیمه در سال ۹۸ همین است).

ولی با فرمول ۱.۴ دهم میشود:

۱۴۸/۶۶۶ تومان در ماه های ۳۰ روزه.

و اما در ماه های ۳۱ روزه میشود:

۱۵۳/۶۰۰ تومان.

به همین راحتی.

حالا مقایسه کنید:

 مبلغ ۱۰۶ هزارتومان واقعی کجا و مبلغ ۱۵۳ هزارتومان ظالمانه کجا؟؟؟

با این شرایط این افزایش ۵۰ درصدی غیرمنتظره و غیرکارشناسی هیچ گونه همخوانی با روند شدید افت ساخت و ساز و بیکاری و وضعیت وخیم معیشت کارگران ساختمانی ندارد. و این در شرایطی است که وضعیت صنعت ساختمان در کشور بسیا‌ر نامناسب و اکثر کارگران ساختمانی با بیکاری روزافزون دست و پنجه نرم می‌کنند؛ در چنین شرایطی فشار بر کارگران بی‌بضاعت ساختمانی از طریق افزایش حق بیمه‌هایشان ظلمی آشکار علیه جامعه کارگری و خانواده‌هایشان است.

انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سرواباد ضمن اعتراض شدید به این افزایش ناعادلانه، همانند سال گذشته در خصوص این بی عدالتی سکوت نخواهد کرد و امیدواریم با حمایت و اتحاد تمامی اعضا صنف و سایر انجمن های کشور پیگیر این موضوع و رفع مشکل باشیم.

 

*- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

سیل و بی کفایتی حاکمان ؛ سبزی بهار و شادی نوروز را به سیاهی و عزا تبدیل کرد:

مردم بخصوص کارگران و مزد بگیران سال ۹۷ را که مملو از فقر و بیکاری بود با تمام مشکلات و سختی هاپشت سر گذاشتند به امید فردایی بهتر.

بهار آمد با نوروزش با طراوت و تجدید حیاتش تا مرهمی باشد برای مردمان، شاید حداقل چند روزی گرانی و تورم ، بیکاری ، اقتصاد فلج و ورشکسته کشور،این محصول حاکمان بی لیاقت را حس نکنند که متاسفانه در اکثر نقاط کشور مردم با سیل ویرانگر روبرو شدند.

 بارانی که باید منشا طراوت و آبادانی شود و زمینه ساز شادی و نشاط مردم گردد با سومدیریت دولتمردان دریک کلمه خیانت ایشان باعث غم و عزای مردم ونابودی شهرها و روستاها شد.

سیلاب اخیر از استان های شمالی مازندران و گلستان تا استان های غربی کرمانشاه و کردستان ، استان های جنوبی و جنوب غربی فارس و خوزستان و بوشهر جملگی به واسطه اشتباهات مسولین شهری و کشوری تشدید شد، از خط راه آهن گرگان گرفته که بدون آب راه و گذرگاه سیلاب ساخته شده تا پر کردن مسیل رودخانه در دروازه قرآن شیراز و تبدیل آن به اتوبان؛ و هزاران اشتباه مهلک دیگر. گویی که آقایان گمان کرده اند خشک سالی کشور دایمی خواهد بود و دیگر ایران با تر سالی و بارش زیاد مواجه نخواهد شد.

محیط زیست کشور نیز همچون دیگر سیاست های غلط و حسین قلی خانی این حاکمان در امان نماند با سد سازی های غیراصولی، غیرعلمی با برداشت بی رویه آب های زیر زمینی باعث خشک شدن و ازبین رفتن دریاچه هاوتالابها شدند با برداشت بی رویه از جنگل های دامنه کوه های البرزو زاگرس،  همچنین با فروش خاک به همسایگان جنوبی زمینه فرسایش مراتع ، جنگل ها و دشت ها را فراهم کردند تا جایی که  مراتع و جنگل ها ، کوه ها و دشت ها به مرز نابودی رسیده اند و با هر بارشی باید منتظر خبری ناگوار از گوشه ای از کشور باشیم.

متأسفانه سیل و ویرانی با مرگ دردناک ده ها هموطن و خسارت مالی بسیار زیاد برای ایشان همراه شد. این تراژدی با عدم امداد رسانی به موقع و همچنین ارسال اخباری از مسافرت و تفریح خارج از کشور مسولین شهری ، استانی و کشوری غم انگیز تر شد گویی که نمک بر زخم پاشیده شده باشد.

کارشناسان باتجربه محیط زیست که بارها نسبت به سیاست های غلط حکومت در بخش محیط زیست اعم از کوه ها ، جنگل ها، دشت ها و در برداشت آب ازسفرهای آبی زیر زمینی و همچنین عواقب سد سازی بیش ازحد انتقاد داشته اند دریکی دوسال اخیر با برچسب هابی نظیر جاسوسی،یا در زندان می باشند یا با مرگ های مشکوک مانند سقوط هواپیما در کوه دنا یا با عناوینی همچون خودکشی در زندان حذف شده اند.

جبران خسارت وارده از بلایای طبیعی نظیر سیل ، زلزله و جنگ برعهده دولتها وازوظایف حکومت می باشد .متاسفانه حاکمان ایران با کمال وقاحت همواره مانند شوهای تبلیغاتی بعداز چندین روز از بروز حوادث و بلایای طبیعی در شبکه های تلویزیونی ظاهر شده و وعده بازسازی و جبران خسارات وارده را به مردم مصیبت زده می دهند آنهم در قالب مبالغی اندک بعنوان وام؛ که این توهینی به شعور ملت وظلم مضاعف به کسانی است که دچار سیل یا زلزله وامثالهم شده اند که بعضاً علاوه بر از دست دادن عزیزان خود تمام سرمایه یا بخشی از آن را ازدست داده اند.

براستی ثروت وسرمایه کشور در کجا هزینه می شود که مردمان ایران از آن بی بهره اند آیا حق زلزله زدگان ورزقان آذربایجان و شهرهای کرمانشاه این است که بعد از چندسال از حادثه در چادر و کانکس زندگی کنند. همچنین مردم  بعد از چند دهه هنوز آثار جنگ خانمان‌سوز را در شهرهای مناطق جنگی به وضوح حس کنند گویی که ایران تحت حاکمیت ایشان نیست و فقط آقایان حاکم سرمایه و ثروت کشور هستند و هیچ مسولیتی در قبال مردم و ایران ندارند.

سندیکای اتوبوسرانی تهران و حومه مراتب همدردی خود را با هموطنانی که گرفتار سیلاب شدند اعلام

داشته و به کسانی که عزیزانی را در سیل ویرانگر از دست داده اند تسلیت عرض می نماید.

سندیکای واحد امیدوار است که دولتمردان به وظایف خود عمل کرده و با بازسازی و جبران خسارات سیل اخیر، مرهمی برزخم این عزیزان باشد.

 

*- بهزاد علی‌بخشی، فعال مدنی از سوی اجرای احکام زندان اراک احضار شد:

 

 

به نوشته کانال تلگرامی گذار آمده است : بهزاد علی بخشی فعال مدنی، که پیش‌تر از سوی دادگاه کیفری دو اراک به شش ماه حبس تعزیری، محکوم شده بود، از سوی اجرای احکام زندان این شهر به‌صورت تلفنی فراخوانده شد.

به گزارش گذار، بهزاد علی بخشی، فعال مدنی ساکن اراک، روز شنبه ۱۰ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، از سوی شعبه اجرای احکام زندان اراک، جهت گذراندن دوران محکومیتش، فراخوانده شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر گذار گفت: « روز شنبه دهم فروردین‌ماه پس از بازداشت محمد نجفی وکیل دادگستری، از شعبه اجرای احکام، با منزل آقای بخشی تماس گرفته‌ و از وی خواسته‌اند در اولین روز کاری، خودشان را جهت گذراندن دوران حبس معرفی کنند

بیش‌تر بخوانید:

https://www.gozaar.net/a/9886

@gozaarnet

 

*-  برق‌گرفتگی سه نفر از کارگران اداره برق خرم‌آباد حین کار- وخامت حال یکنفرشان:

سه نفر از کارگران اداره برق خرم‌آباد پس از باران سیل‌آسا، حین کارتعمیر شبکه برق روستای سرطاق میانگلال و جابجایی تیر‌های برق نزدیک رودخانه دچار برق‌گرفتگی شدند.

به گزارش 10فروردین یک منبع خبری محلی،این کارگران پس از این حادثه به بیمارستان منتقل شدند وحال یکنفرشان وخیم است.

*- نماینده نجف‌آباد در مجلس مطرح کرد:دولت را مجاب کردیم 100 هزار میلیارد تومان از طلبش به تامین اجتماعی را بپردازد/ حمایت از کارگران در دستور کار نمایندگان است:

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ  روز شنبه ۱۰فروردین ۹۸ آمده است : ابوالفضل ابوترابی با تاکید بر اینکه منافع کارگران با کارفرمایان گره خورده است به خبرنگار ایلنا گفت: هرگز نمی‌توانیم منفعت یک گروه را در نظر بگیریم و منافع گروه دیگر را قربانی کنیم. هدف ما در نظر گرفتن اشتغال و حفظ کار است.وی؛ مفافع کارگران و کارفرمایان را گره خورده با منافع سازمان تامین اجتماعی دانست و گفت: طبق قوانین جهانی کار، سازمان بین‌المللی کار (ilo) و قانون کار کشورمان، مثلث کارگر، کارفرما و دولت تعریف شده که هر کدام از این مثلث جدا بشود، کل مجموعه به هم می‌خورد.وی با تاکید بر اینکه باید منافع هر سه گروه با هم دیده شود، به مشکلات تامین اجتماعی و بدهی دولت به این سازمان اشاره کرد وی گفت: برای سال 98 مقرر شد دولت مبلغ 100 هزار میلیارد تومان از املاک و دارایی‌های خودش را بابت بدهی 180 هزار میلیارد تومانی به سازمان تامین اجتماعی بپردازد. اما نگران این هستیم که مانند سال قبل که قرار بود 50 هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهد اما نداد، امسال نیز شاهد بدقولی دولت باشیم....ابوترابی با تاکید بر اینکه مجلس وضعیت کارگران را درک کرده و با تمام توان سعی می‌کند از کارگران حمایت کند، گفت: اگر به مصوبات مجلس در راستای حفظ منافع کارگران توجه داشته باشید، متوجه می‌شوید که حمایت از کارگران در دستور کار نمایندگان است اما وقتی دولت مصوبات مجلس را سلیقه‌ای اجرا می‌کند، نباید کارگران نسبت به مجلس کم لطفی کنند.

*- آدرس غلط ندهیم!دلیل گرانی پیاز از زبان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

https://www.isna.ir/news/98011002733

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز شنبه ۱۰فروردین ۹۸ آمده است : در حالی که طی روزهای گذشته قیمت پیاز رو به افزایش گذاشته و برخی مسئولان اتحادیه‌های بخش خصوصی، قاچاق این محصول را عامل گرانی آن اعلام کرده‌اند، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأکید کرد که صادرات بیش از حد پیاز و بارندگی‌های اخیر عامل اصلی بوده است، نه قاچاق!طی روزهای گذشته قیمت پیاز افزایش یافت و به کیلویی بیش از ۸,۰۰۰ تومان در بازار هم رسید. در این میان برخی از مدیران وزارت کشاورزی اعلام کردند که بارندگی‌های اخیر در استان‌های جنوبی عامل نرسیدن محصول به بازار و دلیل گرانی آن بوده است. برخی مسئولان اتحادیه‌های بخش خصوصی نیز قاچاق پیاز را در کنار آن مسبب گرانی این محصول می‌دانند.

اما علی مویدی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این باره به ایسنا گفت: طرح ادعاهای عجیب و غریب مانند اینکه قاچاق پیاز عامل گرانی آن شده است، صحت ندارد؛ چرا که وقتی محصولی به صورت رسمی صادر می‌شود، دلیلی برای قاچاق آن وجود ندارد.وی افزود: صادرات بیش از حد پیاز که به صورت رسمی شکل گرفته، عامل اصلی افزایش قیمت آن بوده و در کنار آن بارندگی‌های اخیر نیز سبب تأخیر در برداشت و دیر رسیدن آن به بازار شده است.

مویدی با بیان اینکه دولت در هفته جاری تصمیماتی برای ممنوعیت صادرات پیاز خواهد گرفت، گفت: اگر این اتفاق بیفتد، قطعاً جلوی افزایش قیمت پیاز گرفته خواهد شد و قیمت آن به روال قبل باز خواهد گشت.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پاسخ به این سوال که اگر ممنوعیتی برای صادرات پیاز به وجود بیاید آیا قاچاق آن رونق نمی‌گیرد؟ توضیح داد: اینگونه نیست و دولت می‌تواند از طریق افزایش تعرفه و حقوق گمرکی یا اعلام ممنوعیت مقطعی جلوی صادرات پیاز را بگیرد چرا که هم اکنون صادرات بیش از حد پیاز به کشورهای همسایه مانند عراق عامل گرانی آن شده است و اگر صادرات آن ممنوع شود، قاچاق آن رونق نخواهد گرفت.

*- بیکاری 3هزار کارگر دراستان گلستان بدنبال سیل:

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به خسارت سیلاب به واحدهای تولیدی و صنعتی استان گفت: برای سیلاب و آب‌گرفتگی واحدهای تولیدی و صنعتی حدود سه هزار نفر در استان بیکار شده‌اند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ10فروردین،، حسینقلی قوانلو در بازدید وزیرصنعت، معدن و تجارت از خسارت سیل به واحدهای تولیدی و صنعتی استان اظهارداشت: سیلاب سبب خسارت خسارت‌ به همه واحدهای تولیدی در شهرستان‌های گنبدکاووس، آق‌قلا، بندرترکمن و گمیشان شده است.

وی با بیان اینکه 25 درصد واحدهای صنعتی استان در شهرک صنعتی آق‌قلا مستقر هستند، خاطرنشان کرد: بیشترین خسارت حوادث اخیر مربوط در شهرک صنعتی آق‌قلا گزارش شده و سیلاب و آب‌گرفتگی واحدهای تولیدی و صنعتی نیز سبب بیکاری سه هزار نفر در این شهرک شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به تداوم آب‌گرفتگی در بخش‌هایی از شهرک صنعتی آق‌قلا بیان داشت: مشکلات آب و برق فاز یک و دو در این شهرک برطرف شده و واحدهای تولیدی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. اما در فاز سه این شهرک هنوز مشکل آب‌گرفتگی وجود دارد و باید جلوی افزایش ورود آب گرفته شود.

وی گفت: سیلاب به مواد اولیه، ماشین‌آلات و دستگاه‌های خط تولید، محصول نهایی و غیره در واحدهای صنعتی آسیب رسانده و تا زمانی که آب فروکش نکند، میزان دقیق خسارت‌ها مشخص نیست.

قوانلو با بیان اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی استان برای فعالیت مجدد به سرمایه درگردش و نقدینگی نیاز دارند، اظهارداشت: تقاضای ما این است که حداقل 300 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت از محل طرح‌های اشتغالزایی در کشور به صنایع استان گلستان اختصاص پیدا کند.

 

*- یک نماینده مجلس مطرح کرد؛خصوصی‌سازی را رهاسازی تعبیر کرده‌اند/ در واگذاری‌ بنگاه‌های دولتی شاهد فساد بیشتر بودیم:

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ  روز شنبه ۱۰فروردین ۹۸ آمده است : شکور پورحسین یکی از مهمترین آفت‌های اقتصاد ایران را دولتی بودن دانست و به خبرنگار ایلنا گفت: به دلیل دولتی یا خصولتی بودن اقتصاد، کشور ما در رتبه فساد جایگاه خوبی ندارد به همین دلیل رهبر معظم انقلاب با ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، برای اقتصاد کشورمان ریل‌گذاری کردند که دولت از بنگاه‌داری دست بکشد و میدان را به بخش خصوصی و تعاونی واگذار کنیم.وی با تاکیدگفت: متاسفانه هنگامی که خصوصی‌سازی در دستور کار قرار گرفت، شاهد فساد بیشتر شدیم به نوعی که بنگاه‌های اقتصادی را به قیمت مفت به بخش خصوصی می‌دهند و چون اهلیت خریدار را در نظر نمی‌گیرند، بنگاه اقتصادی به جای شکوفایی زمین خورده و در اولین گام کارگران را اخراج می‌کنند تا نوبت به اموال و دارایی‌های بنگاه برسد و در مرحله آخر نیز زمینش را بفروشند.... پورحسین با اعلام اینکه معنای خصوصی‌سازی در ذهن مردم با رانت و فساد گره خورده است، گفت: وقتی سخن از خصوصی‌سازی می‌کنیم، باور شنونده این است که بنگاه 100 میلیارد تومانی را به 10 میلیارد تومان آن هم به عده‌ای معلوم‌الحال واگذار کرده‌اند....عضو کمیسیون اجتماعی با اشاره به اینکه مفهوم خصوصی‌سازی؛ ورشکست کردن بنگاه اقتصادی و اخراج کارگران نیست، گفت: در کدام کشور به محض خصوصی‌سازی، کارگران اخراج شده یا به خیابان‌ها می‌آیند و درگیری بین کارگران و کارفرما اتفاق می‌افتد؟!

*- در مرز باشماق مریوان؛۲۷۴ تن گوجه فرنگی قاچاق توقیف شد:

https://www.mehrnews.com/news/4578403

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران، روز شنبه ۱۰فروردین ۹۸ آمده است : مأموران گمرک و انتظامی مرز باشماق، ۱۱ دستگاه کامیون کشنده یخچال دار حاوی ۲۷۴ تن گوجه فرنگی بوته‌ای قاچاق را متوقف کردند.در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که این گوجه فرنگی‌ها بر خلاف مدارک ارائه شده «گوجه فرنگی گلخانه ای» نبوده و از نوع «بوته‌ای» بوده است؛ این در حالی است که با توجه به نیاز بازار داخلی صادرات این محصول ممنوع است.گوجه فرنگی‌های قاچاق از شهرهای جنوبی و مرکزی کشور بارگیری شده و سودجویان قصد انتقال این محموله را به خارج از کشور داشتند.با هماهنگی مقام قضائی کامیون‌های حمل گوجه فرنگی توقیف و روانه پارکینگ شدند و در این راستا پرونده قضائی تشکیل و برای سیر مراحل قانونی و برخورد با متخلفین به مراجع قضائی ارجاع شد.

ارزش ریالی محموله توقیفی توسط کارشناسان گمرک بیش از هفت میلیارد و ۹۲۵ میلیون ریال برآورد شده است.گفتنی است؛ شهرستان مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

 

*-  مصدومیت 3کارگر کارخانه فروآلیاژ ازنا درحادثه انفجار کوره:

برپایه خبر منتشره در تاریخ دهم فروردین ۱٣۹٨ آمده است : رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از انفجار کوره کارخانه فروآلیاژ ازنا ومصدومیت 3کارگر خبرداد.وی با بیان اینکه در این حادثه سه نفر مصدوم شده است، تصریح کرد: دو نفر دچار سوختگی شده و یک نفر نیز دچار شکستگی دست شده است.

*- صادرات سیب زمینی و پیاز ممنوع شد:

https://www.isna.ir/news/98011003077

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز شنبه ۱۰فروردین ۹۸ آمده است : رضا رحمانی ،وزیر صنعت، معدن و تجارت، در ابلاغی به گمرکات کشور، صادرات سیب‌زمینی و پیاز را ممنوع اعلام کرد. وی طی نامه‌ای به گمرکات کشور، به منظور مدیریت و تنظیم بازار داخلی صادرات سیب زمینی و پیاز را از ۱۵ فروردین ۹۸ تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.در این نامه آمده است:« به منظور مدیریت و تنظیم بازار داخلی ‌از تاریخ ۰۱.۱۵/ ۹۸تا اطلاع ثانوی صادرات سیب زمینی و پیاز ممنوع می‌باشد.همچنین صادرات گوجه فرنگی بر اساس ضوابط بسته‌بندی ابلاغی، طی نامه مورخ ۹۷.۱۲.۲۶ سازمان توسعه تجارت ایران و با تأیید وزارت جهاد کشاورزی و صادرات رب گوجه فرنگی و فرآورده‌های مرتبط با آن در بسته‌بندی مصرف‌کننده (کمتر از ۵ کیلوگرم) بلامانع می‌باشد

*-  مرگ خاموش نگهبان ساختمان نیمه کاره درافسریه تهران:

برپایه خبر منتشره روز شنبه دهم فروردین ۱٣۹٨ آمده است : نگهبان38ساله یک ساختمان نیمه کاره واقع در20متری منطقه افسریه تهران براثر گازگرفتگی جانش را ازدست داد.

*- یادداشت از علی حیدری؛کدام رونق؟ کدام تولید؟

https://www.ilna.ir-9/74876-

بخش کارگری

 به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ  روز شنبه ۱۰فروردین ۹۸ آمده است : متن یادداشت علی حیدری، عضو و نائب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به شرح زیر است:نامگذاری سال ۱۳۹۸ به نام "سال رونق تولید" علیالقاعده بایستی سال خوبی از منظر سازمان تأمین‌اجتماعی باشد چراکه رونق تولید ملی و تولید داخلی منجر به ایجاد اشتغال می‌گردد و از رهگذر ایجاد مشاغل جدید و حفظ مشاغل موجود، ورودی‌های تعدادی (افزایش تعداد بیمه شده) و ریالی (افزایش مبنای کسر حق بیمه) سازمان تأمین اجتماعی افزایش یافته و تحقق این امر به تعادل منابع و مصارف و پایداری مالی سازمان تأمین اجتماعی کمک می نماید....بر همین مبنا بایستی پرسید کدام رونق؟ و کدام تولید؟ پر واضح است که تحقق "رونق" و "تولید" به اسباب و علل زیادی بستگی دارد ازجمله آرامش و ثبات، سرمایه‌اجتماعی، جلوگیری از قاچاق، کنترل واردات، سیاستهای مربوط به عوارض و تعرفه ها، سیاستهای مناسب در بازارهای پولی، بانکی و سرمایه ای، ساماندهی نیروی کار غیرمجاز خارجی، وسعت و قدرت بازارهای سیاه، پنهان و غیررسمی، نظامات و شبکه توزیع مناسب، دولت الکترونیک و زیرساختهایICT مناسب، شفافیت، عدالت اجتماعی و عدالت قضایی و ... که در این میان و پس از حل و فصل مسائل و مشکلات مبتلا به کشور در حوزه‌های پیشگفت، می توان و بایستی به نقش قانون کار و قانون تأمین اجتماعی هم در رونق تولید پرداخت. ولیکن احتمال می رود مثل موارد مشابه، قبل از اینکه فکری بحال اقتصاد سیاه، غیر رسمی و پنهان یا جلوگیری از قاچاق یا اصلاح نظام تعرفه ای واردات و یا اعمال مالیات اجتماعی بر فعالیتهای ضد اشتغال ملی یا ساماندهی نیروی کار غیر مجاز خارجی و ... بشود. یک راست به سراغ قانون کار و تامین اجتماعی بیایند و به بهانه رونق تولید حقوق حقه کارگران را تضییع کنند. در اغلب کشورهای موفق و پیشرفته دنیا قوانین سختگیرانه ای برای جلوگیری از قاچاق و همچنین نظام تعرفه ای موثری برای اعمال مالیات اجتماعی بر واردات وجود دارد و منابع حاصله صرف تقویت تامین اجتماعی می شود....حال باید پرسید"کدام تولید؟" چرا که برخلاف غالب کشورهای دنیا و با توجه به رویکردها و کارکردهای نظامات تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرایی و نظارتی کشور خیلی از کلمات و اصطلاحات، معنی و مفهوم واقعی و جهان شمول خود را از دست داده اند بهمین سبب در کشور انواع تولید داریم "تولید زرورقی"، "تولید تقلبی"، "تولید انگلی"، "تولید رانتی" و... که از سراتفاق این نوع تولیدات بیشترین بهره ها را از قوانین و مقررات ناظر بر تقویت تولید ملی و نیز معافیت ها، تسهیلات و یارانه های دولتی می برند و بیشترین لطمات را به قانون کار و تامین اجتماعی زده و می زنند....

*-آیا همه پوشاک وارداتی، قاچاق هستند؟

https://www.isna.ir/news/98011002801

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز شنبه ۱۰فروردین ۹۸ آمده است : سعید جلالی قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران از تعطیلی ۱۱۰ فروشگاه به دلیل فروش کالای قاچاق تا پایان سال ۱۳۹۷ خبر داد و قاچاق و کمبود مواد اولیه را از جمله مهم‌ترین مشکلات صنعت پوشاک عنوان کرد.وی گفت: در سال گذشته مانند اتفاقی که در سال ۱۳۹۱ افتاد، قاچاق طی یک دوره‌ای به دلیل بالا رفتن نرخ محدود شد اما دوباره به سرعت جایگزین شد.

وی افزود: سال ۱۳۹۱ نرخ ارز سه برابر شد و گفته می‌شد که قاچاق توجیه اقتصادی ندارد، اما با گذشت کمتر از یک سال دوباره با هجمه قاچاق مواجه شدیم و بیش از ۴۰ درصد بازار را از دست دادیم. دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به این‌که طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز میزان قاچاق پوشاک در سال ۱۳۹۳ بیش از سه میلیارد دلار و در حال حاضر معادل ۲.۵ میلیارد دلار است، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد قاچاق پوشاک کاهش محسوسی نداشته و افزایش نرخ ارز نمی‌تواند عامل از بین رفتن قاچاق باشد؛ چراکه بعد از مدتی تورم و نرخ‌های جدی عادی می‌شود....به گزارش ایسنا، تولیدکنندگان پوشاک در ایران بارها خواستار برخورد با فعالیت فروشندگان پوشاک قاچاق شدند تا این‌که درنهایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سال گذشته اعلام کرد که از ابتدای دی‌ماه امسال، با هماهنگی دستگاه‌های مختلف با تمام فروشندگان برندهای بدون مجوز رسمی پوشاک برخورد قاطع خواهد شد. وی با اشاره به این‌که این طرح گام به گام است، اظهار کرد که ۲۰۰ هزار فروشگاه پوشاک در سطح ایران وجود دارد که هنوز همه آن‌ها بررسی نشدند....

*- مرکز آمار ایران منتشر کرد؛جزئیات افزایش قیمت اقلام خوراکی در سال ۹۷/ رشد ۱۳۵درصدی قیمت گوشت:

 

به گزارش خبرگزاری مهر، در تاریخ روز یکشنبه ۱۱ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : مرکز آمار ایران جزئیات افزایش قیمت اقلام خوراکی مربوط به سال ۹۷ را منتشر کرد و رب گوجه فرنگی، سیب درختی، گوشت گوسفند، گوشت گوساله و موز در راس بیشترین افزایش قیمت ها قرار دارند.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز آمار ایران، بر اساس نتایج به دست آمده در اسفند ماه ١٣٩٧ از متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته، مربوط به اقلام «شکر» با ۳۸.۶ درصد افزایش، «قند» با ٢٥.٥ درصد افزایش، «پیاز» با ٢٥.٤ درصد افزایش و «پرتقال محصول داخل» با ٢١.٦ درصد افزایش بوده است. در این ماه اقلام «تخم مرغ ماشینی» (٤.٠ درصد) و «موز» (١.٠ درصد) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته‌اند.بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (اسفند ١٣٩٦) مربوط به اقلام «رب گوجه فرنگی» با ٢٤٢ درصد افزایش، «سیب درختی زرد» با ١٤٠.٦ درصد افزایش، «گوشت گوسفند» با ١٣٥.٤ درصد افزایش، «گوشت گاو یا گوساله» با ١٢٤.٤ درصد افزایش، و «موز» با ١٢٣.٦ درصد افزایش می‌باشد.

 

*- زندان در یازدهمین روز از سال ١٣٩٨:

 

اخبار زندانيان سياسى و عقيدتى از راديو فرهنگ ، تهيه و اجرا سولماز اسكندرى فعال سياسى

سرخط خبرهاى اين هفته در يازدهمين روز از ماه فروردين ١٣٩٨:

١-"محمد نجفی" وکیل دادگستری از زندان مرکزی اراک آزاد شد

٢-محکومیت یکسال حبس "الدوز قاسمی" در دادگاه تجدید نظر به جریمه نقدی بدل شد

٣-بازداشت و آزادی با قید وثیقه "رضا امجدی" فعال کارگری

٤-اعتصاب غذای "روح الله مردانی" معلم محبوس در زندان اوین

٥-"کامران جعفری" زندانی سیاسی زندان مرکزی ارومیه آزاد شد

٦-اعتصاب غذای "مهدی خانی پور" زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز

٧-محکومیت "نادر افشاری" فعال مدنی به حبس و شلاق

٨-بازداشت یک شهروند اهل شهرستان کارون توسط نیروهای امنیتی

٩-کاهش محکومیت پنج سال حبس "سحر کاظمی" در دادگاه تجدیدنظر

١٠-"زانیار ضمیران" از فعالان محیط زیست بازداشت شده در کردستان با قید وثیقه آزاد شد

١١-تداوم بیخبری از وضعیت "مصطفی مصطفوی" شهروند اهل بوکان پس از انتقال از زندان ارومیه به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر

١٢-"آرشام رضایی" فعال مدنی و از بازداشت شدگان دیماه ۹۷، به حکم ۸سال و نیم حبس خود اعتراض کرد

http://www.radiofarhang.nu/archive/23088.htm

 

*- در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛نگرانی بازنشستگان از تاخیر شش ماهه در افزایش حقوق/ بازنشسته با حقوق سال گذشته زندگی نمی‌کند:

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا،در تاریخ روز یکشنبه ۱۱فروردین ۹۸ آمده است: برزو روحبخش، عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تهران از کم لطفی‌های سازمان تامین اجتماعی به بازنشستگان انتقاد کرد و به خبرنگار ایلنا گفت: چشم  امید کارگران بازنشسته به لطف سازمان تامین اجتماعی است به ویژه آنکه بیشتر بازنشستگان از حداقل‌های یک زندگی معمولی هم محروم هستند.وی با تاکیدگفت: حقوق بازنشستگان از سوی سازمان تامین اجتماعی تامین می‌شود و هیچ منبع درآمد دیگری ندارند به همین دلیل انتظار بیشتری از تامین اجتماعی دارند. او با انتقاد از اینکه بارها شاهد بودیم که افزایش حقوق بازنشستگان پس از گذشت 7 ماه پرداخت شده است، گفت: آیا مدیران سازمان نمی‌دانند که بازنشستگان در چه شرایطی زندگی می‌کنند و آیا نمی‌دانند که بازنشسته با حقوق سال گذشته زندگی می‌کند درحالی‌که تورم امسال باعث می‌شود تا سفره خود و خانواده‌اش خالی باشد.روحبخش با تاکید بر اینکه تاخیر در پرداخت افزایش حقوق بازنشستگان آن همه به مدت 7 ماه، وجهه سازمان تامین اجتماعی را نزد بازنشستگان خراب می‌کند، گفت: بازنشستگان گمان می‌کنند که مدیران تامین اجتماعی حقوق‌های بالا می‌گیرند و خودشان در بهترین شرایط زندگی می‌کنند بنابر این به فکر بازنشسته‌ای نیستند که می‌خواهد با حقوق یک و نیم میلیون تومانی در ماه با گرانی و تورم 300 درصدی زندگی کند.... وی گفت: مگر بازنشستگان کالاهای مورد نیازشان را با قیمت سال قبل دریافت می‌کنند که باید با حقوق سال گذشته زندگی کنند....وی گفت: می‌دانیم که دولت بدهی خودش را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده و سازمان با مشکلات شدید مالی رو به رو است و حتی برای پرداخت مستمری بازنشستگان با مشکل رو به رو است اما بازنشستگان نیز منبع درآمدی به غیر از تامین اجتماعی ندارند.

*- کشف محموله 10 تُنی پیاز قاچاق در کردستان:

https://www.isna.ir/news/98011103251

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز یکشنبه ۱۱فروردین ۹۸ آمده است : فرزاد سردار زاده ،رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، گفت: طی گزارش مردمی و بررسی‌های به عمل آمده توسط بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان این محموله 10 تنی پیاز قاچاق در کردستان کشف شد.وی اظهار کرد: این محموله که قرار بوده به شهرستان مریوان منتقل شود از طریق گزارش مردمی در شهر سنندج کشف شد.وی تصریح کرد: یک محموله قاچاق پیاز خشک سفید که بیش از 10 تُن بوده روز جمعه 9 فروردین امسال با گزارش مردمی توسط بازرسان سازمان صمت استان شناسایی شد. او بیان کرد: فردی با مشاهده جابه جایی این میزان پیاز از خودرو کامیون 10 چرخ به خودروی دیگری با سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان تماس می‌گیرد و به سرعت بازرسان اداره نظارت و بازرسی سازمان وارد عمل می‌شوند.سردار زاده در ادامه افزود: راننده این خودرو دلیل جابه جایی این بار را نقص و مشکل فنی خودروی خویش اعلام می‌کند ولی طبق بارنامه صادر شده این محموله از جیرفت باید به سمت قصر شیرین منتقل می‌شد نه اینکه از سنندج به مریوان حمل شود....

*- در نامه‌ای مشترک مطرح شد؛چرا مطالبات شاغلان و بازنشستگان بخش خصوصی مخابرات نادیده گرفته می‌شود؟!

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تاریخ روز یکشنبه ۱۱فروردین ۹۸ آمده است:  ایرج حلال‌‌خور و عباسعلی لطفی در نامه خود به مسئولان، به خارج شدن مخابرات از شمول قانون خدمات مدیریت کشوری و تبعیت آن از قانون کار اشاره کرده و تصریح کرده‌‌اند که در ابتدای خصوصی‌‌سازی مخابرات، بر اساس بند شش مصوبه شماره ۱۶۳۹۵/ت/۳۶۴۵۵/ه مورخ ۸ اسفند سال ۸۵ هیات وزیران که اشعار می‌دارد "کلیه تعهدات شرکت مخابرات واگذار شده به کارکنان اعم از حقوق، مزایا و بازنشستگی و سایر تعهدات کماکان محفوظ بوده و در تعهد شرکت واگذار شده می‌‌باشد"، تاکید کرده‌‌اند که این مصوبه ملاک عمل جدید برای شرکت مخابرات از سوی هیات دولت تعیین گردیده که متاسفانه تاکنون اجرائی نشده است.نمایندگان قانونی کارکنان در تشکل‌های صنفی کارگری و بازنشستگی مخابرات استان تهران در ادامه نامه خویش  به تدوین و تصویب آیین‌‌نامه استخدامی و پرسنلی مخابرات با هدف بهبود و تثبیت شرایط کار اشاره کرده‌‌اند که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ اجرا گردیده و پس از آن با حذف و کاهش یک جانبه این آیبن‌‌نامه و گسترش آن به سایر تکالیف پرداختی کارفرما مواجه شده است....

*- یک مقام مسئول به مهر اعلام کرد؛یک سوم شاغلان خانگی فاقد پوشش بیمه‌ای/ پوشش بیمه فراگیر درسال ۹۸

https://www.mehrnews.com/news/4579399

 

به گزارش خبرگزاری مهر، در تاریخ روز دوشنبه ۱۲ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : مهناز امامدادی، رئیس دبیرخانه ستاد حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی با بیان اینکه یک سوم شاغلان کسب و کارهای خانگی فاقد پوشش بیمه‌ای هستند، از اجرای بیمه فراگیر برای این مشاغل به شرط تأمین منابع خبر داد.وی با ارائه آماری از وضعیت مشاغل خانگی اظهار داشت: طی سال‌های ۹۵، ۹۶ و یازده ماه ۹۷ حدود ٥٤٠ هزار نفر از طریق سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کردند که ۲۱۳ هزار نفر موفق به دریافت مجوز راه اندازی کسب و کارهای خانگی شدند.وی افزود: همچنین از مجموع ۲۱۳ هزار نفر متقاضی دارای صلاحیت راه اندازی مشاغل خانگی، ۱۰۰ هزار نفر موفق به دریافت تسهیلات شدند که منجر به ایجاد اشتغال برای حدود ۱۵۱ هزار نفر شده است.رئیس دبیرخانه ستاد حمایت و ساماندهی مشاغل خانگی گفت: طی سه سال گذشته همچنین رشد فعالیت‌های شبکه پشتیبانی در دستور کار ستاد قرار گرفت به طوری که در سال جاری نسبت به سال گذشته فعالیت‌های شبکه ای در کسب و کارهای خانگی ۳۲ درصد رشد داشته است . وی درباره وضعیت بیمه مشاغل خانگی نیز توضیح داد: آنچه که در قانون مشاغل خانگی اشاره شده، اعمال تخفیف و ضوابط حمایتی در نرخ بیمه خویش فرما برای این نوع از مشاغل است.... وی با بیان اینکه ۶۲ درصد متقاضیان ایجاد مشاغل خانگی سرپرست خانوار و ۳۸ درصد نیزغیرسرپرست خانوار هستند، گفت: با توجه به اهمیت بحث بازار، بازاریابی و فروش، تقویت بازاریابی به منظور تسهیل عرضه محصولات متقاضیان در دستور کار ستاد قرار گرفته تا فضاهای عرضه محصولات خانگی فراهم شود

*- در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛بازنشستگان با حقوق یک میلیون تومانی باید خرج جوانان بیکار خود را هم بدهند:

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در تاریخ روز دوشنبه ۱۲ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  سبزعلی رجبی با تاکید بر اینکه عملکرد غلط دولت‌ها وضعیت سازمان را به لبه پرتگاه رسانده است به خبرنگار ایلنا، گفت: بیش از 60 درصد بازنشستگانی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند در شرایط فقر به سر می‌برند. این بازنشستگان حقوق‌های ناچیز می‌گیرند و به تبع آن توان پرداخت هزینه‌های زندگی خود را ندارند و در بدترین شرایط به سر می‌برند.بازرس کانون کارگران بازنشسته تهران از آمار بالای بیکاری در بین جوانان خبرداد و گفت: درحالی‌که بیکاری مشکل مهمی برای کشور است، بیش از 3 میلیون نیروی کار مهاجر در کشور ما زندگی می‌کنند که فرصت‌های شغلی را از آن خود کرده و باعث شده‌اند شرایط زندگی برای جوانان کشورمان سخت شود.رجبی افزود: اگر این سه میلیون نفر به کشور خودشان بازگردند، ظرفیت شغلی برای سه میلیون بیکار ایجاد می‌شود. اکنون سوال این است که چه تفکری در کشور وجود دارد که برای نیروی کار خارجی کار فراهم شود اما جوانان ما بیکار بمانند؟!وی از بحران صنایع و کارخانه‌های کشور ابراز تاسف کرد و گفت: از یکسو نیروی کار ما بیکار می‌شود و از سوی دیگر با واردات بی‌رویه شاهد تعطیلی و بحران صنایع هستیم....رجبی با اعلام اینکه اکنون در خانه هر بازنشسته یک یا چند جوان بیکار زندگی می‌کنند، گفت: بازنشستگان با حقوق یک میلیون تومانی باید خرج جوانان بیکار خود را هم بدهند که همین امر زندگی آنان را سخت‌تر کرده است.

*- بیکاری ۳هزار کارگر دراستان گلستان بدنبال سیل :

برپایه گزارش منتشره در تاریخ روز دوشنبه ۱۲ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با اشاره به خسارت سیلاب به واحدهای تولیدی و صنعتی استان گفت: برای سیلاب و آب‌گرفتگی واحدهای تولیدی و صنعتی حدود سه هزار نفر در استان بیکار شده‌اند.

حسینقلی قوانلو در بازدید وزیرصنعت، معدن و تجارت از خسارت سیل به واحدهای تولیدی و صنعتی استان اظهارداشت: سیلاب سبب خسارت خسارت‌ به همه واحدهای تولیدی در شهرستان‌های گنبدکاووس، آق‌قلا، بندرترکمن و گمیشان شده است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد واحدهای صنعتی استان در شهرک صنعتی آق‌قلا مستقر هستند، خاطرنشان کرد: بیشترین خسارت حوادث اخیر مربوط در شهرک صنعتی آق‌قلا گزارش شده و سیلاب و آب‌گرفتگی واحدهای تولیدی و صنعتی نیز سبب بیکاری سه هزار نفر در این شهرک شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به تداوم آب‌گرفتگی در بخش‌هایی از شهرک صنعتی آق‌قلا بیان داشت: مشکلات آب و برق فاز یک و دو در این شهرک برطرف شده و واحدهای تولیدی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. اما در فاز سه این شهرک هنوز مشکل آب‌گرفتگی وجود دارد و باید جلوی افزایش ورود آب گرفته شود.

وی گفت: سیلاب به مواد اولیه، ماشین‌آلات و دستگاه‌های خط تولید، محصول نهایی و غیره در واحدهای صنعتی آسیب رسانده و تا زمانی که آب فروکش نکند، میزان دقیق خسارت‌ها مشخص نیست.

قوانلو با بیان اینکه واحدهای تولیدی و صنعتی استان برای فعالیت مجدد به سرمایه درگردش و نقدینگی نیاز دارند، اظهارداشت: تقاضای ما این است که حداقل ٣۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت از محل طرح‌های اشتغالزایی در کشور به صنایع استان گلستان اختصاص پیدا کند.

 

*- یک نماینده مجلس مطرح کرد؛پرداخت بدهی تامین اجتماعی دراولویت دولت باشد:

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در تاریخ روز دوشنبه ۱۲ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  شهباز حسن پور؛ نماینده سیرجان، بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را بزرگترین چالش امروز کشور دانست و به خبرنگار ایلنا گفت: اکنون کارگران اعتقاد دارند دولت بیش از 180 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است، اما به اشکال گوناگون سعی می‌کند این بدهی را کمتر جلوه دهد و آن را مستقیما پرداخت نکند.وی با اشاره به اینکه بدهی دولت به تامین اجتماعی در چند سال اخیر به وجود نیامده است، گفت: بدهی دولت ناشی از عمل نکردن به تعهداتی است که برعهده گرفته اما سالهاست که این تعهدات را اجرایی نمی‌کند.نماینده سیرجان با اشاره به اینکه کارفرمایان هزینه پرداخت حق بیمه را یکی از عوامل تاثیرگذار در بحران صنایع می‌دانند، گفت: به همین دلیل دولت قبول کرد که بخشی از سهم حق بیمه کارفرمایان را بپردازد.وی به موضوع بیمه برخی اقشار از جمله رانندگان تاکسی، قالیبافان و خادمان مساجد اشاره کرد و گفت: در برخی صنوف مانند نانوایی‌ها و تراشکاری‌ها نیز کارگران بیمه نمی‌شدند که دولت تقبل کرد سهم حق بیمه کارفرما را بپردازد تا این اقشار بتوانند از نعمت درمان و بازنشستگی بهره‌مند شوند.وی در خصوص حذف بهره مرکب که از سوی دولت مطرح شده، گفت: دولت معتقد است که باید اصل بدهی خودش به تامین اجتماعی را بپردازد که بسیار کمتر از 180 هزار میلیارد تومان می‌شود اما این منطقی نیست زیرا وقتی در بانک‌ها همچنان بهره مرکب وجود دارد و از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی خدمات درمانی و حقوق بازنشستگی که به این اقشار می‌دهد را با قیمت روز پرداخت می‌کند، اینکه انتظار داشته باشیم دولت بدهی خودش را به قیمت گذشته پرداخت کند و جرایم به آنها تعلق نگیرد، منصفانه نیست.

*- محمد نجفی، وکیل دادگستری مجددا بازداشت شد :

 

به گزارش خبرگزاری هرانا، در تاریخ دوشنبه ۱۲ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که روز پنجشنبه از زندان اراک آزاد شده بود ساعتی پیش مجددا توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اراک منتقل شد. گفته می شود این اقدام از سمت مامورین با ارائه حکم دادگاه مبنی بر اجرای حبس ۱۰ ساله آقای نجفی صورت گرفته است. این وکیل دادگستری پیشتر در حالی که جهت تحمل محکومیت ۳ ساله خود در زندان اراک بود، با عناوین مختلف اتهامی به ۱۶ سال حبس دیگر محکوم شده است. بنا براین گزارش، ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح امروز دوشنبه ۱۲ فروردین‌ماه ۹۸، محمد نجفی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اراک منتقل شد.

گفته می شود بازداشت آقای نجفی توسط اطلاعات نیروی انتظامی اراک و در ارتباط با بخش دوم پرونده و محکومیت ۱۰ سال حبس وی صورت گرفته است. این اقدام نیروهای امنیتی در حالی صورت گرفته که محمد نجفی روز پنجشنبه ۸ فروردین‌ماه با شامل شدن “عفو” در ارتباط با بخش اول این پرونده از زندان اراک آزاد شده بود.

پیام درفشان وکیل مدافع محمد نجفی پیشتر از شامل شدن عفو و آزادی موکل خود از بابت پرونده‌ای که به جهت آن در حبس بوده خبر داده بود. این وکیل دادگستری ارائه جزئیات بیشتر در ارتباط با پرونده‌های دیگر موکل خود را به روزهای آتی موکول کرده بود.

*- شورای شهر پاریس روز دوشنبه به اتفاق آرا شهروندی افتخاری نسرین ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشر زندانی در ایران، را تصویب کرد:.

 

 

در مصوبه شورای شهر پاریس که عصر دوشنبه منتشر شد، از قول پاتریک کلوگمن، مسئول روابط بین‌الملل در شهرداری پاریس، آمده است: نسرین ستوده برای دفاع از آزادی‌های بنیادین و حقوق زنان با دشواری‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کند که سرمشقی برای همه ماست. شورای شهر پاریس، به نشانه حمایت و قدردانی از شجاعت او، به خانم ستوده شهروندی افتخاری پاریس را اعطا می‌کند و خواستار آزادی فوری اوست.

@raadiofarhang

*- مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن خبر داد:تعداد۵۰  هزار خانه در سیل آسیب دیده‌اند:

https://www.isna.ir/news/98011203504

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا ؛ در تاریخ دوشنبه ۱۲ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : مجید جودی ، مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن گفت: بر اساس برآوردهای اولیه، سیل تاکنون به ۵۰ هزار خانه خسارت وارد کرده که حدود ۳۵ هزار واحد دچار خسارت و ۱۵ هزار واحد تخریب شده است. مجید جودی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تاکنون برای ۵۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور که از سیل اخیر دچار خسارت شده‌اند ارزیابی صورت گرفته که ۱۲ هزار واحد در استان گلستان، ۶۰۰۰ واحد در مازندران، ۳۰۰۰ واحد در لرستان (به علت شدت باران، ارزیابی متوقف شده است)، ۷۰۰۰ واحد در فارس، ۱۰۰۰ واحد در سمنان و ۲۷۰۰ واحد در خراسان شمالی به دلیل سیل دچار خسارت شده‌اند. وی افزود: بر اساس مصوبه دولت، برای واحدهای احداثی شهری ۵۰ میلیون تومان وام و ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود. به واحدهای روستایی نیز ۴۰ میلیون تومان وام و ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص می‌یابد. واحدهای تعمیری شهری و روستایی نیز ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد....

*- زمان نخستین مرحله پرداخت غرامت کشاورزان گلستان و مازنداران اعلام شد:

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در تاریخ دوشنبه ۱۲ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : محمدابراهیم حسن‌‌نژاد، قائم مقام صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر این خبر را اعلام کرد و گفت: بلافاصله پس از رخداد سیل در استان‌‌های کشور، فرآیند فنی بررسی خسارات سیل در مزارع، باغ‌‌ها و واحدهای دام، طیور و آبزیان زیرپوشش بیمه، با حضور گروه‌‌های تخصصی بیمه کشاورزی در عرصه‌‌های خسارت دیده آغاز شد که تا ارزیابی کامل مزارع خسارت دیده این روند ادامه خواهد داشت.وی ادامه داد: تولیدکنندگان بخش کشاورزی که پیشتر بیمه‌‌نامه کشاورزی تهیه کرده‌اند، نگرانی نداشته و غرامت آنان پرداخت خواهد شد.قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی اضافه کرد: نظام بیمه کشاورزی، طیف گسترده ای از ریسک‌‌های بخش کشاورزی از جمله سیل، خشکسالی، سرما، یخبندان و بیماری‌‌های دام و طیور را زیر پوشش حمایتی خود دارد.

*- اختلاف طبقاتی در ایران :

 

آیا میدونستید اگر یک کارگر بتونه هر ماه 20% از درآمدشو برای خرید خونه پس‌انداز کنه (که محال به نظر میرسه)، 128 سال طول میکشه تا بتونه یه خونه 70 متری معمولی در تهران بخره؟!

*- وزیر راه اظهار کرد:خسارت ۱۶۰۰ میلیاردی سیل به زیرساختها/ آسیب بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی:

https://www.isna.ir/news/98011303880

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا ؛ در تاریخ روزسه‌شنبه  ۱٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی گفت: مجموعه خسارات برآورد شده ناشی از سیل در سطح زیرساختها بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم غیر از هزینه ترمیم‌های اساسی و جایگزین است که باید انجام شود و این هزینه‌ها باید برآورد شود.محمد اسلامی در جریان سفر به استان مرکزی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باید خداوند را شاکر باشیم که کریمانه درهای رحمت خود را به روی ما باز کرد و موجب شد که از خشکسالی و کمبود آب در سال جاری نجات پیدا کنیم، ضمن ابراز تأسف و همدردی با کسانی که عزیزان خود را در جریان سیل از دست داده‌اند، گفت: نکته مهم این است که به دلیل اینکه حجم بارش‌ها نسبت به دوره ۵۰ ساله گذشته بالاترین میزان بوده و ثبت رکورد جدید بارش و سیلابی شدن رودخانه‌ها محسوب می‌شود، به طور کلی مهمترین کاری که باید انجام داد، بازنگری در محفوظات مهندسی برای طراحی زیرساختها است، که در دستور کار ما خواهد بود....وی با بیان اینکه بنیاد مسکن برآوردها در حوزه مسکن را آغاز کرده است، افزود: برآورد ما این است که تعداد خانه‌هایی که در سراسر کشور از سیل آسیب دیده‌اند بیش از ۵۰ هزار واحد باشد که بخشی با تعمیر احیا می‌شود و بخشی تخریب شده و باید احداث شود....

*- نسرین ستوده عضو افتخاری شورای شهر پاریس شد :

http://www.akhbar-rooz.com/article.jsp?essayId=92462

 

به نوشته سایت اخبار روز، در تاریخ روزسه‌شنبه  ۱٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : شورای شهر پاریس روز دوشنبه به اتفاق آرا شهروندی افتخاری نسرین ستوده، حقوقدان و فعال حقوق بشر زندانی در ایران، را تصویب کرد.

در مصوبه شورای شهر پاریس که عصر دوشنبه در وبسایت این شورا منتشر شد، از قول پاتریک کلوگمن، مسئول روابط بین‌الملل در شهرداری پاریس، آمده است: نسرین ستوده برای دفاع از آزادی‌های بنیادین و حقوق زنان با دشواری‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کند که سرمشقی برای همه ماست. شورای شهر پاریس، به نشانه حمایت و قدردانی از شجاعت او، به خانم ستوده شهروندی افتخاری پاریس را اعطا می‌کند و خواستار آزادی فوری او می‌شود.

ماه گذشته امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و رئیس دوره‌ای گروه هفت، نسرین ستوده را به عضویت «شورای مشورتی برابری جنسیتی گروه ۷» منصوب کرد اما جمهوری اسلامی این اقدام را محکوم کرد.

نسرین ستوده از خرداد گذشته زندانی است و به تازگی در نامه‌ای نوشت که به خاطر برعهده گرفتن وکالت دختران خیابان انقلاب به ۱۲ سال زندان محکوم شده است.

 

*- يكى از مجروحين درگيرى سپاه با سيل زدگان دشت آزادگان درگذشت:

 

عبود جليزى فرزند خلف كه در درگيرى و تيراندازى نيروهاى سپاه به سيل زدگان روستاهاى جليزى ، صگور وشاكريه مسير الله اكبر دشت آزادگان در بامداد 14 فروردين مجروح شده بود، ساعتى پيش در بيمارستان آپادانا درگذشت.

عبود جليزى داراى سه پسر و سه دختر كه هيچكدام ازدواج نكرده اند وتنها منبع در آمد اين خانواده زمين كشاورزى آنهاست كه توسط سپاه وبعد از انفجار سيلبند زير آب رفت.

 

*- کشته شدن یک شهروند اهل سراوان بر اثر شلیک مستقیم ماموران انتظامی:

 

برپایه نوشته کانال تلگرامی گذار آمده است : یک شهروند اهل سراوان در اثر شلیک ماموران انتظامی در کلگان سراوان کشته شد.

روز سه شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ یک شهروند اهل کلگان سراوان به نام «عنایت فاضلی» فرزند «فقیر محمد»، با شلیک مستقیم ماموران انتظامی، “بدون هشدار ایست” کشته شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به کمپین فعالین بلوچ، گفت: “وی از مسیر کلگان به سراوان با خودرو شخصی خودش در حرکت بود که بدون هشدار ایست ماموران امنیتی به طرف وی شلیک مستقیم کرده و او را کشتند.”

بیش‌تر بخوانید:

https://www.gozaar.net/a/9863

@gozaarnet

*- ﺭﻭﻳﻜﺮﺩ ﻛﺎﻧﺎﻝ "معلمان عدالتخواه"  :

 

نظام آموزشی ایران بر اساس یک ساختار غیردموکراتیک، نابرابر، طبقاتی و تبعیض آمیز شکل گرفته است و در سطوح مختلف نابرابری ﻫﺎﻱ ساختاری را بازتولید می کند. اﻳﻦ ﻧﻆﺎﻡ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ و ﺳﻴﺎﺳﻲ اﺳﺖ.

ﻛﺎﻧﺎﻝ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﻋﺪاﻟﺘﺨﻮاﻩ ﻣﻲ ﻛﻮﺷﺪ اﺯ ﺭﻫﮕﺬﺭ ﻧﻘﺪ اﻳﻦ ﻧﻆﺎﻡ ﺁﻣﻮﺯﺷﻲ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﻲ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺑﺪﻳﻞ ﺑﭙﺮﺩاﺯﺩ و اﻣﻜﺎﻥ ﺗﺤﻘﻖ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺑﻬﺘﺮ ﺭا ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﺑﻜﺸﺪ.

اﻳﻦ ﻛﺎﻧﺎﻝ ﺩﺭ ﺭاﺳﺘﺎﻱ ﺩﻓﺎﻉ اﺯ ﺣﻘﻮﻕ ﻓﺮﻫﻨﮕﻴﺎﻥ, اﺧﺒﺎﺭ ﻣﺪﺭﺳﻪ و ﺣﻮﺯﻩ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺭا ﻧﺸﺮ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻛﺎﻧﺎﻝ ﺑﺎﺯﺗﺎﺏ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺻﺪاﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭاﺳﻂﻪ  ﺳﻴﺎﺳﺖ ﻫﺎﻱ ﻧﻮﻟﻴﺒﺮاﻟﻲ - ﺁﻣﻮﺯﺵ ﭘﻮﻟﻲ - ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺳﺎﺯﻱ و  ﺗﻌﺪﻳﻞ ﻧﻴﺮﻭ-  بی ثبات سازی نیروی کار و تحریب محیط زیست و تسلط ﻣﻨﻂﻖ ﺳﻮﺩ و ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ ﺑﻴﺶ اﺯ ﭘﻴﺶ ﻃﺮﺩ ﺷﺪﻩ و ﺑﻪ ﺣﺎﺷﻴﻪ ﺭاﻧﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.

ﺻﺪاﻱ ﺑﺎﺯﻧﺸﺴﺘﮕﺎﻥ

ﺻﺪاﻱ ﻛﺎﺭﮔﺮاﻥ

ﺻﺪاﻱ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﻏﻴﺮﺭﺳﻤﻲ

ﺻﺪاﻱ ﺩاﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ

ﺻﺪاﻱ ﺩاﻧﺶ ﺁﻣﻮﺯاﻥ

ﺻﺪاﻱ اﻗﻠﻴﺖ ﻫﺎ

ﺻﺪاﻱ ﺯﻧﺎﻥ

ﺻﺪاﻱ ﻣﻬﺎﺟﺮاﻥ

ﺻﺪاﻱ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﻛﺎﺭ

ﺻﺪاﻱ ﻛﻮﻟﺒﺮاﻥ

و ...

 ﻛﺎﻧﺎﻝ_ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ_ﻋﺪاﻟﺘﺨﻮاﻩ ﺻﺪاﻱ ﮔﻮﻳﺎﻱ ﺟﻨﺒﺶ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ اﻳﺮاﻥ اﺳﺖ.

ﺻﺪاﻱ ﺁﺯاﺩﻱ ﺧﻮاﻫﻲ و ﻋﺪاﻟﺖ ﻃﻠﺒﻲ

ﺻﺪاﻱ ﻣﻌﻠﻤﺎﻥ ﺩﺭﺑﻨﺪ

ﺻﺪاﻱ ﺑﻲ ﺻﺪاﻳﺎﻥ

اﺳﺖ.

*- مثیم آل مهدی فعال کارگری فولاد اهواز: خودم و خانواده ام همچنان تحت فشار هستیم:

 

به نوشته کانال تلگرامی اردوی کار آمده است : فعال کارگری میثم آل مهدی گفته:

رفیق ایمان که در تمام سختی ها در کنارم بود بعد از مسدود کردن حسابهای بانکی و اخراج از شرکت هفته گذشته هنگامی که همسرم به دکتر مراجع کرد با اینکه دفترچه ای درمانی یک سال اعتبار داشت به ایشان اعلان کردند غیر معتبر است

فولاد_نمیشکند

همچنان من و خانوادم تحت فشار هستیم

*- شکست تورم تک رقمی و صعود به قله چهل و هفتم:

https://www.isna.ir/news/98011303865

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا ؛ در تاریخ روزسه‌شنبه  ۱٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : بعد از آنکه در سال ۱۳۹۵ تورم تک رقمی شد و دستاورد بزرگی برای دولت به شمار می‌رفت، دو سالی بود که اعداد و ارقام اعلامی نشان از تداوم آن داشت، اما شرایط در سال گذشته به نحوی پیش رفت که مقاومت تورم تک رقمی شکست و در دو شاخص نقطه‌ای و سالانه به ترتیب تا مرز ۴۸ و ۲۷ درصد پیش رفت.به گزارش ایسنا، سال ۱۳۹۷ گرچه با تورم تک رقمی آغاز شد، اما پایان آن با تورم دو رقمی صعودی بود؛ به طوری که فقط در دو ماه اول این سال بود که تورم در هر سه شاخص ماهانه، نقطه به نقطه (تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) و سالانه تک رقمی بود و بعد از آن دو رقمی شدن تورم نقطه‌ای آغاز شده و دیگر به جای قبل بر نگشت. در عین حال که تورم سالانه نیز نتوانست مدت زیادی دوام آورده و دو رقمی شد....سال ۱۳۹۶ هم دوره پر نوسانی برای تورم نبود و در فاصله هفت تا ۹ درصد در حال نوسان بود، اما سال ۱۳۹۷ دوره متفاوتی نسبت به دو سال قبل رقم خورد؛ به گونه‌ای که تورم تک رقمی پایداری خود را از دست داد و در روندی صعودی قرار گرفت.بخش قابل توجهی از شرایط اقتصادی سال ۱۳۹۷ تحت تأثیر خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه این کشور بر ضد مردم ایران و تأثیرات آن بر جریانات بازار ارز قرار داشت. به هر حال نوسان تند بازار ارز در نیمه اول سال گذشته و بالا ماندن قیمت آن در نیمه دوم سال موجب افزایش قیمت‌ها در بیشتر کالاها و خدمات اعم از داخلی و خارجی شد و در مجموع شرایط رشد تورم را رقم زد و وضعیت معیشتی مردم را تحت الشعاع قرار داد....اما آنچه در اظهارات مسئولان و کارشناسان در مورد روند تورم در سال جدید دیده می‌شود نشانی از پیش‌بینی روند کاهشی تا تورم تک رقمی وجود ندارد و تاکید بر کنترل تورم و ممانعت از رشد بیشتر آن است.

 

*- وعده پرداخت بخشی از مطالبات پرستاران:

 

سعید نمکی وزیر بهداشت وعده داده که : «بخشی از مطالبات پرستاران بعد از تعطیلات نوروز پرداخت می شود.» وی که در حاشیه بازدید از بیمارستان امام جعفر صادق سخن می گفت با بیان اینکه « بخشی از مطالبات پرستاران قبل پایان سال پرداخت شد»، گفت: «بخش دیگری از آن بعد تعطیلات پرداخت خواهد شد». نمکی هیچ اشاره ای به زمان دقیق پرداخت بدهی ها نکرد. این در حالی است که تاخیر در پرداخت به موقعِ مزایای مزدی از قبیل کارانه و حق شیفت در مواردی از مرز یک سال هم گذشته است.

به گزارش اردوی کار، پدیده دستمزدهای معوقه که یک دهه پس از آغاز سیاست های «تعدیل اقتصادی» در وجه عمده از واحدهای تولیدی بخش صنعت آغاز شده بود، همزمان با عمیق تر شدن بحران اقتصادی و گسترش اصلاحات نئولیبرالی در آموزش و پرورش و بهداشت و درمان، نیروی کار این بخش را نیز فرا گرفته است.

براساس یک آمار تخمینی در حال حاضر حداقل 10 درصد از اردوی کار کشور با مشکل دستمزدهای معوقه دست به گریبانند.

 

*- تخریب‌ ۱۰۰ درصدی بسیاری بخش غربی و بسیاری از روستاهای پلدختر :

به گزارش خبرگزاری تسنیم در تاریخ روز سه‌شنبه  ۱٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : فرماندار پلدختر با بیان اینکه وضعیت پلدختر مساعد نیست گفت: خیلی از روستاها و ضلع غربی شهر پلدختر به‌طور ۱۰۰ درصد تخریب‌ شده و مردم نیاز به کمک دارند.

به گزارش تسنیم، نعمت‌الله دستیاری عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: متأسفانه به دلیل حجم بسیار بالای خسارات مردم نیاز ضروری به اقلام غذایی، نان‌ و آب بسته‌بندی دارند.

وی افزود: لباس گرم، پتو و چادر نیاز است، از مردم استان و هموطنان درخواست می‌شود نسبت به ارسال این اقلام با توجه به ضروتی که در شهرستان پل‌دختر وجود دارد اقدام کنند.

فرماندار پل‌دختر عنوان کرد: در حال حاضر اوضاع پل‌دختر مساعد نیست، مردم با توجه به شرایط بسیار سخت شهرستان به‌ویژه مناطقی که دچار آب‌گرفتگی شدید شده و منازلشان در اثر طغیان رودخانه خراب‌ شده نیاز به اقلام امدادی دارند.

وی بیان کرد: محور جایگزین از طریق خرم زال به روستای دهلی پل‌دختر باز است و کسانی که قصد تردد دارند از این محور عبور کنند؛ از شهر معمولان به دلیل قطع تمامی ارتباطات بی‌اطلاع هستیم، ضلع غربی معمولان دچار آب‌گرفتگی شدید شد و متأسفانه تمام راه‌های منتهی به شهرستان قطع است.

دستیاری تصریح کرد: خیلی از روستاها و ضلع غربی شهر پلدختر به‌طور ۱۰۰ درصد تخریب‌ شده است و مردم نیاز به کمک دارند.

*- سیل تا به حال جان ۵۷ نفر را گرفته است :

به گزارش خبرگزاری ایرنا ، در تاریخ روز سه‌شنبه  ۱٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : مجتبی خالدی ، سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: تعداد کل فوتی‌های حادثه سیل از ابتدا تاکنون ۵۷ نفر و کل مصدومان نیز ۴۷٨ ‏نفر است.‏ مجتبی خالدی درباره مصدومان و فوتی‌های حادثه سیل از ابتدای وقوع تاکنون ‏افزود: از این تعداد فوتی، ۲۲ نفر در شیراز، ۷ نفر در گلستان، ۵ نفر در مازندران، ٣ نفر در خراسان شمالی، ٣ نفر در کهگیلویه و ‏بویراحمد، ۵ نفر در لرستان بودند. همچنین در استان‌های خراسان رضوی، سمنان، همدان، خوزستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین ‏و ایلام نیز هر کدام یک نفر به علت سیل فوت کردند.‏

سخنگوی سازمان اورژانس کشور درباره تعداد مصدومان سیل از ابتدای سال تاکنون نیز اظهار داشت: تعداد کل مصدومان حادثه سیل ‏از ابتدای وقوع تاکنون نیز ۴۷٨ نفر است که ۴٣۰ نفر به بیمارستان‌ها منتقل شدند و ۱۹ نفر نیز هنوز بستری هستند.‏

وی ادامه داد: در حال حاضر از این ۱۹ مصدوم، تعداد هشت نفر در استان فارس، سه نفر در گلستان و هشت نفر در لرستان بستری هستند.‏

 

*- وزرات کشاورزی اعلام کرد؛خسارت ۴۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به کشاورزی ۱۲ استان:

https://www.isna.ir/news/98011303905

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا ؛ در تاریخ روزسه‌شنبه  ۱٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : سید محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سیل اخیر تا تاریخ دوازدهم فروردین ماه بیش از ۴۵ هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی ۱۲ استان کشور وارد کرده است.بارش شدید باران و سیل در روزهای اخیر سبب شده تا خسارات زیادی به بخش‌های مختلف زیربنایی کشور وارد شود و در این میان یکی از آسیب پذیرترینبخش‌ها، کشاورزی است.وی  با اعلام این خبر اظهار کرد: سیل اخیر ۷۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار اراضی باغی را مورد تهدید جدی قرار داده است. او گفت: این خسارت در استان گلستان ۳۶ درصد، خوزستان ۱۴ درصد، مازندران ۱۳ درصد، لرستان ۱۲ درصد و فارس ۷ درصد بوده و ۱۸ درصد باقیمانده به ۸ استان کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان و سیستان و بلوچستان وارد شده است.

*- مهر گزارش می‌دهد؛سیل نقدینگی؛ خطر بزرگ اقتصاد ایران/طغیان نقدینگی چه خساراتی دارد؟

https://www.mehrnews.com/news/4580169

به گزارش خبرگزاری مهر، در تاریخ روزسه‌شنبه  ۱٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : سیل ویرانگر برخی نقاط کشور را در برگرفته و آثار خسارت‌بار آن، وضعیت بغرنجی را به وجود آورده؛اما باید توجه داشت که نقدینگی هم می‌تواند طغیان در بازارهای سرکش را سبب شود و به تولید ضربه بزند.این روزها بسیاری از بخش‌های کشور اعم از اقتصادی و غیراقتصادی، درگیر حادثه‌ای تلخ و غمبار شده است. سیل بسیاری از استان‌های کشور را در برگرفته و خسارات سنگینی را به بار آورده است. بسیاری از خانوارها را آواره کرده است و کسب و کارها در بسیاری از شهرهای کشور را به تعطیلی کشانده است؛ اما شاید تا وقتی که کشور به این اندازه وسیع، درگیر سیل و نامهربانی آن نشده بود، کمتر کسی باور می‌کرد که یک روز این اتفاق طبیعی می‌تواند تا این اندازه وحشتناک بوده و خسارات سختی را تحمیل کند.

حال اقتصاد ایران نیز آبستن اتفاقی شبیه این است: سیل نقدینگی؛ طی سالهای گذشته از سوی بسیاری از اقتصاددانان نسبت به وقوع آن به دفعات هشدار داده شده و گفته شده این سیل در کمین است و اگر به موقع برای آن تدبیر نشده و ستاد مدیریت بحران قبل از وقوع، برای آن با دستورالعمل مشخص و ساز و کارهای منطقی بر پایه اقتصاد تشکیل نگردد، روزهای تلخی را در اقتصاد ایران رقم می‌زند. در این میان البته برخی معتقدند که این سیل ویرانگر، بخشی از اقتصاد ایران را در برگرفته، اما همچنان عده‌ای دیگر بر این باورند که هنوز هم فرصت هست تا بتوان جلوی حادثه را قبل از وقوع گرفت.متأسفانه نقدینگی در دولت حسن روحانی رشد بی سابقه و لجام گسیخته‌ای داشته و اگرچه طی برهه‌های زمانی گوناگون از سوی برخی دستگاه‌های سیاستگذار گام‌هایی برای کنترل آن طراحی شده، اما هنوز هم در بدنه دولت، هستند کسانی که باوری به آثار مخرب نقدینگی در اقتصاد ایران ندارند و گویا همچون سیل کنونی که با وقوع خود، بسیاری از ضعف‌های مدیریتی را در کشور نمایان کرد، باید اتفاقی بزرگ و تلخ رخ دهد تا شاید تدبیری برای آن صورت گیرد.بر اساس آخرین آماری که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، نقدینگی در اقتصاد ایران تا پایان آذرماه سال ۹۷ به چیزی حدود ۱,۷۶۴ هزار میلیارد تومان رسیده بود. رقمی که پیش‌بینی می‌شود برای پایان اسفند سال ۹۷ به مراتب سنگین‌تر از این اعداد و ارقام باشد و موجب شده بانک مرکزی آمار نقدینگی را برای ماههای پایانی سال گذشته اعلام نکند. به هر حال داستان هر چه که باشد، خطر وقوع سیل نقدینگی در اقتصاد ایران بسیار محتمل است و اگر به وقوع بپیوندد، تخریب آن در بسیاری از بخش‌های اقتصادی به طور قطع سنگین خواهد بود.آنگونه که آمار بانک مرکزی می‌گوید، در نه ماهه سال ۹۷ نقدینگی ۱,۷۶۴ هزار میلیارد تومان بوده که از این رقم سهم پول ۲۴۴ هزار میلیارد تومان و سهم شبه‌پول ۱,۵۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است. این آمار نشان از رشد ۱۵.۳ درصدی نقدینگی در این مدت نسبت به اسفندماه سال ۹۶ دارد.

*- قابل توجه عموم مطالبه گران: اطلاعات و وعده های کنونی در باره سیل را در خاطر بسیاریم :                به نوشته کانال تلگرامی اردوی کار آمده است : در ارتباط با سیل اطلاعات و وعده هایی مطرح شده است که توجه به آنها از منظر مطالباتی مهم است. به تجربه می دانیم که وعده های دولت حرف های توخالی است و عملی نمی شود. باید انتظار داشته باشیم که بزودی گروه بزرگ دیگری از خانه خرابان سیل کنونی، دامداران، کشاورزان و کارگران بیکار شده واحدهای تولیدی کوچک تخریب شده به سایر گروههای مطالبه گر بپیوندند.

 

اردوی کار در ادامه ی این متن نوشته است: زیرا سیل اگر چه بر همه باریده است اما فرق است بین آن زن زحمتکش روستایی محاصره شده در سیلاب که گوساله اش را در بغل گرفته و حیران است که کجا برود و آن آقازاده شمال تهران نشینی که ویسکی به دست از پشت شیشه بخار گرفته خانه لوکس و خدا طبقه اش به منظره شاعرانه ریزش باران در بیرون نگاه می کند. برای اولی سیل اوارگی خالص است برای دومی دستمایه لذت بصری. سیل هم مثل هر بلیه «طبیعی» دیگر بینوایان، فرودستان و تهیدستان را وحشیانه تر به خاک هلاک می کشاند؛ خانه های خشتی سست بنیاد آنان است که اول از همه می ریزد و روستائی زحمتکشی که صیفی اش را آب برده مثل آن است که خودش به فنا رفته است. تجربه رویکردهای گذشته نشان می دهد که این حاکمیت فاسد و نابکار با همه جناح ها و دسته بندی های درون و حاشیه اش، سروصدای سیل که بخوابد همه این توده سیل زده نیازمند را به حال خود رها خواهد کرد. به همین دلیل پایه ریزی مطالبه گری مستقل با توجه به ابعاد گسترده سیل کنونی و خسارات ناشی از آن در حداقل ۱۲ استان کشور از اهمیت برخوردار است:

خسارت ۴۵۰۰ میلیارد تومانی سیل به کشاورزی ۱۲ استان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفته:

سیل اخیر تا تاریخ دوازدهم فروردین ماه بیش از ۴۵ هزار میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی ۱۲ استان کشور وارد کرده.

سیل ۷۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار اراضی باغی را مورد تهدید جدی قرار داده است.

این هم وعده هایی به سیلزدگان که دیروز ۱۲ فروردین ۹٨ جهانگیری داده به نقل از ایسنا:

جهانگیری در خصوص جبران خسارت‌های سیلاب با بیان اینکه دولت مردم را در جبران خسارت‌های مالی تنها نخواهد گذاشت، اظهار کرد: سیل به تأسیسات روبنایی و زیربنایی خسارت وارد کرده است و دولت در خصوص جبران خسارت‌های مردم در بحث مسکن، وسایل زندگی و اراضی کشاورزی مصوباتی داشته است.

جهانگیری با اشاره به بحث اعطای تسهیلات برای جبران خسارات سیلاب، ادامه داد: در خصوص بحث تعمیرات مسکن در شهرها و روستاها یک وام ۵ میلیون تومانی بلاعوض و یک وام ۱۵ میلیون تومانی با کارمزد ۴ درصدی به مردم اعطا می‌شود. همچنین این وام برای احداث واحدهای مسکن شهری ۱۲ میلیون تومان به صورت بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان وام با کارمزد ۴ یا ۵ درصد خواهد بود و در روستاها ۱۰ میلیون تومان به صورت بلاعوض و یک وام ۴۰ میلیون تومانی با کارمزد ۴ یا ۵ درصدی به مردم اعطا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وام‌هایی نیز برای تأمین لوازم خانگی مردم در نظر گرفته شده تا مردم در این زمینه نیز با مشکل مواجه نشوند. همچنین برای بحث کشاورزی برای هر هکتار زراعت، ۲ میلیون تومان به صورت بلاعوض و ۵ میلیون تومان تسهیلات با بهره کم و برای باغ‌ها ۵ میلیون تومان بلاعوض و ۵ میلیون تومان نیز وام با بهره پایین در نظر گرفته شده است»

باید بابت جمله به جمله این وعده ها علیه یکایک مسئولین در سراسر مناطق سیل زده با حداکثری ترین نیروی ممکن مطالبه گری کرد و مدیران دروغگو، لاف زن، بی عمل و فاسد را رسوا نمود.

 

*-  جان باختن یک کارگر شهرداری بوکان حین کاربر اثر تصادف:

برپایه خبر منتشره ؛ در روز سه شنبه ۱٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  یک کارگر شهرداری بوکان حین کار درکمر بندی براثرتصادف جانش را ازدست داد.یک منبع خبری محلی هویت این کارگر 40ساله را ناصر پیری گزارش کردند.

*- خسارت بیش از ۸۰۰ میلیارد ریالی به کشاورزی خراسان رضوی:

https://www.isna.ir/news/98011303739

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا ؛ در تاریخ روزسه‌شنبه  ۱٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : حسین خاکی، رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی خراسان رضوی گفت: مجموع خسارت وارده به بخش کشاورزی بر اثر بارندگی‌های اخیر در استان بیش از ۸۷۹ میلیارد ریال بوده است.وی اظهار کرد: برآورد اولیه خسارات در بخش زراعت و باغبانی در سطح 6228 هکتار و حدود ۶۶۷ هزار و ۲۷۱ میلیون ریال بوده است.وی ادامه داد: میزان خسارات به منابع آبی قنوات 170 رشته و  ۱۳۰ هزار و ۸۰۵ میلیون ریال بوده و در بخش تاسیسات ۷۰ هزار و ۶۲۶ میلیون ریال‌ بوده است. او با بیان اینکه همچنین میزان خسارت به دام سبک 520 راس با مبلغ ۱۰هزار و ۷۳۰ میلیون ریال ارزیابی شده است، تصریح کرد: مجموع خسارت وارده به بخش کشاورزی بر اثر بارندگی‌های اخیر در استان ۸۷۹ هزار و ۴۳۲ میلیون ریال بوده است.

*- آنچه که در حال ویرانی ست، معاش و زیست انسان هاست!

 

برپایه خبر منتشره در تاریخ روز سه‌شنبه  ۱٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  تبعات و آثار این ویرانی وفلاکتی که در «همدستی» طبیعت بی غرض، با نظم موجود سرمایه و همه متولیان و مدافعان اش در ایران،بر سر مردم و بیش از آن بر فرودستان این جامعه آوار و سرریز شده است،پس از فروکش کردن این وضعیت جوی، بر معاش و زندگی هزاران خانوار کارگری و فرودستان و توده مردم ،شروع خواهد شد!

ثروت،منابع و همه امکانات موجود و در اختیار دولت،متولیان،نهادها وموسسات مرتبط با حاکمیت ،تماما"،حاصل کارودسترنج همه نیروی کارمزدی و توده مردم،ومتعلق به همه جامعه است!

با اولویت نجات جسم وجان و داشته های مردم،که با مسئولیت مستقیم دولت و حاکمیت است، تأمین سلامتی،داشته ها و برخوردار شدن مردمان سیل زده از یک شرایط معاش و زیست در خور انسانی ،وظیفه فوری دولت و همه نهادهای مرتبط با حاکمیت است.

نیروی کارمزدی ،توده مردم ،همه گروه ها و تشکل های کارگری و کارمزدی(شاغل ،بازنشسته و بیکار و...،) مستقل از حاکمیت و همه انسان ها و مدافعان منافع ومعاش و زیست انسانی،قادر خواهند بود در یک همتنیدگی و هم سرنوشتی،از پیوستن سرنوشت مردمان سیل زده به مردمان زلزله زده کرمانشاه و...، نه تنها ممانعت کنند ، که مردم قادر خواهند بود،با تکیه بر اعمال اراده مستقیم و دخالتگری متحدانه (شوراها و....،) و با تغییر موقعیت و شرایط معاش و همه عرصه های زندگی وزیست انسانی شان، با توجه به توان، قابلیت های تکنولوژیکی و دانش و همه امکانات در اختیار انسان و جوامع متمدن امروز، از بروز چنین «حوادث» تلخ در حکم جنایت پیشگیری، و یا حداقل ترین شکل ممکن و قابل دسترس کاهش دهند!

رحمان گلچهره

منبع: تلگرام

 

*- تجمع اعتراضی صیادان اروندکنار نسبت به ممنوعیت صید مقابل بخشداری:

برپایه خبر منتشره ؛ در روز سه شنبه ۱٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  جمعی از صیادان اروندکنار دراعتراض به ممنوعیت صید دست به تجمع  مقابل بخشداری زدند.صیادان معترض به خبرنگار رسانه ای گفتند: در یک هفته گذشته به دلیل طوفانی بودن دریا نتوانستند برای صید ماهی به دریا بروند و اینک با وجود مساعد شدن شرایط دریا همچنان اجازه رفتن به دریا به آنها داده نمی شود.صیادان معترض بدنبال حضورفرماندار آبادان در تجمعشان و وعده رسیدگی فوری مشکلشان به اجتماعشان خاتمه دادند.

*- ایجاد کمپینِ معلمان داوطلب برای کمک به سیل‌زدگان در لالی:

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، ، در روز سه شنبه ۱٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : پس از اعلام شرایط اضطراری در استان خوزستان، امکانات آموزش و پرورش این استان در خدمت اسکان سیل‌زدگان در آمده است.دعوت از مدیران مدارس روستایی و توجیه آنها در خصوص لزوم آمادگی کامل جهت اسکان سیل‌‌زدگان روستایی و همچنین مردم شهرهای همجوار و میهمانان نوروزی از دیگر اقدامات انجام شده در آموزش و پرورش شهرستان لالی است.به گفته‌ مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، همه مدارس شهرستان لالی با امکاناتی از قبیل زیرانداز، پتو، وسیله گرمایشی و ذخیره آب آشامیدنی، از آمادگی کامل برای اسکان سیل‌زدگان برخوردارند.در عین حال معلمان لالی از ایجاد کمپینی برای کمک به سیل‌زدگان استان خوزستان خبر دادند و گفتند: گروه‌‌های داوطلب ویژه‌‌ای از دبیران، آموزگاران، معاونان و مدیران مدارس تشکیل شده تا در موقع اضطراری به کمک آسیب‌‌دیدگان بشتابند.معلمان لالی این کمپین را حرکتی کوچک در راستای کمک به هموطنان سیل‌زده دانستند و افزودند: تا پایان وضعیت اضطراری در استان، به فعالیت ادامه خواهیم داد.

*- دومین تجمع کارگران اخراجی میدان نفتی آزادگان شمالی برای بازگشت بکار مقابل استانداری خوزستان:

برپایه خبر منتشره آمده است : روز سه شنبه بیست وهشتم اسفند ماه برای دومین بار در هفته جاری کارگران اخراجی میدان نفتی آزادگان شمالی اعتراضشان را نسبت به بیکارشدن مقابل استانداری خوزستان بنمایش گذاشتند وخواهان بازگشت بکارشدند.یکی از کارگران حاضر درتجمع روز یکشنبه بیست وششم اسفند ماه، به خبرنگار رسانه ای گفت: 23 نفر از کارگران میدان نفتی آزادگان شمالی که حدود یک ماه پیش به دستور مدیرعامل و حراست شرکت مهندسی و توسعه نفت، بعد از گذراندن تمام مراحل اداری، استخدام شده بودند، به حالت تعلیق درآمده اند.وی افزود: بعد از پیگیری، مسئولان پاسخ دادند که به دلیل اعتراض فرمانداری و اداره کار شهرستان اخراج شده ایم در حالی که فرماندار این مساله را رد می کند.وی اضافه کرد: این کارگران اخراجی همه بومی شهرستان هویزه و اغلب اهالی روستاهای اطراف میدان نفتی آزادگان هستند.

*- حاصل سیل پل دختر ، تنها خانه خرابی مردمانش بود :

    

برپایه تصاویر منتشره در روز سه شنبه ۱٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : 

پلدختر پس از فروکش کردن سیل

*- مقاومت اهالی روستای جلیزی دشت‌آزادگان دربرابرهدایت سیلاب به روستا و زمین‌های کشاورزی،دخالت نیروهای انتظامی وبرجاماندن چند زخمی:

برپایه خبر منتشره ؛ در روز سه شنبه ۱٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  صدای تیراندازی دراطراف روستای جلیزی(حومه سوسنگرد)  شنیده شد.ازلابلای گزارشات رسانه ای شده جریان ازاین قرار بود که اهالی روستای جلیزی دشت‌آزادگان دربرابرهدایت سیلاب به روستا و زمین‌های کشاورزیشان مقاومت کردند که با دخالت نیروهای انتظامی همراه شد. چند نفر دراین ماجرا زخمی شدند.بنا بهمین گزارشات،مسئولان وعده پرداخت خسارت به اهالی این روستا دادند تا با انفجار سیل‌بند شاکریه سیلاب را به روستای جلیزی و زمین‌های کشاورزی هدایت کنند.اما اهالی این روستا با توجه به تجربه سیل 1395وعدم پرداخت خسارات،علیرغم وعده و وعیدها مسئولان طراز اول استان ، رئیس جمهور و معاون اولش در سفر به خوزستان مبنی برپرداخت خسارات سیل،با هدایت سیلاب به روستا و زمین‌های کشاورزیشان مخالفت کردند ودست به مقاومت زدند.در نهایت سیل‌بند شاکریه در ساعت 2و30دقیقه بامداد روزچهارشنبه منفجروسیلاب را روانه روستا و زمین‌های کشاورزی جلیزی کردند.

*- تجمع اعتراضی صیادان اروندکنار نسبت به ممنوعیت صید مقابل بخشداری:

برپایه خبر منتشره ؛ در روز سه شنبه ۱٣ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  جمعی از صیادان اروندکنار دراعتراض به ممنوعیت صید دست به تجمع  مقابل بخشداری زدند.صیادان معترض به خبرنگار رسانه ای گفتند: در یک هفته گذشته به دلیل طوفانی بودن دریا نتوانستند برای صید ماهی به دریا بروند و اینک با وجود مساعد شدن شرایط دریا همچنان اجازه رفتن به دریا به آنها داده نمی شود.صیادان معترض بدنبال حضورفرماندار آبادان در تجمعشان و وعده رسیدگی فوری مشکلشان به اجتماعشان خاتمه

*- معاون فرماندار گمیشان خبرداد:فروکش کردن آب در برخی از محلات گمیشان/۶روز آینده آب تخلیه می شود:

https://www.mehrnews.com/news/4580865

 

به گزارش خبرگزاری مهر ، در روز چهارشنبه ۱۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : سیدعلیرضا حسینی ،معاون فرماندار گمیشان با بیان این که آب در برخی از محلات گمیشان فروکش کرده، گفت: به نظر می رسد که تا ۶ روز آینده آبگرفتگی در سطح شهرستان که بالغ بر ۳۰ درصد آن بود، برطرف شود.وی افزود: در برخی از نقاط شهرداری به کمک بعضی نهادها نسبت به تخلیه آب از طریق کف کش ها و پمپ ها اقدام می کند.حسینی با اشاره به ایجاد کانال های فرعی که آب را به سمت کانال خارج از شهر هدایت می کند، گفت: به نظر می رسد که تا ۶ روز آینده آبگرفتگی در سطح شهرستان که بالغ بر ۳۰ درصد بود، نخواهیم داشت....حسینی بیان کرد: از شهروندان شهرستان حدود ۶۳۳ نفر در گمیش تپه و دو هزار نفر هم در شهرستان ترکمن اسکان اضطراری داشته اند و با توجه به کاهش آبگرفتگی آنها می توانند به محل زندگی خود برگردند.

وی اضافه کرد: ۱۷ فروردین هم مدارس در گمیشان دایر خواهد شد و دانش آموزان به مدارس برخواهند گشت....حسینی گفت: حجم آبی هم از سنگر تپه با حدود یک میلیون مترمکعب در حال حرکت به سمت گمیشان است که تمهیداتی اندیشیده شده تا این آب به سمت دریا برود.

*- تلاش شبانه روزی کارگران اخراجی میدان نفتی آزادگان شمالی درکنار اهالی شهر رفیع برای ترمیم سیل بندها:

برپایه خبر منتشره، در روز چهارشنبه ۱۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : کارگران اخراجی میدان نفتی آزادگان شمالی(شرکت مهندسی توسعه نفت) که در اواخر سال گذشته اخراج شدند در پنجمین روز متوالی در ترمیم سیل بندهای شهر رفیع مشارکت کردند.نماینده کارگران اخراجی میدان نفتی آزادگان شمالی به خبرنگار رسانه ای گفت:تلاش ها برای ترمیم بریدگی سیل بند رفیع به صورت شبانه روزی در حال انجام است و ما نیز وظیفه خود می دانیم درکنار اهالی شهر رفیع برای پایداری سیل بندها اقدام کنیم.وی با اشاره به اینکه اهالی رفیع همچنان در شهر حضور دارند، افزود: کارگران شرکت مهندسی توسعه نفت (متن) هم اکنون سه کیلومتر بالاتر از رفیع مستقر بوده و بریدگی ایجاد شده تا آب سیلاب به سمت دایکت های باکری و امام رضاهدایت شود.او تصریح کرد: امدادرسانی ها در منطقه با جدیت و بدون وقفه در حال انجام است اما با این وجود نیاز به تجهیزات بیشتری برای هدایت آب سیلاب است.قابل یاد آوری است که این کارگران قرار بود برای سومین بار* در اولین روز کاری سال 1398 مقابل استانداری خوزستان به منظور بازگشت به کار و اعتراض به مصوبه شورای اشتغال فرمانداری هویزه دست به تجمع بزنند اما بعد از ایجاد بحران سیل این افراد ترجیح دادند که به کمک اهالی گرفتار در سیلاب بشتابند.

*- در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ مفید یا مضر به حال کارگران و فرودستان؟

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روز چهارشنبه ۱۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : یک پرسش اساسی که از زمان افزایش نرخ ارز مطرح می‌شود، کارایی تعیین نرخ ارز دولتی‌ست؛ آیا سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی به حال کارگران و طبقات فرودست مفید بوده است یا خیر؟فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور)در این رابطه می‌گوید: برای تبیین موضوع باید به چند مولفه و شاخص اصلی در زندگی مردم فرودست توجه کنیم؛ قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در اسفندماه سال ۹۶ حدود ۴۰ هزار تومان بود؛ اما در هفته‌های پایانی سال گذشته به حدود ۱۲۰ هزار تومان افزایش یافته؛ به این معنی که قیمت گوشت در بازه یک ساله حدود ۳ برابر شده است. قیمت دلار که در بازار آزاد در اسفندماه سال گذشته حدود ۳۸۰۰ تومان بود، پس از طی فراز و نشیب‌های پیاپی در هفته‌های اخیر حول ۱۳ هزار تومان نوسان داشته است؛ بنابراین نرخ دلار هم در این بازه زمانی بیش از ۳ برابر رشد داشته است.وی ادامه می‌دهد: سیاست دلار ۴۲۰۰ تومانی در ۲۱ فروردین ۹۷ معرفی شد تا از افزایش قیمت کالاهای اساسی مانند گوشت قرمز جلوگیری کند و تا پایان سال روی همان ۴۲۰۰ تومان ثابت مانده است؛ اما با کمال تاسف می‌بینیم قیمت گوشت قرمز همپا با قیمت دلار بازار آزاد حرکت کرده است.او نتیجه‌گیری می‌کند: بنابراین معرفی این سیاست، هیچ اثر کنترلی روی قیمت کالاهای اساسی نداشته و فقط سفره توزیع رانت و فساد را گسترانده است. به همین دلیل برخی کارشناسان این سیاست را زیان‌بارترین سیاست سال ‌۹۷ تلقی می‌کنند.این فعال کارگری با بیان اینکه "متأسفانه و در کمال تعجب، مطالبه عمومی در جهت پیدا کردن و تنبیه رانتخواران نیست، چون همه به این شرایط عادت کرده‌ایم و باور داریم رانت حذف شدنی نیست!!" می‌افزاید: منطقاً باید جلوی رانت گرفته شود؛ محکم‌ترین دلیل هم اینکه رانت‌خواران وقتی ترسی ندارند، مسیر جدیدی برای داشتن رانت پیدا می‌کنند! از وام‌های چند هزار میلیاردی که بازپس نمی‌دهند گرفته تا حمایت‌های ویژه و یا همین ارز ۴۲۰۰ تومانی!

 

*- به جای کمک به مردم، گروههای ضد شورش به لرستان فرستاده اند:

 

در پی بالا گرفتن اعتراضات مردم به بی عملی مسئولان در برابر سیل زده گان و برخوردهایی که با نماینده مجلس از پلدختر و استاندار صورت داده اند، اشتری فرمانده ناجا اعلام کرد صدها تن از نیروهای یگان ویژه را به لرستان فرستاده است.

در پلدختر نیروهای ضد شورش با باتوم و کلاه ایمنی در برابر پایگاه بسیج «شهید شکارچی» به حالت آماده باش هستند تا با اعتراض مردم برخورد کنند.گسیل ادوات زرهی در راه مناطق سیل زده برای مقابله بااعتراضات احتمالی مردم عاصی ازسیل!

*- سیلاب وارد مزارع نیشکر شد/ حجم وسیعی از مزارع نیشکر دهخدا به زیر آب رفت:

 

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: در حالی که شرکت‌های هفتگانه توسعه نیشکر در مناطق مختلف و روستاهای پیرامونی مشغول احداث و ترمیم سیل‌بند و خدمات‌رسانی به مردم سیل‌زده است، سیلاب رودخانه دز امروز چهارشنبه وارد مزارع نیشکر شد و حجم وسیعی از مزارع را زیر آب برد.

*- آمار کشته شدگان سیل شیراز به ۲۱ نفر رسید:

https://www.mehrnews.com/news/4580864

 

به گزارش خبرگزاری مهر/ شیراز ، در روز چهارشنبه ۱۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : دکتر سعید غلامزاده مدیر کل پزشکی قانونی فارس در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: با فوت دو دیگر از مصدومین سیل شیراز در بیمارستان شهید فقیهی به نام روح انگیز موری فرزند لازم ۶۲ ساله در تاریخ ١٣ فروردین جسد آن جهت تعیین علت فوت و صدور جواز دفن به تالار تشریح پزشکی قانونی شیراز منتقل شد آمار جانباختگان حادثه سیل به ۲۱ نفر رسید..وی افزود: آتنا صدوقی ١٣ ساله فرزند البرز نفر دیگر جانباختگان سیل شیراز است که در بیمارستان نمازی این شهر درگذشت.مدیر کل پزشکی قانونی فارس علت مرگ این دو نفر را ورود گل و لأی به ریه و آسیب و عفونت ریوی اعلام کرد.

 

*- سیل خوزستان/ اهالی روستای «خلیفه حیدر» شوش در محاصره سیل هستند:

 

برپایه خبر منتشره از خبرگزاری ایرنا آمده است : بیش از 100 نفر از اهالی روستای «خلیفه حیدر» از توابع شوش چهار روز است که در محاصره سیلاب کرخه گرفتار شده و با توجه به افزایش خروجی سد کرخه درخواست اعزام قایق و امدادرسانی دارند.

 

*- نرخ تورم مناطق روستایی برای اولین بار از ۵۰ درصد عبور کرد :

 

به گزارش مرکز آمار ایران، شاخص قیمت کل مصرف کننده برای خانوارهای روستایی کشور در اسفند ماه ١٣٩٧ به عدد ۱۷۰.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ٤.٥ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۶ (تورم نقطه به نقطه) ۵۲.۷ درصد اعلام شده است.

رقم ۵۲.۷ درصدی برای تورم نقطه به نقطه مناطق روستایی کشور برای اولین بار در دو دهه اخیر رخ داده است.

این آمار نشان می‌دهد در سال گذشته فشار تورمی بر روستانشینان کشور نیز بی‌سابقه و بسیار شدید بوده است.

 

*- در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛امیدواریم افزایش حق بیمه کارگران ساختمانی لغو شود:

 

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روز چهارشنبه ۱۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  میزان پرداختی حق بیمه همواره برای کارگران ساختمانی مشکل‌آفرین بوده است. طبق قانون، مبنای اخذ حق بیمه از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی ۳۰ درصد از حداقل حقوقی است که هر ساله توسط شورای عالی کارِ وزارت کار مشخص می‌شود اما این ۳۰ درصد به تفکیک از سه محل اخذ می‌شود: سهم کارفرما ۲۰٪، سهم دولت ۳٪ و سهم کارگر، ۷٪.و اما در مورد کارگران ساختمانی، با توجه به اینکه کارفرمای ثابت و معینی ندارند، قانونگذار سهم کارفرما را از محل عوارض ساخت و سازها از شهرداری‌ها دریافت می‌نماید و سهم کارگر را که همان ۷ درصد است، به طور ماهانه از خودِ کارگر ساختمانی دریافت می‌نماید.میکائیل صدیقی (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و سروآباد) روندی را که برای کارگران مشکل‌ساز شده، اینگونه توصیف می‌کند: در سال ۱۳۹۳ سازمان تامین اجتماعی برای آنکه بتواند مبلغ بیشتری از کارگر ساختمانی اخذ نماید، فرمولی را تهیه کرد که طبق آن کارگران ساختمانی را طبق درجه کارت مهارت به سه گروهِ یک و دو و سه تقسیم و مبنای اخذ حق بیمه آنها را طبق آن، افزایشِ ۲ دهم و ۳ دهم و ۴ دهم داد. یعنی اگر میزان ۷٪ از حداقل دستمزد را به عنوان ۱ واحد کامل در نظر بگیریم، و تعداد دهُم‌های فوق الذکر را به آن اضافه کنیم، میزان حق بیمه ماهانه کارگران ساختمانی بدست می‌آید.وی ادامه داد: البته سازمان تامین اجتماعی پا را از این هم فراتر گذاشت و دهم‌های قبلی را مجدداً تغییر داد؛ یعنی فرمولی تهیه کرد که در طول سه سال متوالی، هرسال، یک دهم دیگر به آن اضافه شود. صدیقی با انتقاد از این رویکرد می‌افزاید: با این شرایط، این افزایش ۵۰ درصدیِ غیرمنتظره و غیرکارشناسی هیچ گونه همخوانی با روند شدید افت ساخت و ساز و بیکاری و وضعیت وخیم معیشت کارگران ساختمانی ندارد و این در شرایطی است که وضعیت صنعت ساختمان در کشور نامناسب و اکثر کارگران ساختمانی با بیکاری روزافزون دست و پنجه نرم می‌کنند؛ در چنین شرایطی فشار بر کارگران بی‌بضاعت ساختمانی از طریق افزایش حق بیمه‌هایشان، ظلمی آشکار علیه جامعه کارگری و خانواده‌هایشان است.او البته از برگزاری جلسه‌ای در روزهای ابتدایی فروردین ماه با مسئولان تامین اجتماعی خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: در جلسه‌ای که ما به عنوان نمایندگان کارگران ساختمانی کشور با مقامات تامین اجتماعی داشتیم، شرایط ناگوار کارگران ساختمانی و ناتوانی آنها در پرداخت حق بیمه‌های افزایش یافته را تشریح کردیم و در نهایت مسئولان امر وعده دادند که افزایش حق بیمه‌ها را در همین فروردین ماه جاری لغو نمایند که البته امیدواریم به این وعده عمل کنند. این فعال کارگران ساختمانی در پایان خواستار توجه جدی به وضعیت کارگران ساختمانی شد و افزود: اگر این افزایش‌ها لغو نشود، کارگران ساختمانی قادر به پرداخت حق بیمه خود نخواهند بود و این امر به محرومیت قشر عظیمی از فرودستان کشور از خدمات حداقلی رفاهی خواهد انجامید

 *- نماینده مردم بروجرد در مجلس:آسیب به خانه‌ها و جاده‌های روستایی بروجرد/ ۲۰۰ واحد تخریب کامل شد:

https://www.mehrnews.com/news/4580843

به گزارش خبرگزاری مهر/ بروجرد ، در روز چهارشنبه ۱۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : علاالدین بروجردی، نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آسیب جدی به واحدها و جاده های روستایی، گفت: در جریان سیلاب اخیر ۲۰۰ خانه روستایی تخریب کامل شد. وی با اشاره به خسارت‌های سیلاب در شهرستان بروجرد، شرایط ویژه پلدختر و معمولان آنقدر سخت بود، طبیعی است که نگاه به جاهای دیگر که به این میزان دچار آسیب نیستند به طور طبیعی انجام نمی‌شود، اظهار داشت: روز گذشته چندین روستا را بازدید کردیم و داخل شهر بروجرد و آسیب‌های وارد شده را بازدید کردیم.وی عنوان کرد: زندگی مردم متلاشی شده، وضعیت بسیار بدی دارند، برخی از واحدها تخریب شده است.او گفت: در منطقه «کلهر» راه روستایی نشست کرده است، در بروجرد - آبسرده رانش زمین را داشته ایم، دو کیلومتر از این منطقه را شکاف برداشته و زمین رانش کرده است.

بروجردی با بیان اینکه پل‌های زیادی تخریب شده است، افزود: راه ارتباطی روستاها با همین پل‌ها است، در تنگه «محمد حاجی» به حجم عظیمی زمین دهن باز کرده است، در مناطق مختلف دیگر نیز مشکلات زیادی داریم و حجم آب موجب شده که عملاً پل‌ها از بین رفته است.نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از مشکلات ما مربوط به روستاها بوده، حدود ۱۰ هزار هکتار زمین کشاورزی زیر آب رفته است، ضررهای زمین‌های کشاورزی خیلی نگران کننده است، در سطح روستاها ۲۰۰ واحد روستای تخریب کامل شده است، هزار و ۴۰۰ واحد تعمیراتی است.

*- مردم سیل زده در واگن ها زندگی می کنند :

 

برخی از روستائیان بامدژ‌ اهواز در واگن‌های خط آهن بامدژ‌ اسکان داده شده اند‌. نکته گفتی اینکه ،  با گرم شدن هوا زندگی در این واگن ها غیر ممکن است .

*- وزیر کار مطرح کرد:اعلام جزییات اعطای تسهیلات به سیل‌زدگان/ تخصیص ۱۵۵۰۰ وام تعمیر مسکن:

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در تاریخ روز چهارشنبه  ۱۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : محمد شریعتمداری، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه همه امکانات وزارتخانه تعاون کار و رفاه اجتماعی برای حمایت از سیل‌زدگان بسیج شده، گفت: اقدامات ضروری تا رفع نیازهای آسیب‌دیدگان سیل با اولویت ادامه خواهد داشت.وی گفت: در همین خصوص تاکنون ۱۵۵۰۰ فقره تسهیلات تعمیر مسکن و ۱۲۵۰۰ وام قرض‌الحسنه از سوی بانک رفاه و بانک توسعه به سیل‌زدگان تخصیص داده شده است. او تاکید کرد: پرداخت وام و کمک‌های مالی به آسیب دیدگان در مناطق سیل‌زده یکی از اقدامات حمایتی این وزارتخانه از سیل‌زدگان است.شریعتمداری اظهار داشت: تمام دستگاه‌ها، صندوق‌ها، شرکت‌ها و بانک‌های تابعه وزارتخانه با همه ظرفیت و امکانات خود در کنار مردم آسیب دیده از سیل هستند تا مشکلات آنها رفع شود.

 خواست اکنون و فوری مردم از همه ی مسئولان برای مردم استان های سیل زده :

۱- استفاده ی صددرصدی " سازمان مدیریت بحران" از همه ی امکانات وزارتخانه ها، سازمان ها ی دولتی و خصوصی( هتل ها- خوابگاه های مراکز دولتی- خانه های سازمانی که در تمامی استان ها موجود است- سالن های ورزشی - خانه ها و ویلاهای میلیاردرها) برای اسکان همه ی سیل زدگان مناطق سیل زده ی ایران.

۲- در اختیار گذاشتن رایگان کلیه خدمات پزشکی درحد استانداردهای بین المللی؛ دارو و درمان و بیمه نمودن رایگان همه ی سیل زدگان .

۳- شروع جبرا ن خسارات وارده به سیل زدگان و پرداخت خسارت متناسب با تورم اکنون به آن ها شامل( کشاورزان ، باغداران، دامداران ) و همه ی مشاغل زیان دیده از سیل اخیر.

۴ - یکی از وظایف " سازمان مدیریت بحران " در شرایط بحرانی، ساخت مسکن مناسب و استاندارد برای حادثه دیدگان است . شروع عاجل و فوری و بی وقفه ی ساخت مسکن برای حادثه دیدگان .

۵ - ایجاد اشتغال برای مردم شهرها و روستاهای بیکار شده بر اثر سیل اخیر.

۶- آزادی بدون قید و شرط همه ی زندانیان محبوس در زندان های مناطق سیل زده . این امر نیاز فوری مردم سیل زده است و حاکمیت و دولت مسئول جان زندانیان اند و باید جوابگو باشند.

۷- پرداخت مایحتاج روزمره ی مردم به شکل اجناس مورد نیازشان با زمان بندی مشخص و با نظارت تیمی از سیل زدگان.

۸- تهیه آذوقه احشام و دام در مناطقی که دامداری شغل و ممر در آمد مردم است.

۹- گزارش هفتگی از شروع ساخت مسکن و همه ی اقدامات در حال انجام به مردم سیل زده و عموم مردم ایران از طریق " سازمان مدیریت بحران"

ما بر این باوریم که تشکیل شوراهای منتخب سیلزدگان برای نظارت بر کار سازمان مدیریت بحران وکمک رسانی ها و بازسازی ها ضروری است. بدون وجود چنین تشکل های مستقل مردمی هیچگونه ضمانتی برای جبران خسارات وارده و بهبود شرایط اسفبار سیلزدگان وجود نخواهد داشت. تجارب زلزله بم و کرمانشاه تایید کننده این رویکرد است.

شورای بازنشستگان ایران

۱۴ فروردین ۱۳۹۸

@Shbazneshasteganir

*- پل دختر را تنها نگذارید :

 

همه پل‌های شهر ریخته ، بخشی از شهر نیست!

باور کنید نیست! سیل ابتدای شهر را برده! به کجا، معلوم نیست!

شهر دوقسمت است؛ قسمت بلندی از #سیل جان سالم به دربرده ولی قسمت پایین در آب فرورفته

۴هزارخانه در گل هستند؛ تا نیم متری سقف!

هیچی نداریم

هیچی!

پلدختر را تنها نگذارید.

*- کشته شدن یکی از مصدومان درگیرى سپاه با سیل‌زدگان دشت‌آزادگان:

 

یکی از مصدومان درگیرى سپاه با سیل‌زدگان دشت‌آزادگان جان خود را از دست داد.

نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، در نخستین ساعات روز چهارشنبه ۱۴ فروردین‌ماه با جمعی از ساکنان محلی سه روستای عرب‌نشین صگور، جلیزی و شاکریه از توابع دشت‌آزادگان، واقع در غرب اهواز درگیر شدند. بنا به برخی از گزارش‌های تاییدنشده، در جریان این درگیری‌ها دست‌کم چهار تن کشته و زخمی شده‌اند. عبود جلیزى، یکی از مصدومان این درگیرى‌ بود که روز پنج‌شنبه ۱۵ فروردین‌ماه در بیمارستان آپادانا درگذشت.

بیش‌تر بخوانید:

https://www.gozaar.net/a/9890

@gozaarnet

*- ایلنا گزارش می‌دهد؛نگرانی فعالان مدنی از جابجایی مین‌ها در اثر بارندگی‌های اخیر/قطع پای یک کولبر در سلیمانیه:

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در تاریخ روز چهارشنبه  ۱۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : بارندگی‌های اخیر و سیلاب‌ها، نگرانی‌های فعالان مدنی را بابت جابجایی مین‌ها بخصوص‌ در دشت‌ها افزایش داده است.حسین نیازی، کودک عشایری که اسفندماه در خوزستان قربانی مین شد و دو چشم و یک دستش را از دست داد، نمونه‌ای از استمرار خطر انفجار مین در مناطق جنگی است؛ حالا خانواده او می‌گویند: نگرانیم که باران‌های اخیر در دشت‌های خوزستان، باعث جابجایی مین‌های باقی‌مانده از زمان جنگ تحمیلی شود و در نتیجه این جابجایی، شهروندان دیگری قربانی شوند؛ شهروندانی از قبیل کودکان عشایر؛ کشاورزان و مردم محلی. این نگرانی‌ها در حالی ابراز می‌شود که در همین تعطیلات نوروز، «مین» در نقطه دیگری از ایران قربانی گرفته است؛ دوازدهم فروردین، «کریم راستی» کولبر مریوانی در نواحی مرزی بین “برجک کوانان” و “برجک کانی بی پای” بر اثر انفجار مین مصدوم شد.پس از حادثه، این کولبر 55 ساله را برای مداوا به بیمارستان "شار" شهر سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق منتقل کرده‌اند و منابع خبری ایلنا از قطع شدن پای چپ او خبر می‌دهند.این کولبر که تنها نان‌آور یک خانواده پرجمعیت است، همچنان در بیمارستان شار بستری‌ است و خانواده او منتظرند که وضعیت جسمانی‌اش به حالت پایدار بازگردد.

*- یک شهروند اهل شادگان در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شد:

 

به نوشته کانال تلگرامی گذار آمده است : در پی حمله نیروهای امنیتی، یک شهروند اهل شهرستان شادگان در درگیری کشته شد.

بامداد روز چهارشنبه ۱۴ فروردین‌ماه ۱۳۹۸، «یونس دورقى» معروف به قیس شلیباوى، ۳۰ ساله، متاهل و داراى یک فرزند به‌نام محمد، ساکن منطقه طوبجیه شهر شادگان، در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شد. گفته شده طی این درگیری دو تن از نیروهای امنیتی نیز مجروح شدند.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر که در زمینه نقض حقوق عرب‌ها فعالیت دارد گفت: «یونس دورقى به اتهام نشر افکار سلفى، شرکت و تشکیل تظاهرات در شهر شادگان مدتى تحت تعقیب بود و چندین بار خواستند او را بازداشت کنند که موفق نشدند».

آقای دحیمی اضافه‌کرد: «او سه‌شنبه شب در محلى مشغول به نگهبانى بود که ظاهراً محل لو رفته و توسط نیروهاى امنیتى محاصره مى‌شود. یونس دورقى همزمان مسلح بود و با نیروهاى امنیتى از جمله نیروهاى اداره اطلاعات درگیر مى‌شود که در اثر درگیرى دو نفر از ماموران را زخمى مى کند و یونس نیز توسط نیروهاى امنیتى کشته مى شود».

https://www.gozaar.net/a/9860

@gozaarnet

*- درس آموزی از معلم با وجدان شهرستان بهبهان :

عذرخواهی یک معلم بابت سیل اخیر!

 

 

مقایسه کنید با برخورد مسئولین و کارگزاران نظام که نه تنها یک عذرخواهی خشک و خالی از مردم نکردند که واقعا از سیل زده گان طلبکار هستند و با وجود تیراندازی به مردم و روستائیان زحمتکش در خوزستان، انهدام اجباری سیل بندها، اعزام نیروی ضد شورش، ساختمان سازی در مسیل سیلاب، عدم لایروبی سدها، غارت جنگل ها و رها کردن مردم به حال خود در روستاهای سیل زده بابت باصطلاح «مدیریت» نحوه به سیل بستن مردم خوزستان از طریق تنظیم خروجی های آب سدهای دز و کرخه به خودشان مدال می دهند.

*- سه کشور دیگر واردات نفت از ایران را به صفر رساندند:

 

 

برپایه خبر منتشره در تاریخ روز چهارشنبه  ۱۴ فروردين ۱٣۹٨ آمده است: ت موقت گرفته بودند، سه کشور واردات خود را به صفر رسانده‌اند.

برایان هوک، ۱۳ اسفند ماه، بدون این‌که به نام کشوری اشاره کند، گفت «در نوامبر (آبان سال گذشته) ما به هشت کشور معافیت دادیم تا بهای نفت افزایش پیدا نکند. من اکنون می‌توانم تائید کنم که سه کشور (از آن هشت کشور) واردات نفت خود را به صفر رسانده‌اند».

در پی خروج دولت دونالد ترامپ از «برجام» و بازگشت تحریم‌های آن کشور علیه ایران، در میانه آبان ماه سال پیش مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرد که چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، ترکیه، ایتالیا، یونان و تایوان از تحریم‌های نفتی ایران معاف شده‌اند.

این معافیت‌ها برای مدت شـش ماه به این کشورها داده شده بود. در آن زمان پومپئو گفته بود که ۲۰ مشتری دیگر ایران خرید نفت ایران را کاملا متوقف کرده‌اند.

برایان هوک روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت «برای این‌که در مسیر به‌صفر رساندن [فروش نفت ایران] حرکت کنیم، شرایط بهتری در بازار وجود دارد».

او تاکید کرده‌است که واشینگتن به‌دنبال اعطای «معافیت یا استثناء» نیست.

مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، در آغاز سال جاری در مصاحبه‌ای با بخش انگلیسی «صدای آمریکا» گفته بود تصمیم نهایی درباره هشت کشوری که معافیت موقت‌شان بزودی به پایان می‌رسد بعدا اعلان خواهد شد.

هوک در آن زمان به این موضوع نیز اشاره کرده بود که سیاست دولت متبوع او این است که دیگر معافیت جدید نفتی از تحریم ایران ندهد.

این مقام وزارت خارجه ایالات متحده گفته است تحریم‌های نفتی، از ماه مه ۲۰۱۸ تا کنون، ۱.۵ میلیون بشکه از صادرات ایران کاسته است: «این موضوع جلوی دسترسی حکومت (تهران) به بیش از ۱۰ میلیارد دلار از درآمد نفتی را گرفته است؛ در حدود ۳۰ میلیون دلار در روز».

روز گذشته پس از آن‌که دولت آمریکا اعلام کرد قصد دارد بخش‌های بیشتری از اقتصاد ایران را هدف تحریم قرار دهد، بهای جهانی نفت به رکورد تازه‌ای در سال ۲۰۱۹ رسید و از ۶۹ دلار برای هر بشکه فراتر رفت.

خبرگزاری رویترز با اشاره به تحریم‌های تازه علیه ایران و بحران ونزوئلا، می‌‌گوید این رقم به‌سوی ۷۰ دلار در هر بشکه در حرکت است.

این خبرگزاری به‌نقل از تحلیلگران می‌گوید احتمالا دولت ایالات متحده معافیت پنج کشور خریدار نفت ایران را تمدید می‌کند، تا جلوی افزایش بهای نفت را بگیرد و به خریداران اصلی نفت ایران، یعنی هند و چین، ملایمت نشان دهد. این پنج کشور احتمالی، کره جنوبی، ژاپن، چین، هند و ترکیه خواهند بود.

البته پیشتر نیز گزارش شده بود که احتمالا یونان، ایتالیا و تایوان از معافیت‌های تازه محروم خواهند شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از سوی دیگر به تهدیدهای آمریکا در مورد به‌صفر رساندن فروش نفت، واکنش‌هایی نشان داده‌اند؛ برخی از این واکنش‌ها تهدیدآمیز بودند، در مواردی نیز مقام‌های دولت حسن روحانی گفته‌اند تهران مشتریان جدیدی یافته و نفت خود را به آن‌ها فروخته و فروش نفت به صفر نخواهد رسید.

فرصت شش ماهه آمریکا به هشت مشتری ایران برای واردات محدود نفت در ماه مه، اردیبهشت‌ماه، پایان می‌یابد.

 

*- بیکاری 80کارگردرپی تخریب دومعدن زغال سنگ درسوادکوه براثر سیل:

برپایه گزارش منتشره آمده است : بدنبال تخریب دومعدن زغال سنگ درسوادکوه براثر سیل12فروردین ماه 80کارگر بیکارشدند.برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ15فروردین،سیلاب به زیرساخت‌های سوادکوه خسارت جدی وارد کرده است وتخریب دو معدن بزرگ زغال سنگ یک میلیارد تومان خسارت به بار آورده است.

*- حمله سپاه به اهالی روستاهای اطراف سوسنگرد5کشته وزخمی برجا گذاشت:

برپایه خبر منتشره در شبکه های مجازی در تاریخ روز پنج‌شنبه  ۱۵ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه با صدور اطلاعیه ای درباره حمله شب چهاردهم فروردین نیروهای سپاه به مردم روستاهای اطراف سوسنگرد اززخمی شدن 4نفر و کشته شدن یک نفر دیگر،خبرداد.

متن کامل اطلاعیه:

در برابر عواملی که پدیده های طبیعی را به فاجعه تبدیل می کنند و به دنبال آن جنایت می آفرینند، نباید سکوت کرد.

بیش از دو هفته است که اکثر شهرها و روستاها درگیر سیل هستند. در این مدت صدها هزار انسان که با امید به بهبودی شرایط غیر قابل تحمل ناشی از فقر، بیکاری، گرانی و تعرضات هر روزه به حقوق سیاسی و اجتماعی در سال جدید، تازه پا به بهار 98 گذاشته بودند، متحمل آسیب های جبران ناپذیری شدند. عده فراوانی که هنوز آمار دقیقی از آنها در دست نیست و شاید هرگز مشخص نگردد، جانشان را از دست دادند. بسیاری مجروح و بقیه نیز اندک سرمایه های زندگیشان از دست دادند و خانه هایشان بر سرشان ویران گردید و هنوز هم انسان های خیلی زیادی از زن و مرد و کودک و سالخورده تشنه و گرسنه در سرما، در محاصره سیل گیر افتاده اند و یا به کوه ها پناه برده اند. در این مدت ارگان های دولتی و حکومتی اقدامات موثری برای نجات محاصره شدگان در سیل یا ساماندهی و رسیدگی به نیازمندی های نجات یافتگان انجام نداده اند. حضورهای کوتاه مدت مقامات و مسولان حکومتی در مناطق سیل زده بیشتر، مسابقه ای برای اجرای نمایش های مشمئز کننده عکس گرفتن در آب های فروکش کرده ای بوده که قبلا هست و نیست مردم را با خود برده بود و فریبکارانه هر یک تلاش کردند تا بیشتر در آب فرو روند و وانمود کنند که بیشتر از رقیب، با مردم هستند.عوامل تبدیل کننده پدیده های طبیعی در ایران به رخداد های فاجعه بار که جان و مال انسانها را نابود می کنند، چپاولگران و غارتگرانی هستند که ضمن چنگ انداختن به طبیعت و ویران ساختن محیط زیست به منظور حصول سرمایه و ثروت های افسانه ای، حاضر نیستند برای تامین امنیت جان و مال ده ها میلیون انسان در برابر پدیده های طبیعی هیچ هزینه ای بکنند. برای دستگاه ها، قانون گذاران و مجریانی که بودجه مقابله با بحران های طبیعی و حفظ محیظ زیست را قطع می کنند و به ستاد امر به معروف و مبارزه با بی حجابی و سرکوب زنان اختصاص می دهند، طبیعی است که نسبت به جان انسان ها لاقید و نظاره گر باشند و مسولیت را بر گردن زمین و آسمان و ابر بیاندازند.اما موضوع رابطه تبدیل شدن سیل، زلزله، رعد و برق و غیره به فجایع با دستگاه های دولتی و حکومتی به اینجا ختم نمی شود و به مردمی که با چنگ و دندان با ابتدایی ترین امکانات شخصی اقدام به ایجاد سیل بند برای جلوگیری از ورود سیل به منازل و مزارعشان کرده اند، حمله می برند، اقدام به خونریزی می کنند و سد بندهایشان را منفجر می کنند تا هر آنچه این مردم محروم دارند را به دست سیل بسپارند.حمله شب چهاردهم فروردین نیروهای سپاه به مردم روستاهای اطراف سوسنگرد که منجر به زخمی شدن 4نفر و کشته شدن یک نفر شد و منفجر نمودن سیل بندهای مردم، نمونه ای از یک جنایت رسمی و قانونی علیه مردم گرفتار در سیل است که باید مورد اعتراض شدید توده ای قرار گیرد و خواهان معرفی، محاکمه و مجازات آمرین و عاملین این جنایت و پرداخت کلیه خسارات به مردم روستاهای تابع سوسنگرد و همه مردم سیل زده در شهرها و روستاهای دیگر و تامین فوری مسکن و نیازمندیهای زندگی آنها شد.                                                                                                                                                  انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

*-  جان باختن یک کارگر50ساله درحادثه ریزش آوار بازار آهن شادآباد تهران:

بامداد روز پنج شنبه 15فروردین، برپایه خبر منتشره از پایگاه خبری125،ظهر روز پنج‌شنبه  ۱۵ فروردين ۱٣۹٨، آمده است : ریزش پاساژ سه طبقه قدیمی در بازار آهن شادآباد واقع در جنوب غرب تهران باعث مرگ یک کارگر شد.عباس سرافرازی افسر آماده منطقه 4 عملیات آتش نشانی تهران دراین خصوص ابراز داشت: حادثه آوار در پاساژ سه طبقه قدیمی واقع در بازارآهن شادآباد، خیابان مدائن پشت بانک سپه ساعت 1و10دقیقه بامداد اتفاق افتاد.وی افزود: پیش از وقوع این حادثه سه کارگر در داخل مغازه حضور داشتند که دو نفر به موقع خارج شدند ولی نفر سوم که کارگری 50ساله بود، در داخل مغازه در زیر آوارگرفتار شد...سرا فرازی ادامه داد: متاسفانه علی رغم تلاش ها واقدامات به موقع اتش نشانان بنا به تأیید عوامل اورژانس این کارگر مغازه در زیر آوار براثر شدت صدمات وارده جان خود را از دست داد.

*- عضو کمیسیون عمران در مجلس مطرح کرد؛برخی طرح‌های اشتغالزایی آبروی ایران را در جهان می‌برد/ در کدام شهر می‌توان هزینه یک خانواده را با ماهی 500 هزار تومان تامین کرد.؟

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در تاریخ روز پنج‌شنبه  ۱۵ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  محمدرضا ملکشاهی راد، عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص طرحی که برخی نمایندگان مجلس برای پرداخت دستمزدهای پایین به کارگران به بهانه اشتغالزایی تهیه کرده‌اند، به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه در کشور ما همه چیز را بخشی می‌نگرند که به زیان کارگر تمام شود.وی بهترین روش را پرداخت دستمزد براساس توانمندی و اثرگذاری بر روند کار اعلام کرد و گفت: در همه جای دنیا روال بر این است که وقتی نیروی کار با دلسوزی بیشتر کار می‌کند و بازدهی بیشتر دارد، دستمزد بیشتری هم دریافت می‌کند اما متاسفانه در کشور ما برای ایجاد اشتغال، کارگر را قربانی می‌کنند.وی از کارفرمایان بخش خصوصی خواست با رفتار خود کاری کنند که دستمزد، ابزاری برای انگیزه و راندمان کارگاه بشود و گفت: این چه سیاست غلطی است که کارگر را تحت فشار بگذاریم، زندگی‌اش به دلیل دستمزد پایین تامین نشود، راندمان کارگاه پایین بیاید و کارگر ناراضی باشد. نماینده خرم آباد از مشاجره دیرینه بین کارگر و کارفرما بر سر تعیین دستمزد ابراز تاسف کرد و گفت: چرا باید کارفرما به دنبال آن باشد که دستمزد نیروی کار را کمتر بدهد؟...ملکشاهی راد با اشاره به اینکه اصول قانون اساسی دولت را مکلف کرده که برای مردم شغل ایجاد کند یا شرایط اشتغالزایی را تسهیل کند، گفت: کجای قانون اساسی به کارفرما اجازه داده شده هر بلایی که دلش می‌خواهد به روز کارگر بیاورد؟! و کدام شهری را سراغ دارید که بتوان هزینه یک خانواده 4 نفره را با ماهی 500 هزار تومان تامین کرد.؟!

*- معاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی خبرداد ؛ پرداخت بیمه بیکاری برای تمام کارگران بیمه‌شده آسیب دیده در سیلاب لرستان:

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا منطقه لرستان، در تاریخ روز پنج‌شنبه  ۱۵ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  حاتم شاکرمی، معاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت بیمه بیکاری برای تمام کارگران بیمه شده آسیب دیده در سیلاب لرستان خبرداد. وی اظهار کرد: وجود این سیل، بهار لرستان را تلخ کرد که امید می‌رود با همکار همگان این خسارات جبران شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تمام کارگران آسیب دیده در سیلاب اخیر که بیکار شدند بدون محدودیت بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.شاکرمی گفت: بحث استمهال، تأمین تسهیلات ویژه و بخشودگی تسهیلات قبلی، تأمین اجتماعی و بدهی به سازمان‌های دولتی برای واحدهای تولیدی، صنعتی و تجاری که دچار آسیب شدند در جلسه ستاد تسهیل استان ویژه دیده و تعیین تکلیف شوند....شاکرمی با بیان اینکه باید امنیت در پلدختر تأمین شود، اظهار کرد: قرارگاه خاتم الانبیا درپلدختر مستقر شد تا بازگشایی راه صورت گیرد و دسترسی به معمولان پیدا کنیم.

*-  مصدومیت 2کارگر دربوکان براثر ریزش آوار:

برپایه خبر منتشره از پایگاه خبری125،ظهر روز پنج‌شنبه  ۱۵ فروردين ۱٣۹٨، آمده است : آوار شدن دیوار چندین متری ساختمانی در کوی مهندسین بوکان، برروی کارگران دو مصدوم برجای گذاشت.فواد هاشمی سرپرست سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بوکان  با تایید این خبر گفت:این دو کارگر حدودا 40و43 ساله بودند که در حین کار، دیوار بلند ساختمانی در دست احداث بر سرشان آوار شد که پس از آزاد سازی بلافاصله بوسیله آمبولانس فوریت های پزشکی به بیمارستان انتقال یافتند.

*- یکی از مجروحین درگیری سپاه با سیل زدگان دشت آزادگان درگذشت :

برپایه خبر منتشره در تاریخ روز پنج‌شنبه  ۱۵ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  عبود جلیزی فرزند خلف از اهالی روستای جلیزی دشت آزادگان که در درگیری و تیراندازی نیروهای سپاه به سیل زدگان روستاهای جلیزی، صگور و شاکریه در بامداد ۱۴ فروردین مجروح شده بود، روز پنجشنبه در بیمارستان آپادانا درگذشت.

عبود جلیزی دارای سه پسر و سه دختر است که هیچکدام از آنها ازدواج نکرده اند و تنها منبع در آمد این خانواده، زمین کشاورزی آنهاست که توسط سپاه وبعد از انفجار سیل بند زیر آب رفت.

بنا به گفته منابع محلی، اهالی روستای جلیزی دشت‌ آزادگان در برابر هدایت سیلاب به روستا و زمین‌های کشاورزیشان مقاومت کردند که با دخالت نیروهای انتظامی همراه شد. چند نفر دراین ماجرا زخمی شدند. مسئولان وعده پرداخت خسارت به اهالی این روستا دادند تا با انفجار سیل‌بند شاکریه سیلاب را به روستای جلیزی و زمین‌های کشاورزی هدایت کنند.

اما اهالی این روستا با توجه به تجربه سیل ۱٣۹۵و عدم پرداخت خسارات، علیرغم وعده و وعیدهای مسئولان طراز اول استان، رئیس جمهور و معاون اولش در سفر به خوزستان مبنی برپرداخت خسارات سیل، با هدایت سیلاب به روستا و زمین‌های کشاورزیشان مخالفت کردند و دست به مقاومت زدند.

در نهایت سیل‌بند شاکریه در ساعت ۲ و٣۰ دقیقه بامداد روز چهارشنبه منفجر وسیلاب را روانه روستا و زمین‌های کشاورزی جلیزی کرد.

*- عضو کمیسیون انرژی در مجلس مطرح کرد: نمایندگان مجلس به زیان کارگران تصمیم نمی‌گیرند/ از شرایط زندگی کارگران خبر داریم:

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در تاریخ روز پنج‌شنبه  ۱۵ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  هدایت الله خادمی؛ عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی، کارگران را محروم‌ترین قشر جامعه توصیف کرد و به خبرنگار ایلنا گفت: نمایندگان مجلس همواره تلاش کرده‌اند حامی کارگران باشند و در مصوباتشان نیز منافع اقشار آسیب‌پذیر را درنظر گرفته‌اند بنابراین اگر کارگران گمان می‌کنند نمایندگان مجلس به زیان آنان تصمیم می‌گیرند باید مورد به مورد اعلام کنند تا مشخص شود به چه دلیل از نمایندگان مردم در خانه ملت گلایه‌مند هستند....عضو کمیسیون انرژی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعطیلی کارخانه‌ها، بیکاری کارگران، اخراج‌های دسته جمعی و بحران‌های مالی کشور گفت: چه کسی می‌تواند اثبات کند که همه این مشکلات ناشی از مصوبات مجلس و رفتار نمایندگان مجلس بوده است؟وی اخراج‌های گسترده ناشی از خصوصی‌سازی را یادآور شد و گفت: آیا هدف قانونگذار از خصوصی‌سازی، کاهش نقش دولت در اقتصاد بوده یا به دنبال بیکار کردن کارگران بوده است؟...نماینده ایذه و باغملک هزینه‌های زندگی کارگران را در شرایط کنونی بسیار بالا و نامتناسب با دستمزدشان اعلام کرد و گفت: از شرایط زندگی کارگران خبر داریم و به همین دلیل بسیاری از مصوبات مجلس برای رفاه حال اقشار آسیب‌پذیر جامعه است.

*- سیل اخیر معادل ۲.۵ میلیارد دلار آب به مخازن داد:

 

به نوشته کانال تلگرامی بازنشستگان به نقل از اقتصاد آنلاین می نویسد: وزیر نیرو:اگر می خواستیم این حجم از آب را خریداری کنیم هزینه ای بالغ بر ۲/۵ میلیارد دلار رقم می‌خورد و حال بدون هیچ هزینه‌ای پنج میلیارد متر مکعب در سدهای مخزنی اندوخته داریم.

آقای وزیر!

اگر منابع آب را مدیریت می کردید و نمی فروختید به کشورهای منطقه و یا حاتم بخشی نمی کردید به عراق، اصلا نیازی به خریدن آب نبود تا مخازن و سدهای بعضا بلااستفاده را پر کنید.

در ثانی؛ جان این همه انسان و ویران شدن این همه روستا و مزارع و تلف شدن چندین هزار دام و خساراتی این چنین به راه ها و اموال مردم آیا برای این بود که سدهای شما پر شود؟

واقعا با چه دل و رویی این چنین با صراحت لهجه! از فاجعه ای می گویید که نتیجه ی چهل سال بی کفایتی شما و همکاران شما در دولت های قبل است؟

این ادبیات کاسبکارانه را از کدام مدرسه ی اقتصادی دنیا یاد گرفته اید؟!

@Shbazneshasteganir

*- سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه: تسلیت به خانواده بازمانده گان :

برپایه خبر مندرج در کانال تلگرامی سندیکای هفت تپه در تاریخ روز پنج‌شنبه  ۱۵ فروردين ۱٣۹٨، آمده است : در طی چند روز گذشته بعضی از مناطق در ایران با سیل ویرانگر روبرو شده و تاکنون خسارات جانی و مالی زیادی را به جای گذاشته است.

در قرون گذشته اگر به دلیل عدم شناخت علمی از پدیده های طبیعی، مردم خود را تسلیم بدون چون و چرای این فجایع می دیدند، برای مردم آن دوران شاید قابل درک بوده باشد.

اما در قرن ۲۱ و با وجود شناخت علمی بسیار گسترده که می شود پدیده های جوی را پیش بینی کرد، دیگر دلیلی ندارد که مردم، ساده لوحانه باور داشته باشند و اینگونه شاهد خسارات سنگین مالی و جانی شوند.

در کشوری که کارگر معترض برای داشتن و دریافت حقوق ماهانه بازداشت و زندانی می شود و‌ تن او مورد ضربات شلاق قرار می گیرد، باور کردن آن غیرممکن است که تمام مشکلات پیش آمده از سیل روزهای اخیر را تنها به پدیده های طبیعی نسبت داد.

از آنچه تاکنون در بعضی از ّشبکه های اجتماعی انتشار یافته است مشخص شده که تخریب محیط زیست در راستای منفعت های بعضی از افراد صاحب قدرت و همچنین ایجاد پروژه هایی برای کسب سود های کلان و.... از دلایل عمده این خانه خرابی گسترده می باشد.

اما باور داریم که پدیده های طبیعی قابل کنترل هستند به آن شرط که صاحبان قدرت در راستای منافع خود، منافع عمومی را حیف و میل نکنند.

اما دوباره این مردم‌ با شعور و درد کشیده بودند که به یاری همنوعان خود شتافته و با حداقل ها، یاری رسان و کمک حال سیل زده گان شدند، درود بر شما مردم باشعور که دوباره نشان دادید که ما باید به فکر خود باشیم چرا که "جنگل خواران" و "زمین خواران" و "رانت خواران" و "ژن های فساد و تباهی" نه تنها به فکر ما نیستند بلکه خود از عاملان این مصیبت ها بوده و هستند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه از صمیم قلب به تمام کسانی که عزیزان خود را در این فاجعه از دست داده اند تسلیت گفته و همچنین آرزوی سلامتی برای مجروحان این حادثه را دارد.

امیدواریم که به اینگونه فجایع که قابل پیشگیری هستند پایان داده شود و سایه مرگ از جامعه ما رخت بربندد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

فروردین ۹۸

 

*- ما خانه‌به دوشان ، به قلم مانا نیستانی  :

 

 

کاری از مانانیستانی که در ارتباط با حضور چند بسیجی نوحه خوان در «ایران وایر» منتشر شده است.  تصویر و فیلم بسیجیان در حال سینی زنی و نوحه خوانی به وفور در سطح شبکه های مجازی دست به دست می گردد.

 

*- فشار نظامی به مردم سیل زده و محروم:

 

 

برپایه خبر منتشره در کانال تلگرامی بازنشستگان آمده است : با بالا گرفتن تنش‌های اجتماعی و اعتراضات مردمی در شهرهای سیل‌زده مخصوصا پلدختر و معمولان، و نارضایتی شدید افکار عمومی از نحوه کمک رسانی و تامین نیازهای مردم سیل زده، اخبارموجود از اعزام صدها نفر از مأموران یگان ویژه به مناطق سیل‌زده خبر میدهند.

در حالیکه جامعه منتظر اقدامات مناسب حکومت به نیازهای مردمی ست که هست و نیستشان را یکجا ازدست داده و در دلهره و اضطراب از آینده تیره و تار خود بسر میبرند، سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در بدو ورود به خرم‌آباد اعلام کرد که بیش از هزار نفر از نیروهای ویژه به مناطق سیل‌زده اعزام شده است.

پاسخ حکومت به مطالبات بر حق مردم، چه مزدی و معیشتی باشد و چه تامین نیازهای سیل زدگان با حضور و آماده باش نیروهای انتظامی و امنیتی همراه ست.

@shbazneshasteganir

 

*- کمک‌های بشردوستانه مشمول تحریم‌ها علیه ایران نیست:

 

به نوشته کانال تلگرامی گذار آمده است : گفت‌وگو با صلیب سرخ آلمان: “کمک‌های بشردوستانه مشمول تحریم‌ها علیه ایران نیست

در پی اظهارات مقامات ایرانی درباره جلوگیری از ارسال کمک‌های بشردوستانه صلیب سرخ برای سیل‌زدگان ایران، به دلیل تحریم‌های آمریکا بخش فارسی دویچه‌وله با نهاد صلیب سرخ آلمان تماس گرفت و در این باره از آنها پرسش کرد.

دکتر دیتر شوتز، مدیر روابط عمومی صلیب سرخ آلمان در گفت‌وگو با دویچه‌وله فارسی تصریح کرد که کمک‌های انسانی مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران نیست. اولین هواپیمای حامل کمک‌های صلیب سرخ آلمان روز پنج‌شنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۸ به تهران اعزام می‌شود. به گفته او هواپیمای حامل این کمک‌ها از سوی وزارت خارجه آلمان ساپورت مالی شده است.

https://www.gozaar.net/a/9838                                                                                                                                                                  @gozaarnet

*- حسن‌نژاد خبر داد:پرداخت غرامت کشاورزی سیل‌زده از فردا آغاز می‌شود:

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در تاریخ روز پنج‌شنبه  ۱۵ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  محمدابراهیم حسن‌نژاد گفت: بلافاصله پس از رخداد سیل در برخی نقاط کشور، فرآیند فنی بررسی خسارات سیل در مزارع، باغ‌ها و واحدهای پرورش دام، طیور و آبزیان زیر پوشش بیمه کشاورزی، با حضور اکیپ‌های تخصصی بیمه کشاورزی در عرصه‌های خسارت دیده آغاز و تا پایان ارزیابی کامل مزارع خسارت دیده، با جدیت ادامه خواهد داشت.وی ضمن ابراز همدردی با هم میهنان سیل‌زده تاکید کرد: تولیدکنندگان بخش کشاورزی که پیشتر بیمه نامه کشاورزی تهیه کرده‌اند، نگرانی نداشته و غرامت آنان پرداخت خواهد شد.

*- مردم خوزستان را تخلیه می کنند :

 

روستاهای خوزستان یکی یکی در حال تخلیه هستند. بیش از ۱۰۰ روستا از سکنه خالی شده‌اند. انگار مردم این سرزمین سرنوشت‌شان کوچ است. از جنگ، از ریزگرد، از سیل، از خشکسالی و فقر اقتصادی...

اینان اسکان می خواهند . دولت مسول است. صدای اعتراض آوارگان باشیم!

@Shbazneshasteganir

*- درگیری اهالی روستای سیلزده جلیزی دشت‌آزادگان با نیروهای انتظامی :

 

برپایه خبر منتشره در سطح شبکه های مجازی در تاریخ پنج‌شنبه  ۱۵ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : مقاومت اهالی روستای جلیزی دشت‌آزادگان در برابر هدایت سیلاب به روستا و زمین‌های کشاورزی،با دخالت نیروهای انتظامی همراه شد و چند زخمی بر جا ماند.

بنا به گفته منابع محلی در شبکه های مجازی سه شنبه شب (سیزدهم فروردین ماه) صدای تیراندازی در اطراف روستای جلیزی (حومه سوسنگرد) شنیده شد. از لابلای گزارشات رسانه ای شده جریان از این قرار بود که اهالی روستای جلیزی دشت‌ آزادگان در برابر هدایت سیلاب به روستا و زمین‌های کشاورزیشان مقاومت کردند که با دخالت نیروهای انتظامی همراه شد. چند نفر دراین ماجرا زخمی شدند.

بنا به همین گزارشات، مسئولان وعده پرداخت خسارت به اهالی این روستا دادند تا با انفجار سیل‌بند شاکریه سیلاب را به روستای جلیزی و زمین‌های کشاورزی هدایت کنند.

اما اهالی این روستا با توجه به تجربه سیل ۱٣۹۵و عدم پرداخت خسارات، علیرغم وعده و وعیدهای مسئولان طراز اول استان، رئیس جمهور و معاون اولش در سفر به خوزستان مبنی برپرداخت خسارات سیل، با هدایت سیلاب به روستا و زمین‌های کشاورزیشان مخالفت کردند و دست به مقاومت زدند.

در نهایت سیل‌بند شاکریه در ساعت ۲ و٣۰ دقیقه بامداد روز چهارشنبه منفجر وسیلاب را روانه روستا و زمین‌های کشاورزی جلیزی کرد.

15/1/1398

*- اطلاعیه پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد در مورد وقوع سیل های اخیر در ایران:

 

فرا رسیدن بهار وتعطیلات نوروز سال ۹٨ شمسی برای هزاران نفر از مردم مناطق سیل زده در ایران بجای جشن و شادکوبی به تراژدی بزرگی تبدیل شد. بنا به آمار رسمی تعداد جان باختگان ۶۰ نفر اعلام شده است که با توجه به ابعاد این فاجعه این آمار دقیق نبوده و شاید در آینده هم نتوان بدقت تعداد کشته شدگان را مشخص کرد.

هزاران نفر زخمی شده و هزاران خانه و محل کار و مزرعه ویران و هزاران تن محصولات کشاورزی از بین رفته است. علاوه بر این بسیاری از جاده ها و پل ها ویران شده اند.

در کشوری که بودجه مقابله با حوادث و بحران های طبیعی و محیط زیستی در پایین ترین سطح قرار دارد و بودجه های کلانی به نیروهای امنیتی و سرکوبگر برای مقابله با بی حجابی، مبارزات کارگران، زنان، فعالین محیط زیست و آزادی های فردی و مدنی اختصاص داده می شود طبیعی است که نسبت به جان انسانها لاقیدی به خرج داده و مسئولیت آن را در بلاهای آسمانی جستجو کنند.

رسیدگی بهداشتی به مصدومین، ایجاد مهد کودک های موقت و رسیدگی ویژه به کودکان، تامین مجانی غذا و دارو، اسکان موقت سیل زدگان و اقدام به ساختن مسکن مناسب، جبران خسارات وارده به شهروندان مناطق سیل زده از جمله اقداماتی است که دولت ایران موظف به انجام فوری آن است.

در دو هفته اخیر ما شاهد همبستگی و همیاری وسیع در میان مردم در کمک به سیل زدگان بوده ایم. اما هیج درجه از کمک های مردمی جای وظیفه دولت ایران که مسئولیت رسیدگی و امکانات مالی، فنی و انسانی را در اختیار دارد را پر نمی کند.

از آنجا که در صورت وقوع حوادث طبیعی و غیرقابل پیش بینی کارفرما موظف به اجرای بخش های مهمی از آن قانون کار نیست دولت موظف است به کارگرانی که بر اثر خسارت وارده به محل کار و یا از بین رفتن آن بیکار شده و یا بر اثر این حوادث کارفرما توانایی پرداخت دستمزد را ندارد، دستمزد آنها را پرداخت کرده و زندگی آنها را تامین کند.

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد ضمن تسلیت به بازماندگان جان باختگان و آرزوی بهبودی هر چه سریعتر برای مصدومین این حوادث در شهرهای مختلف ایران تاکید میکند . اکنون دیگر نمی شود جان باختگان را زنده کرد اما میشود با فروکش سیل ها عوارض آن را برای مردم سیل زده کاهش داد و از این تراژدی درسی برای برنامه ریزی های پیشگیرانه در آینده استفاده کرد.

 

۴ آوریل ۲۰۱۹

پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد - ایران

 

*- برداشت ۱۵۰ میلیون یورویی از ذخایر ارزی برای صدا و سیما، دستبرد آشکار به دارایی عمومی مردم ایران :

 

به نوشته کانال تلگرامی اردوی کار آمده است : فقر، بیکاری، تورم شدید، تحریم های اقتصادی همه جانبه و نابود کننده کم بود، در آغاز سال جدید با سیل گسترده در 12 استان کشور، خسارات بزرگی به زندگی مردم، به زیرساخت های ارتباطی، به واحدهای تولیدی کوچک و به تولیدات کشاورزی وارد شده که بدون جبران هر چه سریع تر، نه تنها کم ترین اثری از «رونق تولید» نخواهد بود که اثرات فروپاشی اقتصادی را خاصه بر طبقات و لایه های محروم تر و کم درآمدتر بشدت دشوارتر خواهد کرد. در این شرایط با دستور آیت الله خامنه ای به صندوق ذخایر ارزی که در واقع پول فروش نفت است دستبرد زده اند تا ۱۵۰ میلیون یورو از ذخایر ارزی را به صدا و سیما اختصاص دهند.

مجلس به عنوان مهر لاستیکی این دخالت فراقانونی ناهنجار در تعیین اولویت های بودجه 98 را «قانون» کرده است تا سرمایه نسل های آینده صرف «توسعه کمی و کیفی برنامه‌های تولیدی، پویانمایی، مستند، فیلم و سریال» در جهت تبلیغ سیاست ها و برنامه های مورد پسند دستگاه ولایت مطلقه گردد.

اختصاص این بودجه در حالی صورت می گیرد که حتی از همان گزارش خشک و خالی سالانه صدا و سیما به مجلس که به نحوه هزینه کرد این بودجه تخصیصی مطابق ماده 93 مربوط است خبری نیست. در حالی که ظاهرا قرار است از طریق گزارش دهی مشخص شود که ارز داده شده چطور مصرف شده و این مصرف چقدر با اساسنامه صندوق توسعه ملی که ذخیره ارزی متعلق به عموم کشور است هماهنگی دارد.

بیمناک از آینده نظام، پول نفت مردم ایران را برای تقویت جایگاه ولایت بین نیروهای سپاه و صدا و سیما پخش می کنند و بعد شعار «رونق تولید» سرمی دهند.

@ordoyekar

*- اطلاعیه شماره یک ستاد ؛ همیاری فرهنگیان ایران در حمایت از سیل‌زدگان: 

 

هموطنان عزیز!

ضمن تسلیت به خانواده جانباختگان بحران سیل، ما بعنوان جمعی از فرهنگیان ایران در راستای کمک به هموطنان آسیب دیده قصد داریم با تهیه اقلام ضروری در شهرهای مختلف نسبت به امدادرسانی اقدام نماییم.

رویکرد ما عدم ورود غیرضروری به منطقه بحرانی و حمایت از گروههای محلی است ما باور داریم هر نوع مداخله در شرایط بحران بدون در نظر گرفتن نظر و خواست افراد بومی پیامدهای منفی در پی خواهد داشت. در همین راستا ما بصورت زیر اقدام خواهیم نمود :

۱. نیازسنجی توسط گروههای محلی و شناسایی مناطق نیازمند به امدادرسانی با محوریت کانون صنفی فرهنگیان شهرستان الیگودرز

۲. جمع آوری کمک در اقصی نقاط کشور و ارسال به منطقه

هدف ما تقویت گروههای محلی است در همین راستا با موافقت کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز ، کمک ها را طبق نیاز منطقه در جای جای کشور دپو نموده و به مناطق سیل‌زده ارسال خواهیم نمود.

در حال حاضر در آدرس های زیر ما پذیرای کمک های غیرنقدی شما هستیم.

همکاران گرامی !

اگر شهر شما در سیل آسیب دیده است و شما می توانید گروه همیاری تشکیل دهید

یا

اگر می توانید در شهر خود برای سیل‌زدگان کمک جمع آوری کنید لطفا به آی دی تلگرام

@Tavanemoallemy

پیام دهید

یا با تلفن همراه

09905579920

تماس بگیرید

ستاد همیاری فرهنگیان ایران در حمایت از سیل‌زدگان

@shbazneshasteganir

*- انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه: دربرابر عواملی که پدیده های طبیعی را به فاجعه تبدیل می کنند نباید سکوت کرد :

 

به نوشته انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، پنج‌شنبه  ۱۵ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : در برابر عواملی که پدیده های طبیعی را به فاجعه تبدیل می کنند و به دنبال آن جنایت می آفرینند، نباید سکوت کرد.

بیش از دو هفته است که اکثر شهرها و روستاها درگیر سیل هستند. در این مدت صدها هزار انسان که با امید به بهبودی شرایط غیر قابل تحمل ناشی از فقر، بیکاری، گرانی و تعرضات هر روزه به حقوق سیاسی و اجتماعی در سال جدید، تازه پا به بهار ۹٨ گذاشته بودند، متحمل آسیب های جبران ناپذیری شدند. عده فراوانی که هنوز آمار دقیقی از آنها در دست نیست و شاید هرگز مشخص نگردد، جانشان را از دست دادند. بسیاری مجروح و بقیه نیز اندک سرمایه های زندگیشان از دست دادند و خانه هایشان بر سرشان ویران گردید و هنوز هم انسان های خیلی زیادی از زن و مرد و کودک و سالخورده تشنه و گرسنه در سرما، در محاصره سیل گیر افتاده اند و یا به کوه ها پناه برده اند. در این مدت ارگان های دولتی و حکومتی اقدامات موثری برای نجات محاصره شدگان در سیل یا ساماندهی و رسیدگی به نیازمندی های نجات یافتگان انجام نداده اند. حضورهای کوتاه مدت مقامات و مسولان حکومتی در مناطق سیل زده بیشتر، مسابقه ای برای اجرای نمایش های مشمئز کننده عکس گرفتن در آب های فروکش کرده ای بوده که قبلا هست و نیست مردم را با خود برده بود و فریبکارانه هر یک تلاش کردند تا بیشتر در آب فرو روند و وانمود کنند که بیشتر از رقیب، با مردم هستند.

عوامل تبدیل کننده پدیده های طبیعی در ایران به رخداد های فاجعه بار که جان و مال انسانها را نابود می کنند، چپاولگران و غارتگرانی هستند که ضمن چنگ انداختن به طبیعت و ویران ساختن محیط زیست به منظور حصول سرمایه و ثروت های افسانه ای، حاضر نیستند برای تامین امنیت جان و مال ده ها میلیون انسان در برابر پدیده های طبیعی هیچ هزینه ای بکنند.

برای دستگاه ها، قانون گذاران و مجریانی که بودجه مقابله با بحران های طبیعی و حفظ محیظ زیست را قطع می کنند و به ستاد امر به معروف و مبارزه با بی حجابی و سرکوب زنان اختصاص می دهند، طبیعی است که نسبت به جان انسان ها لاقید و نظاره گر باشند و مسولیت را بر گردن زمین و آسمان و ابر بیاندازند.

اما موضوع رابطه تبدیل شدن سیل، زلزله، رعد و برق و غیره به فجایع با دستگاه های دولتی و حکومتی به اینجا ختم نمی شود و به مردمی که با چنگ و دندان با ابتدایی ترین امکانات شخصی اقدام به ایجاد سیل بند برای جلوگیری از ورود سیل به منازل و مزارعشان کرده اند، حمله می برند، اقدام به خونریزی می کنند و سد بندهایشان را منفجر می کنند تا هر آنچه این مردم محروم دارند را به دست سیل بسپارند.

حمله شب چهاردهم فروردین نیروهای سپاه به مردم روستاهای اطراف سوسنگرد که منجر به زخمی شدن ۴ نفر و کشته شدن یک نفر شد و منفجر نمودن سیل بندهای مردم، نمونه ای از یک جنایت رسمی و قانونی علیه مردم گرفتار در سیل است که باید مورد اعتراض شدید توده ای قرار گیرد و خواهان معرفی، محاکمه و مجازات آمرین و عاملین این جنایت و پرداخت کلیه خسارات به مردم روستاهای تابع سوسنگرد و همه مردم سیل زده در شهرها و روستاهای دیگر و تامین فوری مسکن و نیازمندیهای زندگی آنها شد.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

۱/۱۵/۱٣۹٨

 

*-  اهواز؛ بازداشت یک شهروند از سوی نهادهای امنیتی:

 

به نوشته کانال تلگرامی گذار آمده است : روز گذشته خلف مروانی به دلیل اعتراض به عدم امدادرسانی به مردم سیل‌زده روستای خود و همچنین جلوگیری از شکستن سیل‌بند توسط نیروهای گروه تخریب سپاه از سوی نهادهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

روز گذشته پنج شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۸، «خلف مروانی» شهروند عرب اهل “روستای مروانه از توابع بخش مرکزی اهواز” به دلیل اعتراض به عدم امدادرسانی به مردم سیل‌زده روستای خود و همچنین جلوگیری از شکستن سیل‌بند توسط نیروهای گروه تخریب سپاه از سوی نهادهای امنیتی در اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

https://www.gozaar.net/a/9893

@gozaarnet

*- جهانگیری: به مردم قول می دهیم خساراتشان پرداخت شود:

 

معاون اول روحانی با اشاره به وضعیت سیلاب در خوزستان و ضرورت کنترل آن گفته:« مردم دغدغه خسارات مالی ناشی از سیلاب را دارند که به آنها قول می دهیم خساراتشان را دولت پرداخت کند

واکنش ها در مناطق در معرض سیل نشان می دهد که مردم حرف جهانگیری را باور نمی کنند و مسئولان از بس وعده داده و عمل نکرده اند، حرف شان بین مردم هیچ ارزش ندارد. تا به امروز کم وعده به مردم داده اند که هیچ کدامش اجرایی نشد. مردم از جهانگیری می پرسند:

مگر حقوق معوقه معلمان خرید خدمتی را به موقع پرداختید؟

مگر حقوق بازنشستگان فولاد را به موقع پرداختید

مگر پول خرید تضمینی محصولات کشاورزان را به موقع پرداختید

مگرقول بازسازی منطقه زلزله زده کرمانشاه را عملی کردید؟

*- برخی شرکت های هواپیمایی با بهره برداری از سیل به بریدن گوش مردم رو آورده اند:

 

به نوشته کانال تلگرامی اردوی کارآمده است : مصیبت مردم و انسداد راههای زمینی در اثر رانش زمین، ریزش سنگ و بردن سیل فرصت خوبی برای سواستفاده از وضعیت فراهم کرده است. قیمت بلیت هواپیما از مبدا اهواز به تهران، در 24 ساعت گذشته با وجود قطع مسیر ریلی جنوب و بسته بودن مسیر زمینی ناشی از ریزش کوه و آبگرفتگی آزاد راه زال، وجاده قدیم اندیمشک پلدختر، تا هشت میلیون ریال افزایش یافته است. شرکتهای هواپیمایی فرصت را برای بریدن گوش مردم مناسب دیده اند!

گفتنی مشابه این رفتار در برف گیلان و زلزله سال گذشته کرمانشاه هم صورت گرفته است.

*- گرفتاری ۳۰۰ نفر ازاهالی روستا ی آلبونیس اهواز در سیلاب :

 

اهالی روستای آلبونیس از وضعیت گرفتاری خودشان میگویند

ده ها روستای این چنینی ، هیچگاه دیده نشدند گویا در آخر جهان بودند. نصیبشان فقط شن و ریزگرد وسیل است در حالیکه زیر پایشان میلیاردها ثروت جا به جا و جیب به جیب میشود.

اما اینک به اعتراض در آمده اند.

صدایشان باشیم

 حقشان رفاه و آبادانی است!

#مسؤل_بیکفایت_پاسخگو

@Shbazneshasteganir

 

*- تسلیت به خانواده بازمانده گان :

 

به نوشته کانال تلگرامی سندیکای نیشکر هفت تپه آمده است : در طی چند روز گذشته بعضی از مناطق در ایران با سیل ویرانگر روبرو شده و تا کنون خسارات جانی و مالی زیادی را به جای گذاشته است.

در قرون گذشته اگر به دلیل عدم شناخت علمی از پدیده های طبیعی ،مردم خود را تسلیم بدون چون و چرای این فجایع می دیدند ،برای مردم آن دوران شاید قابل درک بوده باشد.

اما در قرن ۲۱ و با وجود شناخت علمی بسیار گسترده که می شود پدیده های جوی را پیش بینی کرد، دیگر دلیلی ندارد که مردم، ساده لوحانه باور داشته باشند و اینگونه شاهد خسارات سنگین مالی و جانی شوند.

در کشوری که کارگر معترض برای داشتن و دریافت حقوق ماهانه بازداشت و زندانی می شود و‌ تن او مورد ضربات شلاق قرار می گیرد، باور کردن آن غیر ممکن است که تمام مشکلات پیش آمده از سیل روز های اخیر را تنها به پدیده های طبیعی نسبت داد.

از آنچه تا کنون در بعضی از ّشبکه های اجتماعی انتشار یافته است مشخص شده که تخریب محیط زیست در راستای منفعت های بعضی از افراد صاحب قدرت و همچنین ایجاد پروژه هایی برای کسب سود های کلان و.... از دلایل عمد ه این خانه خرابی گسترده می باشد.

اما باور داریم که پدیده های طبیعی قابل کنترل هستند به آن شرط که صاحبان قدرت در راستای منافع خود، منافع عمومی را حیف و میل نکنند.

اما دوباره این مردم‌ با شعور و درد کشیده بودند که به یاری همنوعان خود شتافته و با حداقل ها، یاری رسان و کمک حال سیل زده گان شدند، درود بر شما مردم با شعور که دوباره نشان دادید که ما باید به فکر خود باشیم چرا که "جنگل خواران "و "زمین خواران" و "رانت خواران" و "ژن های فساد و تباهی" نه تنها به فکر ما نیستند بلکه خود از عاملان این مصیبت ها بوده و هستند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه از صمیم قلب به تمام کسانی که عزیزان خود را در این فاجعه از دست داده اند تسلیت گفته و همچنین آرزوی سلامتی برای مجروحان این حادثه را دارد.

امید واریم که به اینگونه فجایع که قابل پیشگیری هستند پایان داده شود و سایه مرگ از جامعه ما رخت بربندد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

فروردین ۹۸

syndica.hafttape@gmail.com

*- در این هنگامه نیستی، باران مهر باش و بر میهنت ببار!

..........................................................................................

فراخوان مشترک رسانه های اینترنتی اخبار روز، ایران امروز، کیهان لندن و گویا برای کمک به سیل زدگان ...

 

ایرانیان!‏

تندابه‌های خشم آسمان، زمین سوخته‌ی میهن را می‌روبند و جان‌های بی‌گناه را در موج‌های ‏سرکش خود فرو می‌کشند و چیزی جز مرگ و ویرانی و نیستی بر جای ‏نمی‌گذارند.‏

جهان، سرزمین نفرین‌شده ما را به دست فراموشی سپرده و مردم بی‌پناه ایران تنها ‏تماشاگر بر باد رفتن هست‌ و نیست خود شده‌اند. از ارس تا هیرمند و از ترکمن‌صحرا تا ‏خوزستان و لرستان سیل و تگرگ و توفان هر روز اندوهی نو بر کوه اندوه‌های مادرمان ‏ایرانزمین می‌افزایند و دردی نو بر دردهای بی‌شمارش می‌نهند. در جایی که قربانیان ‏زمین‌لرزه ثلاث باباجانی بخشی از همان اندک داشته‌های خود را برای هم‌میهنانشان در ‏ترکمن‌صحرا می‌فرستند و کودکان کار بخشی از درآمد ناچیز خود را به سیل‌زدگان ‏می‌بخشند، ما باید که چهره از شرم در خاک بپوشانیم، اگر به یاری ‏هم‌میهنان خود نشتابیم. ‏

از همین رو گروهی از رسانه‌های ایرانی بر آن شده‌اند تا در اقدامی هماهنگ، بخشی ‏ویژه در وبسایت‌های خود بگشایند و در این روزگار سخت همه توان خود را برای یاری‌رسانی به ‏قربانیان سیل بسیج کنند. این رسانه‌ها روز شنبه ششم آوریل (هفدهم فروردین) از ساعت ‏‏۸ صبح در بخش ویژه «همبستگی برای یاری‌رسانی به قربانیان سیل» تنها و تنها در این‌باره خواهند نوشت و پیشنهاد هم‌میهنان برای گردآوری کمک از سرتاسر جهان را همزمان و ‏هماهنگ بازتاب خواهند داد. همچنین گزارش برنامه‌های یاری‌رسانی، رسید دریافت این ‏کمک‌ها از سوی اِن‌جی‌اوهای ایرانی و شیوه هزینه کردن آنها نیز بازتاب خواهد ‏یافت. ‏

همه رسانه‌ها می‌توانند با افزودن نام و نشانی خود به این فهرست با این حرکت سراسری ‏همگام و همراه شوند. از شما می‌خواهیم اعلامیه یا پوستر برنامه جمع‌آوری کمک در شهر ‏یا کشورتان، گزارش این برنامه‌ها پس از اجرا با مبلغ جمع‌آوری شده، پیشنهاد برای اجرای ‏برنامه‌ها و اکسیون‌های دیگر، راه‌های رساندن کمک‌های گرد‌آوری شده به دست نیازمندان و ‏همچنین ایده‌های خود را همزمان به همه آدرس‌های زیر بفرستید. ‏

بیایید این فاجعه بزرگ را به مسابقه‌ای بزرگ و پرشور میان ایرانیانی که در چهار گوشه ‏جهان پراکنده شده‌اند بدل کنیم، مسابقه‌ای که تنها برنده آن مردم میهنمان خواهند بود.‏

ایران فرزندان خود را فرا می‌خواند، ‏

باشد که به دست توانای شما خانه‌ای آباد و دلی شادمان شود...‏

اخبار روز:

/ http://www.akhbar-rooz.com

info@akhbar-rooz.com

ایران امروز:

http://www.iran-emrooz.net

eidtor@iran-emrooz.net

کیهان لندن:

http://www.kayhan.london

info@kayhan.london

گویا:

http://www.gooya.com

info@gooya.com

 

*- آمارهای رسمی در مورد خسارات وارده به واحدهای تولیدی غیرواقعی است:

 

به نوشته کانال تلگرامی اتحاد کارگران آمده است : کریم یاوری، مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار امروز جمعه 16 فروردین آمار داده که: «حدود ۲۰۰ کارگاه در «شهرک صنعتی آق‌قلا» تحت تاثیر سیل گلستان قرار گرفته.» و گفته: «تعداد کارگاه های بیرون از شهرک صنعتی آق قلا در استان گلستان حدود ۱۰ تا ۱۵ کارگاه است. حدود ۶۰ واحد مرغداری نیز تحت تاثیر سیل دچار آسیب شده و در عین تلف شدن طیور، خسارات مالی نیز به آن ها وارد شده است»

این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت از «آسیب هزار و ۵۰۰ واحد صنفی شهرستان آق‌قلای استان گلستان و همچنین ۳۰۰ واحد صنفی شهرهای مازندران »خبر داده بود.

هزار و پانصد واحد صنفی در شهرستان آق قلا کجا و حدود ۲۰۰ کارگاه در «شهرک صنعتی آق‌قلا» کجا؟ در باره این تفاوت آمار چه تفسیری باید داشت؟ آیا اشاره به «حدود ۲۰۰ کارگاه » به جای «هزار و پانصد واحد صنفی» به خاطر آن است که کارگاههای مزبور بیش از 10 کارگر دارند؟ آیا مشمول قانون کار هستند؟ تناقض آمارها اجازه نمی دهد که حتی بتوان برآورد تقریبی از کارگران سیل زده محروم از بیمه بیکاری به دست آورد. بر خبرنگاران است که در باره این مسایل یقه مسئولان را بگیرند.

تا جایی که به کارگران برمی گردد، چوب وعده های دروغ دستگاههای مدیریتی فاسد، ناکارا و فاقد هر گونه حس همدردی اجتماعی بارها به تن شان خورده است. کارگران می دانند که بدون اتحاد گسترده صنفی و مطالباتی و مطالبه گری مستقل و پیگیر هیچ چیز به آنان داده نخواهد شد.

https://t.me/hamrahekargaran

 

*- معاون وزیر کار:کارگران آسیب دیده در سیل بیمه بیکاری می‌گیرند:

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در تاریخ جمعه۱۶ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تمام کارگران آسیب دیده در سیلاب اخیر کشور و به خصوص در استان لرستان مشمول بیمه بیکاری می‌شوند.حاتم شاکرمی در حاشیه تشکیل ستاد کمک رسانی به آسیب دیدگان لرستان اظهار داشت: این ستاد در راستای خدمات رسانی منسجم دستگاه‌های زیرمجموعه تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد شده است تا هر گونه کمک و امداد رسانی با مدیریت و هماهنگی استانداری و مدیریت بحران به مناطق سیل زده ارسال شود.وی افزود: تمام واحدهای اقتصادی، تولیدی، صنعتی و کشاورزی در ستاد تسهیل بررسی و در کارگروه‌ها در خصوص استمهال بدهی‌ها، تسهیلات ویژه احیای این واحدها اقدام می‌شود.معاون روابط کار همچنین گفت: تمام کارگران آسیب دیده در سیلاب اخیر کشور و به خصوص در استان لرستان مشمول بیمه بیکاری می‌شوند.

 

*- یاوری خبر داد:بیکاری دستِ‌کم ۵ هزار کارگر در استان گلستان در اثر سیل/تخریب ۲۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌صنعتی آق‌قلا/ آسیب‌دیدگی ۶۰ واحد مرغداری :

 

 

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در تاریخ جمعه۱۶ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : کریم یاوری (مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) از بیکاری بین ۳ تا ۵ هزار نفر از کارگران استان گلستان خبر داد و اظهار داشت: این دسته از کارگران که کارگاه‌های آنها در اثر سیل با تعطیلی موقت اعم از کوتاه و میان‌مدت قرار گرفته باشند، در صورت بیمه‌پردازی بلا فاصله تحت حمایت مقرری بیمه بیکاری قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ کارگاه در «شهرک صنعتی آق‌قلا» تحت تاثیر سیل گلستان قرار گرفته، تصریح کرد: در بازدیدی که از مناطق سیل زده گلستان انجام دادیم، بیشترین آسیب به مزارع کشاورزی و از جمله شهر صنعتی آق‌قلا در استان گلستان وارد شده که سیل به کارگاه های شهرک صنعتی نفوذ و ماشین‌ آلات، تجهیزات و محصولات تولیدی و مواد اولیه را تخریب کرده است.

یاوری تعداد کارگاه های بیرون از شهرک صنعتی آق قلا در استان گلستان را حدود ۱۰ تا ۱۵ کارگاه دانسته و بیان کرد:  حدود ۶۰ واحد مرغداری نیز تحت تاثیر سیل دچار آسیب شده و در عین تلف شدن طیور، خسارات مالی نیز به آن ها وارد شده است. او ادامه داد: براساس تعهدات وزارت جهاد کشاورزی این واحدها برای راه اندازی مجدد و بازسازی ناشی از خسارت سیل مورد حمایت قرار می‌گیرند و کارگران آنها نیز در صورت شمولیت قانون کار و تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه بیکاری قرار خواهند گرفت.

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: تمام واحدهای صنفی که در اثر سیل دچار خسارت شده و کارگران آن‌ها به‌طور موقت بیکار شده‌اند در صورت شمولیت قانون کار نیز تحت حمایت بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.این در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت از آسیب هزار و ۵۰۰ واحد صنفی شهرستان آق‌قلای استان گلستان و همچنین ۳۰۰ واحد صنفی شهرهای مازندران خبر داده بود....او ادامه داد: در سایر استان‌های کشور از جمله خوزستان ، لرستان و ایلام نیز تمامی کارگرانی که در اثر سیل کارگاه آن‌ها آسیب دیده یا با مشکل راه‌اندازی مواجه باشد، تا زمان راه‌اندازی مجدد کارگاه‌ها تمام کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی حتی اگر کمتر از ۶ ماه بیمه پردازی داشته باشند، از حمایت مقرری ماهانه بیمه بیکاری بهره مند خواهند شد. ... وی در پایان خاطرنشان کرد: پرداخت بیمه بیکاری به‌ویژه مناطق آسیب دیده از سیل در لرستان خوزستان ایلام و سایر شهرهایی که در اثر سیل دچار خسارت یا تعطیلی کارگاه شده‌اند، خارج از نوبت پرونده‌های آن‌ها بررسی و بلافاصله از روز وقوع بیکاری برای آن‌ها مقرری بیمه بیکاری برقرار می‌شود.

*- سیلاب در جنوب ایران همچنان به پیش میرود :

 

سیلاب کرخه امروز جمعه 16 فروردین به حمیدیه رسیده و 13 روستای این شهرستان با جمعیت 13 هزار نفر تخلیه شده اند

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفته: سیلاب تاکنون هفت هزار و 400 میلیارد ریال خسارت به بخش های کشاورزی، دام، شیلات و تاسیسات این استان وارد کرده است

*- وضعیت پرداخت حقوق کارکنان و بازنشسته‌ها در سال جاری:

https://www.isna.ir/news/98011604732

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا؛ در تاریخ جمعه۱۶ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  با وجود چانه زنی‌های بسیاری که بین دولت و مجلس در رابطه با پرداخت حقوق کارکنان و بازنشسته‌ها در سال جاری وجود داشت در نهایت دولت ملزم به افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به طور یکسان بین تمامی حقوق‌بگیران به اضافه افزایش 10 درصدی آن است. این در حالی است که دولت با این روند موافقتی نداشت و اعلام کرده بود که اگر قرار بر افزایش ۴۰۰ هزار تومانی باشد توان مالی افزایش بیش از پنج درصد را نخواهد داشت.به گزارش ایسنا، گرچه دولت در لایحه بودجه ۱۳۹۸ افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان به طور یکسان مطرح کرده بود، اما در صحن علنی مجلس و در جریان بررسی لایحه با مخالفت مواجه شد و بعد از پیشنهادات متفاوت مطرح شده، افزایش ۴۰۰ هزارتومانی به اضافه ۱۰ درصد به تصویب رسید....آخرین وضعیت پرداختی حقوق کارکنان در سال گذشته از این حکایت داشت که دولت به حدود چهار میلیون و ۷۴۷ هزار و ۹۳۷ کارمند و بازنشسته حقوق پرداخت می‌کند که متوسط مبلغ در حکم آنها حدود دو میلیون و ۸۶۷ هزار تومان است.این در شرایطی است که مجموع کارکنان دولت از رسمی، پیمانی و قراردادی به دو میلیون و ۶۳۶ هزار و ۸۲۹ نفر می‌رسد که متوسط مبلغ کل حکم آنها در سال گذشته حدود دو میلیون و ۹۳۳ هزار تومان است. همچنین تعداد بازنشستگان کشوری و لشکری دو میلیون و ۱۱۱ هزار و ۱۰۸ نفر است که متوسط مبلغ کل حکم در سال گذشته برای آنها به دو میلیون و ۳۲۰ هزار تومان می‌رسد....

*- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛بیشتر مصوبات مجلس در سال‌های گذشته به ضرر کارگران بوده است/ مجلس آماده حمایت از کارگران نیست:

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در تاریخ جمعه۱۶ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : نبی هزار جریبی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در واکنش به اظهارات کارگران مبنی بر اینکه بیشتر مصوبات مجلس شورای اسلامی در سالهای گذشته به زیان کارگران تمام شده است، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با سه طرز تفکر در مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کنند. یک عده نماینده و صدای مردم هستند و به نفع آحاد جامعه صحبت می‌کنند. عده دیگر به دنبال منافع شخصی هستند که حال و روزشان مشخص است و عده سوم هم نماینده دولت هستند و در تصمیمات و موضع‌گیری‌ها به نوعی صحبت می‌کنند و رای می‌دهند که دولت را خشنود کنند....وی با اشاره به گرانی‌های اخیر گفت: بار این گرانی‌ها بردوش مردم است و سخت‌ترین تاوان و هزینه را کارگران و خانواده آنها می‌دهند. کارگرانی که سفرهای خالی‌شان باعث شده تا عرق شرم مقابل زن و فرزندشان بریزند.وی ضعیف‌ترین قشر جامعه را کارگران توصیف کرد و گفت: کارگران در پیشانی تمام سختی‌ها قرار دارند. باید بیشتر کار کنند و کمتر حقوق بگیرند تا بنگاه اقتصادی سرپا بماند و هنگامی که قرار باشد قشری قربانی شود، این کارگران هستند که باید اخراج شوند و بقیه کارگران بیشتر کار کنند تا نبود کارگران اخراج شده جبران شود. او گفت: متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم نتیجه لازم را بگیریم زیرا مافیای بزرگی بر اقتصاد کشور چمبره زده و اولین قربانی این مافیا، کارگران هستند که باید زیر دست و پا له شوند....

*- مهم‌ترین اخبار اقتصادی در نوروز 98 ؛ سیلاب بهاره؛ مهمان پرخرج در سال سخت اقتصاد:

https://www.isna.ir/news/98011604731

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا؛ در تاریخ جمعه۱۶ فروردين ۱٣۹٨ آمده است :  آسیب دیدن زیرساخت‌های ارتباطاتی، ریلی، جاده‌ای و مسکونی تنها بخشی از خسارات سیل در نوروز ۹۸ است.نوروز ۹۸ یکی از خسارت‌بارترین و شاید ناخوشایندترین تعطیلات ایرانیان در سال‌های گذشته بوده است. تنها ۲۴ ساعت مانده به تعطیلات نوروز شهرهای آق‌قلا و گمیشان در استان گلستان به زیر آب رفت تا ایران با چهره‌ای سیلابی به استقبال سال جدید برود. این قضیه سرآغاز ایجاد خساراتی جانی و مالی برای هم وطنانمان در برخی نقاط مختلف کشور شد.بر اساس برآوردهای اولیه صورت گرفته از سیل در استان گلستان میزان خسارات وارده به این استان ۴,۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که البته میزان کلی و دقیق خسارات در صورت فروکش کردن آب ممکن است.متأسفانه سیل شیراز باعث کشته شدن ۱۴ تن از هم وطنانمان شد. در این حادثه همچنین خودروهای زیادی آسیب دیدند که بیمه موظف به پرداخت آنها است. در این باره رئیس کل بیمه مرکزی در گفتگو با ایسنا از اتخاذ راهکارهایی برای جبران خسارت آن دسته از خودروهایی که بیمه نبوده‌اند خبر داد....همچنین مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: تعمیرات بدنه محصولات آسیب‌دیده گروه خودروسازی سایپا در سیل اخیر به صورت رایگان انجام خواهد شد.سیل در روزهای بعد مناطق بیشتری از کشور را به خود درگیر کرد. شهرهای پلدختر، معمولان،کوهدشت، نورآباد، درود، الیگودرز و خرم‌آباد از جمله شهرهایی بودند که در استان لرستان دچار آسیب‌هایی جدی از سیلاب نوروزی شدند.علاوه بر استان‌های لرستان، گلستان، شیراز و شرق استان مازندران سیل همچنین باعث تخریب منازل بسیاری از هم وطنانمان در استان‌های سمنان و خراسان شمال شد که در این باره مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن گفت که بر اساس برآوردهای اولیه، سیل تاکنون به ۵۰ هزار خانه خسارت وارد کرده که حدود ۳۵ هزار واحد دچار خسارت و ۱۵ هزار واحد تخریب شده است.مجید جودی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تاکنون برای ۵۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور که از سیل اخیر دچار خسارت شده‌اند ارزیابی صورت گرفته که ۱۲ هزار واحد در استان گلستان، ۶۰۰۰ واحد در مازندران، ۳۰۰۰ واحد در لرستان (به علت شدت باران، ارزیابی متوقف شده است)، ۷۰۰۰ واحد در فارس، ۱۰۰۰ واحد در سمنان و ۲۷۰۰ واحد در خراسان شمالی به دلیل سیل دچار خسارت شده‌اند.او اضافه کرد: بر اساس مصوبه دولت، برای واحدهای احداثی شهری ۵۰ میلیون تومان وام و ۱۲ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود. به واحدهای روستایی نیز ۴۰ میلیون تومان وام و ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض اختصاص می‌یابد. واحدهای تعمیری شهری و روستایی نیز ۱۵ میلیون تومان وام و ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت خواهند کرد....سیل اخیر ۷۰۰ هزار هکتار اراضی زراعی و ۹۰ هزار هکتار اراضی باغی را مورد تهدید جدی قرار داده است.وی گفت: این خسارت در استان گلستان ۳۶ درصد، خوزستان ۱۴ درصد، مازندران ۱۳ درصد، لرستان ۱۲ درصد و فارس ۷ درصد بوده و ۱۸ درصد باقیمانده به ۸ استان کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان و سیستان و بلوچستان وارد شده است...

 

*- ادعای وزیر بی کفایت نیرو در مورد سیل اخیر :

برپایه خبر منتشره از قول وزیر آمده است : اگر می خواستیم این مقدار آب رو بخریم می بایست دو و نیم میلیارد دلار پول می دادیم ولی الان بی هیچ هزینه ای سد ها پر شده.

واقعا این مسئولا چه فکری می کنن؟ وسط سیل و بدبختی مردم دارن حساب کتاب می کنن که چقدر سود کردن چقدر این سیل به نفع شون بوده. چرا حساب نمی کنن مردم بیچاره چقدر ضرر کردن. خونه و زندگی مردم که رفته زیر آب چقدر برای مردم خسارت به بار آورده اونایی که زحمی شدن یا عضوی از خانواده شون فوت کرده چقدر ضرر کردن؟

معلومه که سیل برای شما مسئولین بی لیاقت سود داره.

مردم بیچاره تا سال ها از زیر این سیل نمی تونن کمر راست کنن. دیگه کسی به فکر نمی افته که بیاد بیرون اعتراض کنه برای دستمزد. شما مسئولان با خیال راحت دنبال شادی خودتون هستید. مردم بدبخت ولی باید فکر کنن که اگر زنده موندن بعد از سیل چطور خونه و زندگی شون رو دوباره بسازن. مسئول بی کفایت ساکت بشو و حرف نزن

*- طحان‌زاده: کارگران معدن «همکار» به یاری سیل‌زدگان استان‌های شمالی آمدند:

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در تاریخ جمعه۱۶ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : ستار طحان‌زاده مسئول دفتر نمایندگی خانه کارگر راور از کمک به سیل‌زدگان استان‌های شمالی توسط کارگران زحمتکش معدن زغال‌سنگ همکار خبر داد.وی این فعل حسنه کارگران در کمک به هم‌نوع را نوعی «ماموریت الهی» دانست ...گفت: این فعل کارگران  بسیار ارزشمند است. کارگران زحمتکش معدن همکار همچنین مبلغی از حقوق ماهانه خود را برای کمک سیل زدگان اختصاص دادند.

*- خوزستان را دریابید:

 

خوزستان روی دریایی از ثروت

ولی برای مردمانش

استان جنگ زده،

استان خاک زده،

استان خشکسالی،

استان فقر زده،

استان هفت تپه وفولاد بی حقوق،

زندان اسماعیل و سپیده و... ،

استان سیل زده،

استان کوچ کرده ..........

تحمیل از پی تحمیل ، چرا؟!

و این سناریوی تلخ پایانی دارد با اعتراض پشت اعتراض.

 

*- دو ادعای نماینده دوگانه سوز مجلس از رشت در مورد مطالبات کارگری:

 

به نوشته کانال تلگرامی اردوی کار آمده است : غلامعلی جعفرزاده نماینده مجلس از رشت در توجیه بی عملی و دشمنی خود با مطالبات کارگران در گفتگوی با ایلنا در تاریخ جمعه۱۶ فروردين ۱٣۹٨ ، دو ادعا مطرح کرده است:

جعفرزاده گفته: «وقتی نمایندگان مجلس قانون را به نوعی تصویب می‌کنند و دولت به نوع دیگری اجرا می‌کند، اشکال در قانونگذاری نیست بلکه در اجراست

این که نهادهای مختلف حاکمیتی مسئولیت نابسامانی های موجود را به گردن هم می اندازند نه تازگی دارد نه قابل توجیه است. به عنوان نمونه مزدبگیران می پرسند مجلس کدام استفساریه را برای واداشتن دولت به اجرای قانون مدیریت خدمات دولتی به شکل غیرپلکانی مصوب کرده است تا نوع فعلی اجرای دولت از این قانون را مانع شود؟ کدام قانون مربوط به منافع کارگران اصلا از سوی این مجلس محل کمترین توجهی بوده؟ همین جعفرزاده دوگانه سوز در این هفت سال نمایندگی مجلس به کدام ردیف بودجه به نفع کارگران اعتراض کرده؟ کدام قانون را از منظر منافع مزد و حقوق بگیران در مجلس مطرح کرده؟

ادعای دوم جعفرزاده از اولی هم سخیف تر است. گفته: «وقتی کارگران به ما مراجعه نمی‌کنند، گمان می‌کنیم که از وضعیت رضایت دارند چراکه هر کس رضایت ندارد به اشکال گوناگون اعتراض خود را اعلام می‌کند

کارگران از این نماینده مجلس می پرسند: تو وقتی می خواستی راهی مجلس هم بشوی همین طرز برخورد را با موکلینت داشتی؟ معتقد بودی که آنها بیایند به پیشوازت و مسائل شان را با تو مطرح کنند؟ آیا آن موقع هم می گفتی چون کسی نمی آید پس مساله ای ندارد؟ یا دائم تقلا می کردی و همه جا می رفتی که خودت را غمخوار مردم و آشنا به مشکلات شان نشان دهی و رای شان را بگیری؟ حالا که بارت را بسته ای و خوردنی ها را خورده ای و از قوم و قبیله ات هر که را هر جا کاشتنی بود کاشته ای، با شکم سیری می گویی نمایندگان کارگران بیایند ترا ببینند؟ اگر نیایند مساله ای ندارند؟

جعفرزاده باید بداند که عددی نیست که مردم و کارگران برایش تره خرد کنند. کارگران اصلا امیدی به هیچ نماینده این مجلس و قوانین و طرح های مجلسی ها ندارند زیرا دیده اند که از مجلس جز قوانین ضد کارگران، معلمان و بازنشستگان بیرون نمی آید. جعفرزاده و افراد مانند او که گمان می کنند کار جنبش مطالباتی مزد و حقوق بگیران، طرح درخواست های عاجزانه از او و امثال اوست در خواب غقلتند.

خودسامان یابی، تکیه به نیروی خود، همگرایی هر چه گسترده تر و سازماندهی رشته ای از نبردهای موضعی طبقاتی و مطالباتی برای تحمیل مطالبات مزد، حقوق و مستمری بگیران به حاکمیت در مسیر فراگیر و سراسری شدن اعتراضات در شمار کارکردهای مهم و بلافصل جنبش مطالباتی است

 *- جان زندانیان در مناطق سیل زده در خطر است:

 

به نوشته کانال تلگرامی سندیکای نیشکر هفت تپه در تاریخ جمعه۱۶ فروردين ۱٣۹٨ آمده است : حمید رضا لشکری معاون سازمان آب و برق خوزستان اعلام داشت که خطر سیلاب در خوزستان جدی می باشد.

"به گزارش روزنامه حکومتی فارس، چهار شهر خوزستان در معرض سیل قرار دارند و سیلاب حمیدیه، عبدالخان، *شیبان* و کارون را تهدید می کند"

ما. سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه قبلا اعلام کرده بودیم که در صورت تداوم سیل، جان زندانیان در بند، بیشتر از دیگران در معرض خطر قرار می گیرد.

ما در این مدت شاهد بوده ایم که این سیل ویرانگر، خانه و کاشانه فقیرانه هزاران کارگر و زحمتکش را بلعیده است.

از طرف دیگر ما شاهد هستیم کسانی که امور مملکت را در دست دارند، نتوانسته اند حداقل خدمات ضروری را برای سیل زده گان فراهم کنند و تنها شاهکار آنها، حضور نمایشی در بعضی از مناطق سیل زده بوده است که حضور بی تأثیر آنها با تنفر مردم جواب گرفته است.

در این میان جان افرادی که تحت عناوین مختلف، زندانی می باشند از جمله اسماعیل بخشی نماینده و سخنگوی کارگران نیشکر هفت تپه،زندانیان سیاسی و سایر زندانیان در زندان مرکزی اهواز(زندان شیبان) بیشتر از دیگران در معرض خطر قرار دارد.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه اعلام می دارد که مسئول جان تمامی زندانیان بعهده دولت و‌تمامی نهادها و سازمان های مربوطه بوده و ما خواستار آن هستیم که تمامی امکانات لازم برای حفظ جان این عزیزان در بند، فراهم شود و همچنین شرایط آزادی آنها فراهم گردد.

در خاتمه ما خواستار آن هستیم که اسماعیل بخشی ،نماینده کارگران نیشکر هفت تپه و‌عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و سپیده قلیان که هم اکنون در زندان هستند، بدون هیچ قید و شرطی و فوری و بی درنگ آزاد باید گردند!

سندیکای کارگران‌نیشکر هفت تپه

۱۶ فروردین۱٣۹٨                                                                                                                                                                                         syndica.hafttape@gmail.com

*- طومار در دفاع از اسماعیل بخشی ، امضای جمعی از کارگران و مردم شهر سنندج:

 

 

*- بیانیه‌شورای‌هماهنگی‌تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

درابراز همدردی وپیام تسلیت به ملت ایران

 

به نام خداوند جان و خرد

 

ایران

گویی غمت دریای بی پایان است!

گویی همزاد درد و رنجی!

وبی تدبیری بر سرنوشتت چیره گشته، آهنگ نابودیت را کرده است!

هنوز درد زلزله‌هایت التیام نیافته، در آستانەی سال نو دامانت گرفتار سیل ویرانگر شد و در بحبوحەی این همه مشکلات کمرشکن اقتصادی، اجتماعی و... ، کوهی از محنت بر دوشت سنگینی می کند. اما حتم داریم این مشکلات قامت سرو مانند و سربه فلک کشیده‌ات را نمی‌تواند بشکند!

در همه جای دنیا بحران روی می‌دهد اما متاسفانه در کشور ما بحران بی‌تدبیری، بی‌تعهدی و ناکارآمدی همواره بربار مشکلات افزوده است!

متاسفانه گوش هیچ مسئولی هم بدهکار نیست. همه مشکلات را پاس داده، به جای چاره اندیشی گویا " بگم بگم "به یک فلسفه مدیریتی هنگام بازخواست بدل گشته است.

و یا بعضا به جای حل مسئله به پاک کردن صورت مسئله وتوجیە آن بسنده شده و با فرافکنی مشکلات به عوامل دیگر نسبت داده شده است.

به جای خردورزی و درایت،به روش‌های غیر معمول که دل هر انسان آزاده و اندیشمندی را می‌آزارد توسل جسته و صحنه‌هایی دراماتیک خلق شده است!

مسئولین بدانند مردم می‌فهمند !

نهادهای مدنی در تمام کشورها کمک حال دولت ها بوده و هستند که در آنجا از این موهبت و فرصت‌های مردمی و با ارزش کمک می‌گیرند.

اعتراضات و خواسته‌های مردم به حق است چون دیده می‌شود در جای‌جای این کره‌ی خاکی چه روی می‌دهد و چگونه با بحران‌ها و مصائب برخورد می‌شود‌.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضمن تشکر و قدردانی از کلیه نیروهای خدوم و امدادرسان و ابراز همدردی با آسیب دیدگان و عرض تسلیت به بازماندگان قربانیان این مصیبت جانکاه در استانهای گلستان، لرستان،خوزستان و...، پیامدهای ناگوار این بحران‌ها را ناشی از بی برنامه‌گی و بی‌مدیریتی مسئولان نالایق و ناکارآمد می‌داند که آثار فاجعه بار این بی‌مدیریتی و بی‌برنامه‌گی در اجرای امور جاری مملکت و خصوصا بلایای طبیعی چون زلزله‌ی سال گذشته و سیل‌های اخیر، سال‌ها بر جثه‌ی مام میهن ماندگار خواهد بود.

این شورا آمادگی خود را جهت هرگونه کمک و اقدامی اعلام داشته، از دست اندرکاران می‌خواهد هرچه زودتر اقدامهای اساسی را جهت حل مشکلات و آسیب‌های وارده به مردم سیل زده در جای‌جای این میهن عزیز به انجام رسانده، گام‌های عملی لازم را بردارند. باشد این دردها و رنج‌ها هرچه زودتر التیام یابند.

همچنین از ملت فهیم و سخاوتمند ایران نیز طلب کمک و یاری بسان گذشته دارد، از مردم شریف و سربلند ایران می خواهد هرجا که هستند دست یاری و دادخواهی مردم مصیبت دیده را فشرده، از هیچ کمکی دریغ نورزند و دراعطای کمک‌های بشردوستانه، دانش‌آموزان آسیب دیده و مدارس و مراکز آموزشی را در اولویت قرار دهند.

بنی آدم اعضای یک پیکرند

که در آفرینش زیک گوهرند.

 شورای‌هماهنگی‌تشکلهای‌صنفی‌فرهنگیان‌ایران

۱۶ فروردین ۱۳۹۸

*- اطلاعیه شماره دو ستاد همیاری فرهنگیان ایران در حمایت از سیل‌زدگان :

هموطنان عزیز !

خوشبختانه توانستیم در هفت شهر با ستادهای فرهنگیان و شوراهای مردمی برای کمک به سیل‌زدگان هماهنگ شویم لطفا کمک های غیرنقدی خود را در مکان های زیر تحویل دهید :

 

تهران

مرکز شماره یک : تهران ، خیابان کارگر شمالی ، نرسیده به نصرت ، خیابان عروجی ، پ ۲۰ ، واحد ۳ دفتر انجمن یاری کودکان در معرض خطر

تلفن تماس :

۶۶۹۶۰۷٨٣

تهران مرکز شماره دو : اتوبان نواب ، بین خیابان هاشمی و خیابان سپه(خمینی)، جنب سوپر مارکت اسکندری ، ساختمان سهره ۲ ، طبقه دوم ، پلاک ۲۲۱

تلفن تماس : خانم فرحزادی

۰۹۱۲۴۶۵۱۲۱٨

 

اسلامشهر : ضیاء آباد ، خیابان نواب ، خیابان شهید ابراهیمی کوچه ی سالار پلاک ٨

تلفن تماس : بُداقی

۰۹٣۵٨۹۶٣۲۰۱

 

هشتگرد :

شهر جدید هشتگرد فاز ۲ محله ٣ حافظ شمالی کوچه آل احمد ۱

شماره ی تماس:

۰۹۱۶۶۴٣۹۱۱۰

 

کرج :

مرکز شماره یک : کرج جهانشهر بلوار بهارستان بنفشه شرقی (روبه روی پارک خانواده)ساختمان سبز واحد ۵

 

خمینی شهر :

دفترکانون صنفی فرهنگیان خمینی شهر

واقع در اداره قدیم آموزش و پرورش جنب پمپ بنزین بلوار طالقانی

 

مریوان :

میدان باوه ره شی ،کهمپهینی زاگرۆس چهشه ڕهمونه ،زاگرۆس چهوهڕیمانه (کمپین مشترک نهادهای مدنی مریوان)

 

شیراز :

شیراز, بلوار رازی, کوچه شماره یک,

فرعی ۱۰/ ۱۴ ، درب دوم سمت چپ

تلفن تماس : آقای زحمتکش

۰۹۱۷۷۹٣۲۴۰۴

                                            

اقلام مورد نیاز با توجه به نیازهای واقعی سیل‌زدگان به شرح زیر است :

مواد خوراکی : آب معدنی ، تن ماهی

و انواع کنسرو ، خرما

پتو و زیرانداز

دارو : شامل داروهای فشارخون، دیابت، چربی خون، بیماری قلبی

داروهای سرماخوردگی مخصوص نوزادان و کودکان ، انواع داروهای مربوط به اسهال و دل پیچه ،

پماد سوختگی پای نوزادان

نیازهای کودکان : شیرخشک، پوشک بچه در سایزهای مختلف، لباس نوزاد و کودک، شوینده‌های نوزادان مثل شامپو و صابون بچه، شیشه شیر

نیازهای زنان: نوار بهداشتی، لباس زیر زنانه

مواد شوینده : شامل پودر رختشویی دستی، شامپو، مایع ظرفشویی و دستشویی

ابزار جوشاندن و گرمایی: مثل گاز پیک نیکی، کتری، فندک، هیتر برقی

ابزار کار : دستکش بنایی و چکمه پلاستیکی بلند و بیل

شما می توانید اقلام فوق را از ساعت ۹ تا ۱۷ به آدرس‌های ذکر شده تحویل دهید.

همکاران گرامی !

 

اگر شهر شما در سیل آسیب دیده است و شما می توانید گروه همیاری تشکیل دهید

یا

اگر می توانید در شهر خود برای سیل‌زدگان کمک جمع آوری کنید لطفا به آی دی تلگرام

@Tavanemoallemy

پیام دهید

یا با تلفن همراه

۰۹۹۰۵۵۷۹۹۲۰

۰۹۱۲۲۰۴۵٣٣۹

تماس بگیرید

ستاد همیاری فرهنگیان ایران در حمایت از سیل‌زدگان

۱۶ فروردین ۹۸

................................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

مطلب فوق را میتوانید مستقیم به یکی از شبکه های جتماعی زیر که عضوآنها هستید ارسال کنید:  

تمامی حقوق برای سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر) محفوظ است. 2024 ©